السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 36 surah ar-Ruum :
وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُونَ
Maksudnya : Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dengan rahmat itu. Dan apabila mereka ditimpa sesuatu musibah (bahaya) disebabkan kesalahan yang telah dikerjakan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka itu berputus asa
Islam adalah suatu agama yang lengkap dalam mengatur seluruh kehidupan umat manusia. Hukum-hukum syariah yang digariskan adalah untuk kemaslahatan dan kesejahteraan manusia. Sebagai hamba Allah SWT kita perlu meyakini bahawa hukum-hukum ini bukan untuk memberikan keberatan atau menambah bebanan ke atas kita sebaliknya untuk menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan juga di akhirat. Jika kita memerhatikan kejadian alam ini, semuanya dicipta untuk kemudahan dan kepentingan hidup manusia. Begitu juga hukum-hakam syariah di mana kita akan mendapati bahawa setiap suruhan dan perintah Allah SWT pastinya akan diakhiri dengan penerangan tentang maslahah (kebaikan) yang akan diperolehi oleh mereka yang melaksanakannya. Begitu juga ayat-ayat yang menyentuh tentang larangan biasanya ia akan diakhiri dengan peringatan tentang mafsadah (keburukan) yang akan menimpa mereka yang melakukannya. Sebagai contoh, dalam persoalan solat, Allah SWT jelas menyatakan matlamat dari pensyariatannya adalah supaya dapat mencegah manusia itu dari melakukan maksiat dan penderhakaan kepada Allah SWT dalam kehidupan mereka. Begitu juga hukum kerat tangan bagi kesalahan mencuri bertujuan supaya terjaganya harta daripada diceroboh Terdapat 5 perkara penting yang terkandung di bawah kemaslahatan ini yang dinamakan Maqasid Syar’iyyah iaitu [1] memelihara agama, [2] memelihara diri atau jiwa, [3] memelihara keturunan, [4] memelihara akal dan [5] memelihara harta
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Firman Allah dalam ayat 36 surah al-Anfal :
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ ۗ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ
Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang kafir itu menafkahkan harta mereka untuk menghalangi jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu kemudian ia menjadi penyesalan bagi mereka dan mereka akan dikalahkan dan ke dalam neraka jahannam mereka akan dikumpulkan
Perkara yang paling penting yang wajib kita jaga ialah aqidah daripada terpengaruh dengan ajaran sesat apatah lagi murtad. Pada hari ini begitu banyak masalah dan perkara yang cuba menggugat aqidah umat Islam terutama ketika kebanyakan umat Islam jahil tentang agama mereka sendiri. Begitu juga dengan masalah Islamophobia iaitu sikap benci kepada Islam atas pelbagai alasan yang tidak munasabah yang bukan sahaja melanda negara Eropah malah merebak ke negara kita sendiri. Kadang-kadang sikap benci Islam itu timbul akibat kesalahan umat Islam sendiri yang memperlekehkan Islam dan sistemnya disamping akhlak dan sikap buruk yang ada pada segelintir umat Islam yang dipandang oleh orang bukan Islam sebagai ajaran Islam. Bak pesan Sayyidina Ali : Kenalilah muslim melalui Islam, jangan kenali Islam melalui muslim. Begitu juga kata pujangga : Keindahan Islam itu terlindung disebalik keburukan umat Islam sendiri yang tidak mengamalkan cara hidup Islam
Ketika bumi Eropah digegarkan dengan tindakan membakar, mengoyak al-Quran ditambah lagi dengan tindakan bacul kerajaan Denmark yang tetap berdegil untuk membenarkan buku yang melakar karikatur yang menghina nabi Muhammad s.a.w yang dibantah sejak beberapa tahun lalu untuk dijual mulai semalam, maka di negara kita timbulnya suatu laporan polis terhadap satu klip video oleh seorang Paderi bernama Benjamin di Sarawak yang mencaci nabi Muhammad s.a.w sebagai orang tua yang bernafsu terhadap kanak-kanak apabila salah seorang daripada isteri baginda berusia enam tahun disamping mendakwa dosa umat Islam akan diampunkan jika umat Islam dapat mengucup batu Hajarul Aswad yang berbentuk seperti alat kelamin wanita.
Tidak ketinggalan untuk kita mengambil perhatian terhadap keputusan Mahkamah di India semalam memutuskan tapak Masjid Babri seluas 25 hektar perlu dipecahkan, dengan masyarakat Islam mendapat kawalan satu pertiga dan dua kumpulan Hindu diberi bakinya. Penduduk Islam tetap berpegang bahawa perkarangan di Ayodhya sebagai tapak Masjid Babri yang dibina pada kurun ke-16 yang diruntuhkan oleh pelampau Hindu pada tahun 1996 yang menyaksikan lebih 2000 terkorban ketika mempertahankannya sementara penduduk Hindu mendakwanya sebagai tempat kelahiran dewa Rama. Perebutan tanah masjid ini memberi pengajaran besar kepada kita dalam mempertahankan Masjid Aqsa, Palestin yang cuba dirobohkan oleh Yahudi dengan alasan di bina atas kuil milik mereka
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Firman Allah dalam ayat 195 surah al-Baqarah :
وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
Maksudnya : Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan; dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
Kedua kita wajib menjaga diri daripada membunuh orang lain tanpa sebenar atau bunuh diri sendiri. Kita dapat saksikan bagaimana masalah pembunuhan termasuk terhadap bayi yang tidak berdosa semakin serius. Begitu juga masalah membunuh diri yang turut menghantui dunia dengan nisbah satu kes bunuh diri yang berlaku dalam setiap 40 saat di seluruh dunia di mana ia bukan hanya dilakukan oleh golongan jahil malah melarat kepada golongan profesional seperti doktor dan peguam selain pegawai polis dan pemilik hotel. Cara bunuh diri pula biasanya golongan wanita dengan cara meminum ubat dengan dos berlebihan, minum racun dan peluntur. Bagi lelaki pula, kebiasaannya memilih cara menggantung diri atau menembak diri sendiri. Statistik menunjukkan, bagi tempoh 15 tahun lalu, seramai tujuh hingga 12 orang daripada setiap 100,000 penduduk Malaysia, mati kerana membunuh diri. Bagi tempoh sama di Singapura, nisbahnya adalah 15 hingga 20 orang bagi setiap 100,000 mati bunuh diri. Kebanyakan kes bunuh diri akibat putus asa dalam menyelesaikan masalah seperti hutang, kerja, rumahtangga dan sebagainya. Islam memandang berat masalah ini di mana nabi Muhammad s.a.w telah banyak memberi amaran keras terhadap pelakunya seperti maksud hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Firman Allah dalam ayat 71 surah al-Mukminun:
وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ
Maksudnya : Dan Sekiranya kebenaran itu tunduk menurut kehendak hawa nafsu mereka nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta apa yang ada padanya. Bahkan Kami telah berikan kepada mereka itu al-Quran untuk kehormatan sebutan mereka namun mereka tetap berpaling daripada kehormatan itu
Melihat kepada pelbagai bala Allah yang berlaku di depan mata termasuk tergugatnya Aqidah, terancamnya nyawa manusia, rosaknya keturunan dengan merebaknya zina dan anak zina, rosak akal dengan mabuk arak atau dadah serta rompakan dan kecurian di mana-mana maka tiada ubat paling mujarab kecuali kembali kepada Islam. Pastikan segala ibadat wajib dilaksanakan dengan penuh kualiti sebagai perisai diri daripada terjerumus ke lembah maksiat dan jenayah seumpama solat kita biar ada ruh yang mampu mencegah daripada melakukan kemungkaran bukan hanya sekadar menunai perintah wajib sahaja. Pastikan al-Quran bergerak dalam diri dan system kehidupan bukan setakat tergantung di dinding sebagai perhiasan dan tersimpan di dalam almari sebagai koleksi sahaja. Contohilah bagaimana bergerak dan hidupnya al-Quran pada zaman nabi, para sahabat dan pemimpin Islam sebelum ini yang mendatangkan kegemilangan dalam mentadbir dunia dengan agama. Selagi hukum Allah diketepikan maka semakin banyak dan parah bala Allah yang turun silih berganti. Islamlah nescaya kita bahagia di dunia dan akhirat
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
أهلا وسهلا ومرحبا بكم
Kandungan Blog
Khamis, 7 Oktober 2010
Ahad, 3 Oktober 2010
22. SYAHID SAYYIDINA UTHMAN BIN ‘AFFAN
السلام عليكم ورحمة الله
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ ……..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 8 surah as-Sof:
يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكــفرون
Maksudnya : Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang-orang kafir membenci.
