أهلا وسهلا ومرحبا بكم

Kandungan Blog

Jumaat, 18 Disember 2009

139. TIGA ASAS TERBINA SELEPAS HIJRAH

السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ ….
فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal :
والذين ءامنوا وهاجروا وجــهدوا فى سبيل الله والذين ءاووا ونصروا أولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفرة ورزق كريم
Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Kini kita berada di permulaan bulan Muharram tahun baru 1430 Hijrah. Beberapa hari lagi lagi kita akan bertemu dengan hari Asyura iaitu hari kesepuluh Muharram di mana kita digalakkan berpuasa pada hari tersebut. Pada hari Asyura telah berlaku suatu peristiwa yang penting iaitu terselamatnya nabi Musa daripada dikejar oleh Firaun dan bala tenteranya.
Kedatangan tahun baru hijrah bersama dengan meningkatnya usia kita memberi peringatan kepada kita agar sentiasa memastikan bahawa perlu adanya perubahan kepada diri kita ke arah yang terbaik bukannya semakin buruk. Semoga kedatangan tahun baru hijrah ini juga akan memberi ruang kepada seluruh umat Islam agar dapat berhijrah daripada tersepit dan terhimpit dengan kegelapan sistem jahiliah kepada keluasan