Sidang Jumaat yang berkati Allah,
Sayyidina Uthman merupakan khalifah yang ketiga di mana beliau memerintah selama kurang 12 hari untuk mencukupi 12 tahun. Pemerintahannya berlangsung dengan aman sehinggalah apabila memasuki tahun ketujuh iaitu tahun 30 Hijrah maka bermulanya zaman fitnah. Kebanyakan fitnah ini dimainkan oleh golongan Khawarij dan pengikut Abdullah bin Saba’ iaitu seorang yahudi dari Yaman yang memeluk Islam tetapi berperanan dalam melawan Islam dari dalam di mana dia telah memainkan peranan dalam mencari pengaruh dengan cuba menguasai dan menghasut penduduk di 3 negeri utama iaitu Basrah dan Kufah di Iraq serta penduduk Mesir. Banyak fitnah dan pengkhianatan yang dilakukan dengan matlamat yang besar iaitu menghancurkan Islam itu sendiri daripada terus berkuasa walau pun mereka bergerak atas alasan untuk memastikan gabenor yang dilantik oleh Sayyidina Uthman mesti berlaku adil. Beberapa pertukaran gabenor selari dengan kehendak penduduk terpaksa dilakukan oleh Sayyidina Uthman hasil desakan penduduk tempatan yang termakan dengan racun fitnah yang dilakukan oleh Ibnu Saba’ itu. Sayyidina Uthman melakukannya bukanlah kerana beliau takut atau terlalu berlembut dengan permintaan pemberontak itu tetapi bertujuan untuk memastikan keamanan negara tidak terjejas dan cubaan untuk membunuhnya dapat dilambatkan. Ini adalah kerana Sayyidina Uthman begitu yakin dengan 2 hadis Rasulullah s.a.w di mana yang pertama menyatakan bahawa beliau antara dua sahabat yang paling hampir dengan nabi akan mati syahid dan hadis kedua nabi meminta agar beliau menjaga amanah pemerintahan dengan baik dan jangan sekali-kali mematuhi tuntutan munafik yang cuba melucutkan amanah tersebut.
Kemuncak kepada fitnah itu berlaku apabila masuknya tahun 35 Hijrah sehingga Sayyidina Uthman sendiri memberitahu kepada para muslimin tentang perancangan jahat golongan Khawarij dan pengikut Abdullah bin Saba’. Para sahabat meminta agar mereka dibunuh kerana memberontak terhadap khalifah tetapi Sayyidina Uthman melarangnya kerana mengikuti jejak langkah Rasulullah s.a.w yang menegah daripada membunuh golongan munafik di mana dibimbangi musuh Islam akan menuduh orang Islam membunuh sahabatnya sendiri. Fitnah terbesar ialah apabila serombongan penduduk Mesir sekitar seribu orang disamping rombongan dari Kufah dan Basrah yang datang ke Madinah bertujuan meminta Sayyidina Uthman supaya menukar gabenor Mesir lalu beliau bersetuju untuk melantik Muhammad bin Abu Bakar. Ketika pulang kira-kira tiga hari perjalanan dari Madinah maka rombongan dari Mesir terlihat seorang budak suruhan berkulit hitam melintasi mereka dalam keadaan tergesa-gesa lalu mereka meminta agar budak itu berhenti untuk disoal. Budak itu menjelaskan segala tujuannya untuk ke Mesir bagi menyampaikan surat yang didakwa daripada khalifah Sayyidina Uthman. Apabila surat yang mempunyai cop mohor Sayyidina Uthman itu dibaca oleh Muhammad bin Abu Bakar lalu rombongan ini terkejut besar apabila melihat isi surat itu di mana antara lainnya meminta agar gabenor Mesir sebelum ini mesti terus menjadi gabenor serta mesti membunuh Muhammad bin Abu Bakar dan rombongan bersamanya serta membatalkan surat perlantikan Muhammad bin Abu Bakar sebagai gabenor yang baru.
Sidang Jumaat yang dihormati,
Selepas itu rombongan dari Mesir ini dengan perasaan yang begitu marah terhadap Sayyidina Uthman berdasarkan kepada isi kandungan surat tersebut lalu mereka kembali semula ke Madinah. Setelah menerangkan tentang surat tersebut maka Sayyidina Ali dan beberapa orang sahabat terus menemui Sayyidina Uthman di mana beliau bersumpah serta menafikan penulisan surat tersebut dan ia merupakan antara usaha jahat pihak Ibnu Saba’ dan Khawarij dengan menggunakan khadam dan cop mohornya. Sayyidina Ali dan para sahabat mengakui kebenaran Sayyidina Uthman ditambah lagi kedatangan rombongan dari Mesir disusuli pula oleh ketibaan Khawarij dari Kufah dan Basrah sedangkan mereka telah berpisah dan sudah pasti tidak akan mengetahui isi surat tersebut melainkan perkara ini telah dirancang terlebih dahulu sebelum mereka pulang dari Madinah sebelum ini. Surat layang ini digunakan sepenuhnya dalam menjatuhkan Sayyidina Uthman terutama keadaan Madinah yang sememangnya pada waktu itu begitu kurang penduduknya terutama golongan lelaki kerana ramai di kalangan mereka sedang keluar berperang, ada juga pergi berdakwah dan tidak kurang yang ke Mekah menunaikan haji. Jumlah yang ada begitu sedikit berbanding puak Khawarij seramai 3 ribu orang.
Setelah melihat keadaan Madinah yang begitu tegang maka Sayyidina Uthman telah mengutuskan surat bagi meminta bantuan para muslimin terutama di Mesir, Kufah dan Basrah untuk datang ke Madinah bagi mengusir puak Khawarij. Para muslimin begitu bersemangat dan bersedia untuk membantu Sayyidina Uthman yang kini dikepung di Madinah bermula 8 Zulkaedah tahun 35 Hijrah. Pada hari Jumaat pertama selepas pengepungan Madinah oleh Khawarij maka Sayyidina Uthman bangun membaca khutbah di masjid yang turut dihadiri oleh puak pemberontak Khawarij di mana dalamnya beliau telah melaknat puak yang memberontak itu. Puak Khawarij begitu marah lalu mereka menghalau para muslimin dari masjid dengan melontar batu sehingga Sayyidina Uthman sendiri terpaksa dipapah ke rumahnya kerana terkena lontaran batu itu. Sayyidina Uthman yang tahu tentang muslimin bersedia berperang dengan pemberontak lalu mengutuskan utusan untuk menegah para muslimin daripada berperang. Malah semasa dikepung Sayyidina Uthman yang ditemani oleh hampir 700 orang sahabat tetap menegah para sahabat daripada berperang dengan pemberontak.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Pertemuan terakhir Sayyidina Uthman dengan para muslimin ialah seminggu selepas bermulanya kepungan di mana beliau menyeru agar mereka bersabar. Selepas itu Sayyidina Uthman terus terkepung di dalam rumahnya sehingga keputusan air. Ketika Sayyidina Ali dan isteri nabi Ummu Habibah meminta kebenaran daripada pemberontak untuk memberi air kepada Sayyidina Uthman maka ia ditolak mentah-mentah oleh pemberontak
Pemberontak Khawarij memulakan tindakan seterusnya selepas 30 hari membuat kepungan terhadap Sayyidina Uthman terutama mereka bimbang tibanya bantuan tentera muslimin. Serangan awal mereka ialah dengan membakar pintu dan atap rumah Sayyidina Uthman di mana beberapa orang yang berada dalam rumah itu berusaha memadamkan api sedangkan Sayyidina Uthman sedang sembahyang. Para muslimin yang bertindak mengawal rumah Sayyidina Uthman mula bertempur dengan pemberontak di mana 2 orang muslimin gugur syahid iaitu Mughirah dan Aslami. Melihat perkara itu lalu Sayyidina Uthman memerintahkan semua yang bertindak mengawalnya agar pulang ke rumah masing-masing. Para muslimin akur dengar perintah khalifah tersebut. Akhirnya tibalah hari Jumaat 18 Zulhijjah tahun 35 Hijrah yang merupakan hari terakhir bagi kehidupan dunia Sayyidina Uthman iaitu hari ke 40 daripada kepungan itu. Beliau yakin telah tibanya hari ajalnya lalu berpuasa dan banyak membaca al-Quran agar beliau mati syahid dalam keadaan berpuasa dan membaca al-Quran. Pemberontak meminta agar 3 orang daripada kalangan mereka untuk masuk membunuh Sayyidina Uthman secara bergilir tetapi ketiga-tiganya keluar dari rumah khalifah tanpa membunuhnya apabila mendengar nasihat Sayyidina Uthman antaranya bahawa mereka bertiga merupakan antara orang yang pernah didoakan oleh Rasulullah s.a.w dan mereka bukanlah pembunuhnya.
Selepas itu 3 pimpinan Khawarij masuk di mana Ghafiqi telah memukul Sayyidina Uthman dengan besi dan menyepak al-Quran yang dibaca olehnya. Al-Quran itu terus terbuka dan tetap berada di tangan Sayyidina Uthman sehingga darah yang mengalir dari muka Sayyidina Uthman terkena ayat 137 surah al-Baqarah yang berbunyi:
.............فسيكفيكهم الله وهو السميع العليم
Maksudnya : Maka cukuplah Allah bagi kamu daripada kejahatan mereka dan Dialah Tuhan Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
Kemudian datang pula Sudan lalu dilibas pedangnya ke arah Sayyidina Uthman tetapi isterinya Nailah menahannya sehingga pedang itu telah memutuskan jari isteri Sayyidina Uthman itu. Sudan yang hilang peri kemanusian terus menetak Sayyidina Uthman beberapa kali sehingga beliau gugur syahid. 2 anak Sayyidina Uthman iaitu Najih dan Sobih turut gugur syahid dibunuh ketika membunuh pembunuh ayah mereka. Kewafatan Sayyidina Uthman sebelum Maghrib hari Jumaat 18 Zulhijjah tahun 35 Hijrah dalam usia 83 tahun. Jasad enam orang termasuk jenazah Sayyidina Uthman dituntut daripada pemberontak pada malam tersebut manakala 3 mayat pemberontak pula dibuang di dalam kebun sehingga dimakan oleh anjing. Para muslimin begitu sedih dengan kewafatan Sayyidina Uthman dan para sahabat melaknat para pemberontak yang melakukan kekacauan dan pembunuhan kejam itu.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ ……..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 8 surah as-Sof:
يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكــفرون
Maksudnya : Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang-orang kafir membenci.
Sidang Jumaat yang berkati Allah,
Sayyidina Uthman merupakan khalifah yang ketiga di mana beliau memerintah selama kurang 12 hari untuk mencukupi 12 tahun. Pemerintahannya berlangsung dengan aman sehinggalah apabila memasuki tahun ketujuh iaitu tahun 30 Hijrah maka bermulanya zaman fitnah. Kebanyakan fitnah ini dimainkan oleh golongan Khawarij dan pengikut Abdullah bin Saba’ iaitu seorang yahudi dari Yaman yang memeluk Islam tetapi berperanan dalam melawan Islam dari dalam di mana dia telah memainkan peranan dalam mencari pengaruh dengan cuba menguasai dan menghasut penduduk di 3 negeri utama iaitu Basrah dan Kufah di Iraq serta penduduk Mesir. Banyak fitnah dan pengkhianatan yang dilakukan dengan matlamat yang besar iaitu menghancurkan Islam itu sendiri daripada terus berkuasa walau pun mereka bergerak atas alasan untuk memastikan gabenor yang dilantik oleh Sayyidina Uthman mesti berlaku adil. Beberapa pertukaran gabenor selari dengan kehendak penduduk terpaksa dilakukan oleh Sayyidina Uthman hasil desakan penduduk tempatan yang termakan dengan racun fitnah yang dilakukan oleh Ibnu Saba’ itu. Sayyidina Uthman melakukannya bukanlah kerana beliau takut atau terlalu berlembut dengan permintaan pemberontak itu tetapi bertujuan untuk memastikan keamanan negara tidak terjejas dan cubaan untuk membunuhnya dapat dilambatkan. Ini adalah kerana Sayyidina Uthman begitu yakin dengan 2 hadis Rasulullah s.a.w di mana yang pertama menyatakan bahawa beliau antara dua sahabat yang paling hampir dengan nabi akan mati syahid dan hadis kedua nabi meminta agar beliau menjaga amanah pemerintahan dengan baik dan jangan sekali-kali mematuhi tuntutan munafik yang cuba melucutkan amanah tersebut.
Kemuncak kepada fitnah itu berlaku apabila masuknya tahun 35 Hijrah sehingga Sayyidina Uthman sendiri memberitahu kepada para muslimin tentang perancangan jahat golongan Khawarij dan pengikut Abdullah bin Saba’. Para sahabat meminta agar mereka dibunuh kerana memberontak terhadap khalifah tetapi Sayyidina Uthman melarangnya kerana mengikuti jejak langkah Rasulullah s.a.w yang menegah daripada membunuh golongan munafik di mana dibimbangi musuh Islam akan menuduh orang Islam membunuh sahabatnya sendiri. Fitnah terbesar ialah apabila serombongan penduduk Mesir sekitar seribu orang disamping rombongan dari Kufah dan Basrah yang datang ke Madinah bertujuan meminta Sayyidina Uthman supaya menukar gabenor Mesir lalu beliau bersetuju untuk melantik Muhammad bin Abu Bakar. Ketika pulang kira-kira tiga hari perjalanan dari Madinah maka rombongan dari Mesir terlihat seorang budak suruhan berkulit hitam melintasi mereka dalam keadaan tergesa-gesa lalu mereka meminta agar budak itu berhenti untuk disoal. Budak itu menjelaskan segala tujuannya untuk ke Mesir bagi menyampaikan surat yang didakwa daripada khalifah Sayyidina Uthman. Apabila surat yang mempunyai cop mohor Sayyidina Uthman itu dibaca oleh Muhammad bin Abu Bakar lalu rombongan ini terkejut besar apabila melihat isi surat itu di mana antara lainnya meminta agar gabenor Mesir sebelum ini mesti terus menjadi gabenor serta mesti membunuh Muhammad bin Abu Bakar dan rombongan bersamanya serta membatalkan surat perlantikan Muhammad bin Abu Bakar sebagai gabenor yang baru.
Sidang Jumaat yang dihormati,
Selepas itu rombongan dari Mesir ini dengan perasaan yang begitu marah terhadap Sayyidina Uthman berdasarkan kepada isi kandungan surat tersebut lalu mereka kembali semula ke Madinah. Setelah menerangkan tentang surat tersebut maka Sayyidina Ali dan beberapa orang sahabat terus menemui Sayyidina Uthman di mana beliau bersumpah serta menafikan penulisan surat tersebut dan ia merupakan antara usaha jahat pihak Ibnu Saba’ dan Khawarij dengan menggunakan khadam dan cop mohornya. Sayyidina Ali dan para sahabat mengakui kebenaran Sayyidina Uthman ditambah lagi kedatangan rombongan dari Mesir disusuli pula oleh ketibaan Khawarij dari Kufah dan Basrah sedangkan mereka telah berpisah dan sudah pasti tidak akan mengetahui isi surat tersebut melainkan perkara ini telah dirancang terlebih dahulu sebelum mereka pulang dari Madinah sebelum ini. Surat layang ini digunakan sepenuhnya dalam menjatuhkan Sayyidina Uthman terutama keadaan Madinah yang sememangnya pada waktu itu begitu kurang penduduknya terutama golongan lelaki kerana ramai di kalangan mereka sedang keluar berperang, ada juga pergi berdakwah dan tidak kurang yang ke Mekah menunaikan haji. Jumlah yang ada begitu sedikit berbanding puak Khawarij seramai 3 ribu orang.
Setelah melihat keadaan Madinah yang begitu tegang maka Sayyidina Uthman telah mengutuskan surat bagi meminta bantuan para muslimin terutama di Mesir, Kufah dan Basrah untuk datang ke Madinah bagi mengusir puak Khawarij. Para muslimin begitu bersemangat dan bersedia untuk membantu Sayyidina Uthman yang kini dikepung di Madinah bermula 8 Zulkaedah tahun 35 Hijrah. Pada hari Jumaat pertama selepas pengepungan Madinah oleh Khawarij maka Sayyidina Uthman bangun membaca khutbah di masjid yang turut dihadiri oleh puak pemberontak Khawarij di mana dalamnya beliau telah melaknat puak yang memberontak itu. Puak Khawarij begitu marah lalu mereka menghalau para muslimin dari masjid dengan melontar batu sehingga Sayyidina Uthman sendiri terpaksa dipapah ke rumahnya kerana terkena lontaran batu itu. Sayyidina Uthman yang tahu tentang muslimin bersedia berperang dengan pemberontak lalu mengutuskan utusan untuk menegah para muslimin daripada berperang. Malah semasa dikepung Sayyidina Uthman yang ditemani oleh hampir 700 orang sahabat tetap menegah para sahabat daripada berperang dengan pemberontak.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Pertemuan terakhir Sayyidina Uthman dengan para muslimin ialah seminggu selepas bermulanya kepungan di mana beliau menyeru agar mereka bersabar. Selepas itu Sayyidina Uthman terus terkepung di dalam rumahnya sehingga keputusan air. Ketika Sayyidina Ali dan isteri nabi Ummu Habibah meminta kebenaran daripada pemberontak untuk memberi air kepada Sayyidina Uthman maka ia ditolak mentah-mentah oleh pemberontak
Pemberontak Khawarij memulakan tindakan seterusnya selepas 30 hari membuat kepungan terhadap Sayyidina Uthman terutama mereka bimbang tibanya bantuan tentera muslimin. Serangan awal mereka ialah dengan membakar pintu dan atap rumah Sayyidina Uthman di mana beberapa orang yang berada dalam rumah itu berusaha memadamkan api sedangkan Sayyidina Uthman sedang sembahyang. Para muslimin yang bertindak mengawal rumah Sayyidina Uthman mula bertempur dengan pemberontak di mana 2 orang muslimin gugur syahid iaitu Mughirah dan Aslami. Melihat perkara itu lalu Sayyidina Uthman memerintahkan semua yang bertindak mengawalnya agar pulang ke rumah masing-masing. Para muslimin akur dengar perintah khalifah tersebut. Akhirnya tibalah hari Jumaat 18 Zulhijjah tahun 35 Hijrah yang merupakan hari terakhir bagi kehidupan dunia Sayyidina Uthman iaitu hari ke 40 daripada kepungan itu. Beliau yakin telah tibanya hari ajalnya lalu berpuasa dan banyak membaca al-Quran agar beliau mati syahid dalam keadaan berpuasa dan membaca al-Quran. Pemberontak meminta agar 3 orang daripada kalangan mereka untuk masuk membunuh Sayyidina Uthman secara bergilir tetapi ketiga-tiganya keluar dari rumah khalifah tanpa membunuhnya apabila mendengar nasihat Sayyidina Uthman antaranya bahawa mereka bertiga merupakan antara orang yang pernah didoakan oleh Rasulullah s.a.w dan mereka bukanlah pembunuhnya.
Selepas itu 3 pimpinan Khawarij masuk di mana Ghafiqi telah memukul Sayyidina Uthman dengan besi dan menyepak al-Quran yang dibaca olehnya. Al-Quran itu terus terbuka dan tetap berada di tangan Sayyidina Uthman sehingga darah yang mengalir dari muka Sayyidina Uthman terkena ayat 137 surah al-Baqarah yang berbunyi:
.............فسيكفيكهم الله وهو السميع العليم
Maksudnya : Maka cukuplah Allah bagi kamu daripada kejahatan mereka dan Dialah Tuhan Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
Kemudian datang pula Sudan lalu dilibas pedangnya ke arah Sayyidina Uthman tetapi isterinya Nailah menahannya sehingga pedang itu telah memutuskan jari isteri Sayyidina Uthman itu. Sudan yang hilang peri kemanusian terus menetak Sayyidina Uthman beberapa kali sehingga beliau gugur syahid. 2 anak Sayyidina Uthman iaitu Najih dan Sobih turut gugur syahid dibunuh ketika membunuh pembunuh ayah mereka. Kewafatan Sayyidina Uthman sebelum Maghrib hari Jumaat 18 Zulhijjah tahun 35 Hijrah dalam usia 83 tahun. Jasad enam orang termasuk jenazah Sayyidina Uthman dituntut daripada pemberontak pada malam tersebut manakala 3 mayat pemberontak pula dibuang di dalam kebun sehingga dimakan oleh anjing. Para muslimin begitu sedih dengan kewafatan Sayyidina Uthman dan para sahabat melaknat para pemberontak yang melakukan kekacauan dan pembunuhan kejam itu.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Sabtu, 2 Oktober 2010
72. IKTIBAR PEPERANGAN BANI QURAIZAH 5H
السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 53-55 surah an-Nisa’
أم لهم نصيب من الملك فإذا لايؤتون الناس نقيرا . أم يحسدون الناس على ما ءاتئهم الله من فضله فقد ءاتينا ءال إبرهيم الكتــب والحكمة وءاتينــهم ملكا عظيما.فمنهم من ءامن به ومنهم من صد عنه وكفى بجهنم سعيرا
Maksudnya : Patutkah ada bagi mereka (kaum yahudi itu) sesuatu bahagian dalam kekuasaan memerintah?. (Tidak! Bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberi sedikit pun kebaikan kepada manusia. Atau patutkah mereka dengki kepada manusia (Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat kenabian dan agama Islam) yang Allah S.W.T telah berikan kepada mereka daripada limpah kurniaNya. Kerana sesungguhnya Kami telah pun memberi kepada keluarga nabi Ibrahim akan Kitab dan hikmah dan Kami telah kurniakan kepada mereka kerajaan yang besar. Maka di antara mereka (yahudi) yang beriman dengannya dan ada pula di antara mereka yang berpaling daripadanya. Dan cukuplah dengan neraka jahannam yang sentiasa menyala-nyala itu
Kedatangan bulan Zulkaedah mengingatkan kita semua kepada beberapa peristiwa besar dan bersejarah yang telah berlangsung pada bulan ini antaranya Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara kaum muslimin pimpinan Rasulullah s.a.w dengan kaum Quraisy dan juga Peperangan Bani Quraizah yang berlaku sebaik sahaja selesai Peperangan Ahzab tahun 5 Hijrah di mana peristiwa ini banyak meninggalkan pengajaran kepada umat Islam. Bermulanya gerakan untuk memerangi yahudi Bani Quraizah berlaku apabila Rasulullah s.a.w yang sedang membersihkan dirinya selepas pulang dari Peperangan Ahzab di mana tiba-tiba datangnya malaikat Jibril dan berkata : “ Adakah kamu telah meletakkan senjata? Sedangkan para malaikat belum meletakkan senjata mereka. Oleh itu bangkitlah dengan mereka yang bersamamu untuk menyerang Bani Quraizah. Aku akan pergi dahulu untuk mencampakkan rasa takut ke dalam hati musuh”. Selesai sahaja memberitahu Rasulullah s.a.w lalu Jibril mengetuai rombongan malaikat menuju ke perkampungan Bani Quraizah.
Selepas itu Rasulullah s.a.w pula bersama dengan 3 ribu orang tentera menuju ke tempat tersebut di mana yahudi Bani Quraizah tidak menentang lalu tentera Islam mengepung musuh itu selama 25 malam. Walau pun yahudi Bani Quraizah boleh bertahan beberapa lama lagi di dalam kota mereka disebabkan bekalan makanan dan air yang banyak disamping di kelilingi oleh kota yang kukuh sedangkan tentera Islam masih keletihan kerana baru pulang daripada Peperangan Ahzab ditambah pula dengan musim sejuk dan kekurangan makanan. Namun tentera Islam mempunyai semangat jihad yang tinggi sedangkan yahudi berada dalam ketakutan dan lemah semangat. Ketakutan yahudi bertambah kuat apabila Sayyidina Ali dan Zubair bin al-Awwam mula mara di mana Sayyidina Ali bertempik menyatakan : “ Wahai tentera Iman! Aku merasa seperti yang telah dirasai oleh Sayyidina Hamzah iaitu gugur syahid atau aku berjaya membuka kota yahudi ini”.
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Akhirnya yahudi Bani Quraizah membuat keputusan untuk menyerah diri. Setelah berlaku sedikit rundingan lalu Rasulullah s.a.w menyerahkan hukuman terhadap yahudi pengkhianat ini kepada Sa’ad bin Mu’adz untuk menghakiminya. Sa’ad yang masih uzur akibat luka parah yang dialaminya semasa Peperangan Ahzab telah menjatuhkan hukuman agar kaum lelaki yahudi Bani Quraizah dihukum bunuh manakala kaum perempuan dan kanak-kanak dijadikan tawanan. Mendengar hukuman itu lalu Rasulullah s.a.w bersabda : “ Sesungguhnya engkau telah berhukum dengan hukum Allah s.w.t yang datang dari 7 petala langit”. Sa’ad mendapat keredhaan yang nyata daripada Allah S.W.T di mana doanya agar dilanjutkan usianya sehingga dia dapat menghukum Bani Quraizah dimakbulkan. Selepas peristiwa tersebut, keadaan Sa’ad semakin tenat sehingga nabi mengarahkan agar didirikan khemah di dalam masjid bagi membolehkan Sa’ad sentiasa berhampiran dengannya. Rasulullah s.a.w bersabda :
اَهْتَزَّ عَرْشُ الرَّحْمنِ لِمَوْتِ سَعْدٍ ( رواه الصحيحان )
Maksudnya : ‘Arasy Allah S.W.T yang Maha Pemurah telah bergoncang kerana kematian Sa’ad
إِنَّ المَلائِكَةَ كَانَتْ تَحْمِلُهُ ( رواه الترمذي )
Maksudnya : Sesungguhnya para malaikat menanggung jenazahnya (Sa’ad bin Muazd.
Walau pun hukuman yang dijatuhkan ke atas yahudi Bani Quraizah ini pada zahirnya begitu keras bagaikan berbentuk paksaan sedangkan musuh telah menyerah diri tetapi hakikatnya ia begitu adil dan tepat sekali apalagi dengan terdedahnya bagaimana yahudi Bani Quraizah itu bukan sahaja mengkhianati janji tetapi turut merancang untuk membunuh seluruh umat Islam dengan menyimpan begitu banyak senjata untuk tujuan itu. Pelaksanaan kepada hukuman bunuh ini dijalankan dengan yahudi Bani Quraizah itu ditahan di kampung Bani Najjar lalu di gali parit-parit di kawasan pasir di Madinah dan kemudiannya dibawa sekumpulan demi kumpulan yahudi itu untuk dipancung leher mereka yang menyaksikan antara 6 hingga 7 ratus yahudi Bani Quraizah dihukum bunuh. Terdapat juga dikalangan yahudi itu yang memeluk Islam
Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,
Peristiwa yang bersejarah ini telah meninggalkan kesan dan pengajaran yang begitu besar kepada umat Islam terutama dalam berhadapan dengan keganasan zionis yahudi pada hari ini. Sikap yahudi bagaikan tidak pernah berubah sebagai suatu bangsa yang mudah mengkhianati janji dan begitu benci terhadap Islam. Tindakan yahudi Bani Quraizah yang memberi bantuan kepada tentera Ahzab bagi memerangi umat Islam sedangkan mereka telah berjanji untuk taat setia sebagai rakyat Daulah Islamiah Madinah di bawah kepimpinan Rasulullah s.a.w ditambah pula dengan persiapan untuk memerangi keseluruhan umat Islam pada masa itu merupakan suatu peringatan kepada kita pada hari ini agar sentiasa berhati-hati ketika berdepan dengan musuh Islam terutama yahudi. Jika pada zaman pemerintahan Rasulullah s.a.w yang mempunyai kuasa dan daulah pun yahudi sanggup mengkhianati janji dengan umat Islam apatah lagi pada zaman kita yang tiada lagi Khilafah Islamiah yang mampu menjaga kebajikan dan hak umat Islam sejagat daripada dicerobohi sesuka hati oleh musuh Islam. Api permusuhan yang dinyalakan oleh musuh Islam yang diketuai oleh yahudi tidak pernah padam walau pun ramai di kalangan umat Islam terutama pemimpin negara umat Islam tunduk kepada kebanyakan desakan dan arahan musuh dengan mengenepikan Islam itu sendiri.
Kita memperingatkan buat sekian kalinya kepada pemimpin negara umat Islam yang lebih sanggup menjadi boneka dan khadam suruhan musuh Islam daripada menjadi pemimpin yang tunduk kepada perintah Allah S.W.T dan rasulNya di mana adakah mereka tidak mengambil pengajaran terhadap apa yang berlaku kepada rakan sejawat mereka seperti Yaser Arafat yang telah memberi kesemua yang dikehendaki oleh yahudi tetapi kini dia menjadi bahan mainan yahudi serta kedaulatan Palestin terus menjadi impian yang belum dapat lagi dibuktikan sedangkan sudah berapa ramai umat Islam menjadi mangsa kekejaman yahudi, berapa luas tanah yang tergadai dan dirampas serta begitu terdedahnya Masjid al-Aqsa untuk dirobohkan oleh yahudi. Adakah pemimpin ini tidak mengambil iktibar dengan apa yang baru berlaku terhadap Saddam Husein yang dulunya dijadikan ayam laga musuh Islam bagi berhadapan dengan saudara seagama tetapi kini dari istana mewah berakhir dalam lubang tikus di bawah tanah sebagai tahanan yang menunggu masa untuk dijatuhkan hukuman. Begitu juga dengan tekanan terhadap Libya dan Iran agar menghentikan pembinaan senjata tidak ketinggalan Syria yang dianggap antara paksi keganasan oleh musuh Islam terus berlangsung. Tujuan kuffar durjana yang sebenar ialah bagi memastikan yahudi terus berkuasa serta memastikan tiada lagi negara umat Islam yang boleh menggugat kedudukan yahudi Israel yang merupakan negara pengganas utama dunia.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Tekanan dan penghinaan musuh Islam tidak akan terhenti sekali pun adanya umat Islam yang mengikut telunjuk mereka. Tidak terlepas dengan apa yang berlaku terhadap negara kita sendiri di mana tekanan terhadap agama Islam begitu teruk seperti ramai umat Islam termasuk pelajar yang masih muda usianya ditahan di bawah ISA atas tuduhan pengganas tetapi Amerika tetap menyatakan bahawa negara ini sebagai antara pusat keganasan. Tekanan terhadap pengajian agama sehingga sudah banyak sekolah agama rakyat yang terpaksa ditutup pada awal tahun ini, pengharaman bertudung labuh, serban dan jubah di sesetengah tempat kerja dan pengajian, tindakan merobohkan surau serta usaha yang bersungguh dalam memastikan sistem perundangan Islam agar tidak dapat dilaksanakan dalam negara malah tindakan dalam persempadanan pilihanraya turut menyaksikan usaha untuk memastikan umat Islam menguasai Parlimen semakin lama semakin kurang tetapi Amerika tetap menyatakan bahawa negara ini tiada toleransi agama. Musuh Islam tidak akan berpuas hati sehinggalah umat Islam tunduk dan mengikut jejak langkah mereka sampai ke dalam lubang biawak. Oleh itu kita berpesan kepada pemimpin agar jangan terus menjadi barua musuh Islam sebaliknya marilah kita bersatu menjulang seluruh sistem Islam sekali pun dibenci musuh asalkan dikasihi oleh Allah S.W.T.
Sempena dengan kedatangan tahun baru 2004 Masihi ini marilah sama-sama kita merenungi nasib yang menimpa dunia umat Islam pada tahun 2003 baru lalu yang telah meninggalkan banyak peristiwa pedih dan sedih termasuk penjajahan terhadap bumi Iraq dan ditutup tirai dengan gempa bumi yang mengorbankan lebih kurang 40 ribu orang di Iran. Kita turut dikejutkan dengan pembakaran sekolah dan beberapa serangan terhadap pihak keselamatan di Selatan Thailand yang merupakan negeri yang mempunyai majoriti umat Islam. Kita harapkan agar ia tidak dijadikan alasan untuk menekan umat Islam yang sememangnya sentiasa menjadi mangsa keganasan. Kedatangan tahun baru ini tidak mampu mengubah keadaan umat Islam jika kita turut bergelumang dengan dosa sebagaimana orang kafir. Selagi umat Islam masih mengagungkan dunia dengan mengenepikan akhirat, mencampur-adukkan antara dosa dan pahala, tidak memisahkan antara iman dan kufur serta menghidupkan Islam bersama jahiliah maka selagi itulah kini menjadi umat yang hina di dunia dan akhirat. Kembalilah kita kepada seluruh ajaran Islam tanpa menghiraukan suara musuh Islam yang sememangnya sentiasa membenci dan cuba menyesatkan kita daripada jalan kebenaran. Islam mesti dijulang walau pun ditentang. Islam mesti dipertahan sekali pun terus diserang. Islam mesti dibela meski pun terpaksa gadaikan seluruh jiwa dan raga demi meraih keredhaan Allah S.W.T.
Firman Allah dalam ayat 35 surah al-Maidah :
يــأيها الذين ءامنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة وجــهدوا فى سبيله لعلكم تفلحون
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang boleh mendekatkan diri kepadaNya dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 53-55 surah an-Nisa’
أم لهم نصيب من الملك فإذا لايؤتون الناس نقيرا . أم يحسدون الناس على ما ءاتئهم الله من فضله فقد ءاتينا ءال إبرهيم الكتــب والحكمة وءاتينــهم ملكا عظيما.فمنهم من ءامن به ومنهم من صد عنه وكفى بجهنم سعيرا
Maksudnya : Patutkah ada bagi mereka (kaum yahudi itu) sesuatu bahagian dalam kekuasaan memerintah?. (Tidak! Bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberi sedikit pun kebaikan kepada manusia. Atau patutkah mereka dengki kepada manusia (Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat kenabian dan agama Islam) yang Allah S.W.T telah berikan kepada mereka daripada limpah kurniaNya. Kerana sesungguhnya Kami telah pun memberi kepada keluarga nabi Ibrahim akan Kitab dan hikmah dan Kami telah kurniakan kepada mereka kerajaan yang besar. Maka di antara mereka (yahudi) yang beriman dengannya dan ada pula di antara mereka yang berpaling daripadanya. Dan cukuplah dengan neraka jahannam yang sentiasa menyala-nyala itu
Kedatangan bulan Zulkaedah mengingatkan kita semua kepada beberapa peristiwa besar dan bersejarah yang telah berlangsung pada bulan ini antaranya Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara kaum muslimin pimpinan Rasulullah s.a.w dengan kaum Quraisy dan juga Peperangan Bani Quraizah yang berlaku sebaik sahaja selesai Peperangan Ahzab tahun 5 Hijrah di mana peristiwa ini banyak meninggalkan pengajaran kepada umat Islam. Bermulanya gerakan untuk memerangi yahudi Bani Quraizah berlaku apabila Rasulullah s.a.w yang sedang membersihkan dirinya selepas pulang dari Peperangan Ahzab di mana tiba-tiba datangnya malaikat Jibril dan berkata : “ Adakah kamu telah meletakkan senjata? Sedangkan para malaikat belum meletakkan senjata mereka. Oleh itu bangkitlah dengan mereka yang bersamamu untuk menyerang Bani Quraizah. Aku akan pergi dahulu untuk mencampakkan rasa takut ke dalam hati musuh”. Selesai sahaja memberitahu Rasulullah s.a.w lalu Jibril mengetuai rombongan malaikat menuju ke perkampungan Bani Quraizah.
Selepas itu Rasulullah s.a.w pula bersama dengan 3 ribu orang tentera menuju ke tempat tersebut di mana yahudi Bani Quraizah tidak menentang lalu tentera Islam mengepung musuh itu selama 25 malam. Walau pun yahudi Bani Quraizah boleh bertahan beberapa lama lagi di dalam kota mereka disebabkan bekalan makanan dan air yang banyak disamping di kelilingi oleh kota yang kukuh sedangkan tentera Islam masih keletihan kerana baru pulang daripada Peperangan Ahzab ditambah pula dengan musim sejuk dan kekurangan makanan. Namun tentera Islam mempunyai semangat jihad yang tinggi sedangkan yahudi berada dalam ketakutan dan lemah semangat. Ketakutan yahudi bertambah kuat apabila Sayyidina Ali dan Zubair bin al-Awwam mula mara di mana Sayyidina Ali bertempik menyatakan : “ Wahai tentera Iman! Aku merasa seperti yang telah dirasai oleh Sayyidina Hamzah iaitu gugur syahid atau aku berjaya membuka kota yahudi ini”.
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Akhirnya yahudi Bani Quraizah membuat keputusan untuk menyerah diri. Setelah berlaku sedikit rundingan lalu Rasulullah s.a.w menyerahkan hukuman terhadap yahudi pengkhianat ini kepada Sa’ad bin Mu’adz untuk menghakiminya. Sa’ad yang masih uzur akibat luka parah yang dialaminya semasa Peperangan Ahzab telah menjatuhkan hukuman agar kaum lelaki yahudi Bani Quraizah dihukum bunuh manakala kaum perempuan dan kanak-kanak dijadikan tawanan. Mendengar hukuman itu lalu Rasulullah s.a.w bersabda : “ Sesungguhnya engkau telah berhukum dengan hukum Allah s.w.t yang datang dari 7 petala langit”. Sa’ad mendapat keredhaan yang nyata daripada Allah S.W.T di mana doanya agar dilanjutkan usianya sehingga dia dapat menghukum Bani Quraizah dimakbulkan. Selepas peristiwa tersebut, keadaan Sa’ad semakin tenat sehingga nabi mengarahkan agar didirikan khemah di dalam masjid bagi membolehkan Sa’ad sentiasa berhampiran dengannya. Rasulullah s.a.w bersabda :
اَهْتَزَّ عَرْشُ الرَّحْمنِ لِمَوْتِ سَعْدٍ ( رواه الصحيحان )
Maksudnya : ‘Arasy Allah S.W.T yang Maha Pemurah telah bergoncang kerana kematian Sa’ad
إِنَّ المَلائِكَةَ كَانَتْ تَحْمِلُهُ ( رواه الترمذي )
Maksudnya : Sesungguhnya para malaikat menanggung jenazahnya (Sa’ad bin Muazd.
Walau pun hukuman yang dijatuhkan ke atas yahudi Bani Quraizah ini pada zahirnya begitu keras bagaikan berbentuk paksaan sedangkan musuh telah menyerah diri tetapi hakikatnya ia begitu adil dan tepat sekali apalagi dengan terdedahnya bagaimana yahudi Bani Quraizah itu bukan sahaja mengkhianati janji tetapi turut merancang untuk membunuh seluruh umat Islam dengan menyimpan begitu banyak senjata untuk tujuan itu. Pelaksanaan kepada hukuman bunuh ini dijalankan dengan yahudi Bani Quraizah itu ditahan di kampung Bani Najjar lalu di gali parit-parit di kawasan pasir di Madinah dan kemudiannya dibawa sekumpulan demi kumpulan yahudi itu untuk dipancung leher mereka yang menyaksikan antara 6 hingga 7 ratus yahudi Bani Quraizah dihukum bunuh. Terdapat juga dikalangan yahudi itu yang memeluk Islam
Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,
Peristiwa yang bersejarah ini telah meninggalkan kesan dan pengajaran yang begitu besar kepada umat Islam terutama dalam berhadapan dengan keganasan zionis yahudi pada hari ini. Sikap yahudi bagaikan tidak pernah berubah sebagai suatu bangsa yang mudah mengkhianati janji dan begitu benci terhadap Islam. Tindakan yahudi Bani Quraizah yang memberi bantuan kepada tentera Ahzab bagi memerangi umat Islam sedangkan mereka telah berjanji untuk taat setia sebagai rakyat Daulah Islamiah Madinah di bawah kepimpinan Rasulullah s.a.w ditambah pula dengan persiapan untuk memerangi keseluruhan umat Islam pada masa itu merupakan suatu peringatan kepada kita pada hari ini agar sentiasa berhati-hati ketika berdepan dengan musuh Islam terutama yahudi. Jika pada zaman pemerintahan Rasulullah s.a.w yang mempunyai kuasa dan daulah pun yahudi sanggup mengkhianati janji dengan umat Islam apatah lagi pada zaman kita yang tiada lagi Khilafah Islamiah yang mampu menjaga kebajikan dan hak umat Islam sejagat daripada dicerobohi sesuka hati oleh musuh Islam. Api permusuhan yang dinyalakan oleh musuh Islam yang diketuai oleh yahudi tidak pernah padam walau pun ramai di kalangan umat Islam terutama pemimpin negara umat Islam tunduk kepada kebanyakan desakan dan arahan musuh dengan mengenepikan Islam itu sendiri.
Kita memperingatkan buat sekian kalinya kepada pemimpin negara umat Islam yang lebih sanggup menjadi boneka dan khadam suruhan musuh Islam daripada menjadi pemimpin yang tunduk kepada perintah Allah S.W.T dan rasulNya di mana adakah mereka tidak mengambil pengajaran terhadap apa yang berlaku kepada rakan sejawat mereka seperti Yaser Arafat yang telah memberi kesemua yang dikehendaki oleh yahudi tetapi kini dia menjadi bahan mainan yahudi serta kedaulatan Palestin terus menjadi impian yang belum dapat lagi dibuktikan sedangkan sudah berapa ramai umat Islam menjadi mangsa kekejaman yahudi, berapa luas tanah yang tergadai dan dirampas serta begitu terdedahnya Masjid al-Aqsa untuk dirobohkan oleh yahudi. Adakah pemimpin ini tidak mengambil iktibar dengan apa yang baru berlaku terhadap Saddam Husein yang dulunya dijadikan ayam laga musuh Islam bagi berhadapan dengan saudara seagama tetapi kini dari istana mewah berakhir dalam lubang tikus di bawah tanah sebagai tahanan yang menunggu masa untuk dijatuhkan hukuman. Begitu juga dengan tekanan terhadap Libya dan Iran agar menghentikan pembinaan senjata tidak ketinggalan Syria yang dianggap antara paksi keganasan oleh musuh Islam terus berlangsung. Tujuan kuffar durjana yang sebenar ialah bagi memastikan yahudi terus berkuasa serta memastikan tiada lagi negara umat Islam yang boleh menggugat kedudukan yahudi Israel yang merupakan negara pengganas utama dunia.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Tekanan dan penghinaan musuh Islam tidak akan terhenti sekali pun adanya umat Islam yang mengikut telunjuk mereka. Tidak terlepas dengan apa yang berlaku terhadap negara kita sendiri di mana tekanan terhadap agama Islam begitu teruk seperti ramai umat Islam termasuk pelajar yang masih muda usianya ditahan di bawah ISA atas tuduhan pengganas tetapi Amerika tetap menyatakan bahawa negara ini sebagai antara pusat keganasan. Tekanan terhadap pengajian agama sehingga sudah banyak sekolah agama rakyat yang terpaksa ditutup pada awal tahun ini, pengharaman bertudung labuh, serban dan jubah di sesetengah tempat kerja dan pengajian, tindakan merobohkan surau serta usaha yang bersungguh dalam memastikan sistem perundangan Islam agar tidak dapat dilaksanakan dalam negara malah tindakan dalam persempadanan pilihanraya turut menyaksikan usaha untuk memastikan umat Islam menguasai Parlimen semakin lama semakin kurang tetapi Amerika tetap menyatakan bahawa negara ini tiada toleransi agama. Musuh Islam tidak akan berpuas hati sehinggalah umat Islam tunduk dan mengikut jejak langkah mereka sampai ke dalam lubang biawak. Oleh itu kita berpesan kepada pemimpin agar jangan terus menjadi barua musuh Islam sebaliknya marilah kita bersatu menjulang seluruh sistem Islam sekali pun dibenci musuh asalkan dikasihi oleh Allah S.W.T.
Sempena dengan kedatangan tahun baru 2004 Masihi ini marilah sama-sama kita merenungi nasib yang menimpa dunia umat Islam pada tahun 2003 baru lalu yang telah meninggalkan banyak peristiwa pedih dan sedih termasuk penjajahan terhadap bumi Iraq dan ditutup tirai dengan gempa bumi yang mengorbankan lebih kurang 40 ribu orang di Iran. Kita turut dikejutkan dengan pembakaran sekolah dan beberapa serangan terhadap pihak keselamatan di Selatan Thailand yang merupakan negeri yang mempunyai majoriti umat Islam. Kita harapkan agar ia tidak dijadikan alasan untuk menekan umat Islam yang sememangnya sentiasa menjadi mangsa keganasan. Kedatangan tahun baru ini tidak mampu mengubah keadaan umat Islam jika kita turut bergelumang dengan dosa sebagaimana orang kafir. Selagi umat Islam masih mengagungkan dunia dengan mengenepikan akhirat, mencampur-adukkan antara dosa dan pahala, tidak memisahkan antara iman dan kufur serta menghidupkan Islam bersama jahiliah maka selagi itulah kini menjadi umat yang hina di dunia dan akhirat. Kembalilah kita kepada seluruh ajaran Islam tanpa menghiraukan suara musuh Islam yang sememangnya sentiasa membenci dan cuba menyesatkan kita daripada jalan kebenaran. Islam mesti dijulang walau pun ditentang. Islam mesti dipertahan sekali pun terus diserang. Islam mesti dibela meski pun terpaksa gadaikan seluruh jiwa dan raga demi meraih keredhaan Allah S.W.T.
Firman Allah dalam ayat 35 surah al-Maidah :
يــأيها الذين ءامنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة وجــهدوا فى سبيله لعلكم تفلحون
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang boleh mendekatkan diri kepadaNya dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Jumaat, 1 Oktober 2010
20. HIKMAT PERJANJIAN HUDAIBIAH
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 27 surah al-Fathu
لقد صدق الله رسوله الرءيا بالحق لتدخلن المسجد الحرام إن شاء الله ءامنين محلقين رءوسكم ومقصرين لاتخافون فعلم ما لم تعلموا فجعل من دون ذلك فتحا قريبا
Maksudnya : Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada rasulNya tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya iaitu sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram insya Allah, dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui dan Dia memberikan selain itu kemenangan yang dekat.
Kini kita sudah berada di awal bulan Zulkaedah yang mengingatkan kita semua tentang suatu peristiwa besar dan bersejarah iaitu telah berlangsungnya Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara kaum muslimin pimpinan Rasulullah s.a.w dengan kaum Quraisy. Peristiwa ini berlaku apabila umat Islam yang ingin menunaikan ibadat haji telah dihalang oleh kafir Quraisy. Mereka merasa begitu gerun melihat betapa ramainya jumlah umat Islam walau pun kedatangan mereka ke Mekah bertujuan untuk menunaikan ibadat haji bukannya untuk berperang. Akhirnya Rasulullah s.a.w telah menghantar Sayyidina Uthman bin ‘Affan ke Mekah untuk berbincang dengan pihak Quraisy bagi membolehkan umat Islam mengerjakan haji pada tahun itu. Pemergian Sayyidina Uthman yang agak lama tanpa sebarang berita menyebabkan timbulnya cerita bahawa beliau telah dibunuh. Ini menyebabkan Rasulullah s.a.w dan para sahabat melakukan Bai’ah ar-Ridhuan di bawah sebatang pokok di Hudaibiah bagi menyatakan kesanggupan mereka untuk membela Islam walau pun terpaksa menumpahkan darah. Ketika mereka sedang berbai’ah, tiba-tiba munculnya Sayyidina Uthman di mana beliau turut sama dalam berbai’ah. Kuffar Quraisy yang mendengar tentang bai’ah yang dilakukan ini mula merasa gerun dan takut lalu mereka segera menghantar wakil bagi mengadakan perdamaian antara mereka dengan umat Islam. Di sini kita dapat lihat bagaimana kesatuan umat Islam berdasarkan aqidah yang satu tanpa mengira bangsa dan warna kulit telah menyebabkan mereka yang dahulunya disiksa dan dihina oleh kuffar Quraisy, kini mula digeruni dan ditakuti oleh musuh Islam.
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Kaum musyrikin telah menghantar Suhail bin ‘Amru untuk mengadakan perjanjian damai dengan Rasulullah s.a.w. Selepas menulis beberapa perkara utama dalam perjanjian damai ini maka disebut kepada Sayyidina Ali بسم الله الرحمن الرحيم lalu wakil musyrikin tadi menyahut : “Adapun perkataan ar-Rahman kami tidak tahu apakah ia. Oleh itu tulislah kalimah بسمك اللهم “. Mendengar arahan itu lalu Rasulullah s.a.w meminta agar Sayyidina Ali menulis sebagaimana yang dikehendaki. Kemudian Rasulullah s.a.w meminta agar ditulis : Inilah perkara yang telah dipersetujui untuk perdamaian oleh Muhammad Rasulullah. Wakil musyrikin sekali lagi membantah : “ Jika kami tahu bahawa engkau adalah Rasulullah nescaya kami tidak menghalangmu untuk mengunjungi Baitullah dan tidak pula memerangimu. Oleh itu tulislah Muhammad bin Abdullah “. Rasulullah s.a.w bersabda : “ Sesungguhnya aku sebenarnya adalah Rasulullah walau pun kamu mendustakanku “. Selepas itu Rasulullah s.a.w menyuruh Sayyidina Ali memadamkan perkataan Rasulullah dengan hanya menulis Muhammad bin Abdullah tetapi beliau enggan berbuat demikian sehinggalah nabi sendiri memadamkannya dengan tangannya.
Sidang Jumaat yang dimuliakan,
Sesiapa yang membaca perkara yang tersurat dalam perjanjian ini akan merasa begitu hina kerana ia nampak begitu menguntungkan pihak musyrikin. Para sahabat sendiri melahirkan rasa tidak puas hati dengan isi perjanjian ini sehingga Sayyidina Umar al-Khottab menemui Sayyidina Abu Bakar lalu bertanya : “ Wahai Abu Bakar ! Bukankah dia adalah Rasulullah ?”. Kata Abu Bakar Ya!. Umar bertanya lagi :” Bukankah kita ini orang-orang Islam ?”. Jawab Abu Bakar Ya!. Umar berkata :” Jika begitu mengapa kita menerima cara yang hina ini ?”. Lalu Abu Bakar menegaskan : “ Wahai Umar! Ikut sahajalah perintahnya dan aku tetap percaya bahawa dia adalah Rasulullah! “.
Selepas itu Sayyidina Umar menemui Rasulullah s.a.w lalu bertanya : “ Wahai Rasulullah! Bukankah engkau adalah Rasulullah ?”. Sabda nabi Ya!. Umar bertanya lagi :” Bukankah kita ini orang-orang Islam ?”. Sabda nabi Ya!. Umar berkata :” Jika begitu mengapa kita memberi peluang untuk menghina agama kita ?”. Lalu nabi menegaskan : “ Aku adalah hamba Allah dan rasulNya. Aku tidak sekali-kali menyalahi perintahNya dan aku tidak akan disia-siakan! “. Inilah ia antara perasaan tidak puas hati terhadap perjanjian ini tetapi umat Islam akur dan patuh kepada setiap apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w kerana ia merupakan sesuatu yang hanya diketahui oleh Alah dan rasulNya tentang perkara yang tersembunyi disebaliknya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Antara perkara yang tertulis dalam perjanjian damai ini ialah yang pertama : Rasulullah s.a.w hendaklah pulang dan tidak memasuki Mekah pada tahun ini. Apabila tiba tahun hadapan mereka dibenarkan memasuki Mekah dengan syarat hanya membawa senjata musafir iaitu pedang bersama sarung sahaja. Perkara ini amat berat diterima oleh umat Islam memandangkan kedatangan mereka pada tahun itu untuk menunaikan haji. Akhirnya mereka akur dan bertahallul setelah melihat nabi sendiri melakukannya. Kegagalan untuk menunaikan haji pada tahun tersebut akhirnya memberi kemenangan yang lebih gemilang apabila berlakunya pembukaan Kota Mekah beberapa tahun selepas itu.
Perkara kedua pula berbunyi : Gencatan senjata iaitu tidak boleh berperang antara kedua belah pihak selama 10 tahun. Perkara ini telah memberi peluang kepada umat Islam untuk berdakwah dan berbincang mengenai Islam secara lebih meluas tanpa sekatan menggunakan kekerasan sehingga lebih ramai yang memeluk Islam termasuk Khalid ibnu Walid dan ‘Amru bin al-‘As. Genjatan senjata ini juga telah memberi peluang kepada Rasulullah s.a.w untuk berdakwah melalui pengutusan surat kepada Raja Rom, Parsi, Damsyik dan beberapa kerajaan yang lain yang menyebabkan penguasaan Islam semakin luas.
Perkara ketiga : Sesiapa yang ingin mengadakan ikatan perjanjian dengan Muhammad maka bolehlah melakukannya, begitu juga bagi mereka yang ingin mengadakan perjanjian dengan pihak Quraisy. Mana-mana pihak yang bergabung dengan salah satu daripada pihak tersebut maka ia dianggap suatu juzu’ daripadanya. Sebarang pencerobohan yang dihadapi oleh mereka dianggap menceroboh ke atas salah satu daripada pihak tadi. Perkara ini membolehkan Islam mudah tersebar dan juga menjadi salah satu sebab kepada berlakunya pembukaan Kota Mekah apabila berlakunya pencerobohan terhadap qabilah Khuza’ah yang berada bersama kaum muslimin oleh pihak musyrikin.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Perkara keempat berbunyi : Sesiapa di kalangan Quraisy yang datang kepada Muhammad tanpa izin walinya maka hendaklah dihantar pulang ke Mekah dan sesiapa daripada pihak Muhammad yang melarikan diri kepada pihak Quraisy maka dia tidak akan dikembalikan ke Madinah.
Perkara inilah yang telah menyebabkan para sahabat merasa terhina terutama apabila melihat Abu Jandal iaitu anak Suhail bin ‘Amru yang merupakan wakil musyrikin dalam perjanjian telah lari meminta perlindungan daripada nabi tetapi disebabkan mematuhi perjanjian ini maka Abu Jandal terpaksa dihantar pulang ke Mekah. Begitu juga dengan apa yang berlaku kepada Abu Basyir yang turut mendapatkan perlinbungan nabi di Madinah tetapi terpaksa diserahkan kepada perisik musyrikin untuk dibawa pulang ke Mekah kerana mematuhi perjanjian ini. Namun nasib Abu Basyir agak berbeza apabila dia berjaya melepaskan diri selepas membunuh salah seorang daripada perisik musyrikin. Dia lari buat kali kedua ke Madinah tetapi disebabkan tidak mahu Rasulullah s.a.w merasa bersalah lalu dia meminta izin untuk membawa diri dan tinggal di Fata iaitu suatu tempat strategik antara Mekah dan Madinah. Selepas itu Abu Jandal yang berjaya melarikan diri buat kali kedua turut tinggal di Fata. Begitu juga mereka yang telah memeluk Islam di mana kebanyakan mereka melarikan diri dan berkumpul di Fata. Mereka telah melakukan sekatan terhadap perdagangan Quraisy yang melalui laluan utama di Fata. Gerakan yang diketuai oleh Abu Basyir ini telah menjejaskan perdagangan dan ekonomi Quraisy yang menyebabkan mereka membatalkan perkara yang telah dipersetujui sebelum ini dengan membenarkan orang Islam mendapatkan perlindungan di Madinah. Bagi orang Islam yang terus menetap di Mekah pula, mereka telah memainkan peranan dakwah yang penting sehingga ramai yang telah memeluk Islam.
Inilah ia antara hikmat kepada perjanjian damai Hudaibiah di mana jika dilihat secara zahirnya ia begitu merugikan umat Islam tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.
Firman Allah dalam ayat 18 surah al-Fathu
لقد رضي الله عن المؤمنين إذ يبايعونك تحت الشجرة فعلم ما في قلوبهم فأنزل الله السكينة عليهم وأثبهم فتحا قريبا
Maksudnya : Sesungguhnya Allah telah redha terhadap orang mukmin ketika mereka berbai’ah (janji setia) kepada engkau di bawah pohon. Maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi ganjaran kepada mereka kemenangan yang dekat waktunya.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 27 surah al-Fathu
لقد صدق الله رسوله الرءيا بالحق لتدخلن المسجد الحرام إن شاء الله ءامنين محلقين رءوسكم ومقصرين لاتخافون فعلم ما لم تعلموا فجعل من دون ذلك فتحا قريبا
Maksudnya : Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada rasulNya tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya iaitu sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram insya Allah, dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui dan Dia memberikan selain itu kemenangan yang dekat.
Kini kita sudah berada di awal bulan Zulkaedah yang mengingatkan kita semua tentang suatu peristiwa besar dan bersejarah iaitu telah berlangsungnya Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara kaum muslimin pimpinan Rasulullah s.a.w dengan kaum Quraisy. Peristiwa ini berlaku apabila umat Islam yang ingin menunaikan ibadat haji telah dihalang oleh kafir Quraisy. Mereka merasa begitu gerun melihat betapa ramainya jumlah umat Islam walau pun kedatangan mereka ke Mekah bertujuan untuk menunaikan ibadat haji bukannya untuk berperang. Akhirnya Rasulullah s.a.w telah menghantar Sayyidina Uthman bin ‘Affan ke Mekah untuk berbincang dengan pihak Quraisy bagi membolehkan umat Islam mengerjakan haji pada tahun itu. Pemergian Sayyidina Uthman yang agak lama tanpa sebarang berita menyebabkan timbulnya cerita bahawa beliau telah dibunuh. Ini menyebabkan Rasulullah s.a.w dan para sahabat melakukan Bai’ah ar-Ridhuan di bawah sebatang pokok di Hudaibiah bagi menyatakan kesanggupan mereka untuk membela Islam walau pun terpaksa menumpahkan darah. Ketika mereka sedang berbai’ah, tiba-tiba munculnya Sayyidina Uthman di mana beliau turut sama dalam berbai’ah. Kuffar Quraisy yang mendengar tentang bai’ah yang dilakukan ini mula merasa gerun dan takut lalu mereka segera menghantar wakil bagi mengadakan perdamaian antara mereka dengan umat Islam. Di sini kita dapat lihat bagaimana kesatuan umat Islam berdasarkan aqidah yang satu tanpa mengira bangsa dan warna kulit telah menyebabkan mereka yang dahulunya disiksa dan dihina oleh kuffar Quraisy, kini mula digeruni dan ditakuti oleh musuh Islam.
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Kaum musyrikin telah menghantar Suhail bin ‘Amru untuk mengadakan perjanjian damai dengan Rasulullah s.a.w. Selepas menulis beberapa perkara utama dalam perjanjian damai ini maka disebut kepada Sayyidina Ali بسم الله الرحمن الرحيم lalu wakil musyrikin tadi menyahut : “Adapun perkataan ar-Rahman kami tidak tahu apakah ia. Oleh itu tulislah kalimah بسمك اللهم “. Mendengar arahan itu lalu Rasulullah s.a.w meminta agar Sayyidina Ali menulis sebagaimana yang dikehendaki. Kemudian Rasulullah s.a.w meminta agar ditulis : Inilah perkara yang telah dipersetujui untuk perdamaian oleh Muhammad Rasulullah. Wakil musyrikin sekali lagi membantah : “ Jika kami tahu bahawa engkau adalah Rasulullah nescaya kami tidak menghalangmu untuk mengunjungi Baitullah dan tidak pula memerangimu. Oleh itu tulislah Muhammad bin Abdullah “. Rasulullah s.a.w bersabda : “ Sesungguhnya aku sebenarnya adalah Rasulullah walau pun kamu mendustakanku “. Selepas itu Rasulullah s.a.w menyuruh Sayyidina Ali memadamkan perkataan Rasulullah dengan hanya menulis Muhammad bin Abdullah tetapi beliau enggan berbuat demikian sehinggalah nabi sendiri memadamkannya dengan tangannya.
Sidang Jumaat yang dimuliakan,
Sesiapa yang membaca perkara yang tersurat dalam perjanjian ini akan merasa begitu hina kerana ia nampak begitu menguntungkan pihak musyrikin. Para sahabat sendiri melahirkan rasa tidak puas hati dengan isi perjanjian ini sehingga Sayyidina Umar al-Khottab menemui Sayyidina Abu Bakar lalu bertanya : “ Wahai Abu Bakar ! Bukankah dia adalah Rasulullah ?”. Kata Abu Bakar Ya!. Umar bertanya lagi :” Bukankah kita ini orang-orang Islam ?”. Jawab Abu Bakar Ya!. Umar berkata :” Jika begitu mengapa kita menerima cara yang hina ini ?”. Lalu Abu Bakar menegaskan : “ Wahai Umar! Ikut sahajalah perintahnya dan aku tetap percaya bahawa dia adalah Rasulullah! “.
Selepas itu Sayyidina Umar menemui Rasulullah s.a.w lalu bertanya : “ Wahai Rasulullah! Bukankah engkau adalah Rasulullah ?”. Sabda nabi Ya!. Umar bertanya lagi :” Bukankah kita ini orang-orang Islam ?”. Sabda nabi Ya!. Umar berkata :” Jika begitu mengapa kita memberi peluang untuk menghina agama kita ?”. Lalu nabi menegaskan : “ Aku adalah hamba Allah dan rasulNya. Aku tidak sekali-kali menyalahi perintahNya dan aku tidak akan disia-siakan! “. Inilah ia antara perasaan tidak puas hati terhadap perjanjian ini tetapi umat Islam akur dan patuh kepada setiap apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w kerana ia merupakan sesuatu yang hanya diketahui oleh Alah dan rasulNya tentang perkara yang tersembunyi disebaliknya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Antara perkara yang tertulis dalam perjanjian damai ini ialah yang pertama : Rasulullah s.a.w hendaklah pulang dan tidak memasuki Mekah pada tahun ini. Apabila tiba tahun hadapan mereka dibenarkan memasuki Mekah dengan syarat hanya membawa senjata musafir iaitu pedang bersama sarung sahaja. Perkara ini amat berat diterima oleh umat Islam memandangkan kedatangan mereka pada tahun itu untuk menunaikan haji. Akhirnya mereka akur dan bertahallul setelah melihat nabi sendiri melakukannya. Kegagalan untuk menunaikan haji pada tahun tersebut akhirnya memberi kemenangan yang lebih gemilang apabila berlakunya pembukaan Kota Mekah beberapa tahun selepas itu.
Perkara kedua pula berbunyi : Gencatan senjata iaitu tidak boleh berperang antara kedua belah pihak selama 10 tahun. Perkara ini telah memberi peluang kepada umat Islam untuk berdakwah dan berbincang mengenai Islam secara lebih meluas tanpa sekatan menggunakan kekerasan sehingga lebih ramai yang memeluk Islam termasuk Khalid ibnu Walid dan ‘Amru bin al-‘As. Genjatan senjata ini juga telah memberi peluang kepada Rasulullah s.a.w untuk berdakwah melalui pengutusan surat kepada Raja Rom, Parsi, Damsyik dan beberapa kerajaan yang lain yang menyebabkan penguasaan Islam semakin luas.
Perkara ketiga : Sesiapa yang ingin mengadakan ikatan perjanjian dengan Muhammad maka bolehlah melakukannya, begitu juga bagi mereka yang ingin mengadakan perjanjian dengan pihak Quraisy. Mana-mana pihak yang bergabung dengan salah satu daripada pihak tersebut maka ia dianggap suatu juzu’ daripadanya. Sebarang pencerobohan yang dihadapi oleh mereka dianggap menceroboh ke atas salah satu daripada pihak tadi. Perkara ini membolehkan Islam mudah tersebar dan juga menjadi salah satu sebab kepada berlakunya pembukaan Kota Mekah apabila berlakunya pencerobohan terhadap qabilah Khuza’ah yang berada bersama kaum muslimin oleh pihak musyrikin.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Perkara keempat berbunyi : Sesiapa di kalangan Quraisy yang datang kepada Muhammad tanpa izin walinya maka hendaklah dihantar pulang ke Mekah dan sesiapa daripada pihak Muhammad yang melarikan diri kepada pihak Quraisy maka dia tidak akan dikembalikan ke Madinah.
Perkara inilah yang telah menyebabkan para sahabat merasa terhina terutama apabila melihat Abu Jandal iaitu anak Suhail bin ‘Amru yang merupakan wakil musyrikin dalam perjanjian telah lari meminta perlindungan daripada nabi tetapi disebabkan mematuhi perjanjian ini maka Abu Jandal terpaksa dihantar pulang ke Mekah. Begitu juga dengan apa yang berlaku kepada Abu Basyir yang turut mendapatkan perlinbungan nabi di Madinah tetapi terpaksa diserahkan kepada perisik musyrikin untuk dibawa pulang ke Mekah kerana mematuhi perjanjian ini. Namun nasib Abu Basyir agak berbeza apabila dia berjaya melepaskan diri selepas membunuh salah seorang daripada perisik musyrikin. Dia lari buat kali kedua ke Madinah tetapi disebabkan tidak mahu Rasulullah s.a.w merasa bersalah lalu dia meminta izin untuk membawa diri dan tinggal di Fata iaitu suatu tempat strategik antara Mekah dan Madinah. Selepas itu Abu Jandal yang berjaya melarikan diri buat kali kedua turut tinggal di Fata. Begitu juga mereka yang telah memeluk Islam di mana kebanyakan mereka melarikan diri dan berkumpul di Fata. Mereka telah melakukan sekatan terhadap perdagangan Quraisy yang melalui laluan utama di Fata. Gerakan yang diketuai oleh Abu Basyir ini telah menjejaskan perdagangan dan ekonomi Quraisy yang menyebabkan mereka membatalkan perkara yang telah dipersetujui sebelum ini dengan membenarkan orang Islam mendapatkan perlindungan di Madinah. Bagi orang Islam yang terus menetap di Mekah pula, mereka telah memainkan peranan dakwah yang penting sehingga ramai yang telah memeluk Islam.
Inilah ia antara hikmat kepada perjanjian damai Hudaibiah di mana jika dilihat secara zahirnya ia begitu merugikan umat Islam tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.
Firman Allah dalam ayat 18 surah al-Fathu
لقد رضي الله عن المؤمنين إذ يبايعونك تحت الشجرة فعلم ما في قلوبهم فأنزل الله السكينة عليهم وأثبهم فتحا قريبا
Maksudnya : Sesungguhnya Allah telah redha terhadap orang mukmin ketika mereka berbai’ah (janji setia) kepada engkau di bawah pohon. Maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi ganjaran kepada mereka kemenangan yang dekat waktunya.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Langgan:
Catatan (Atom)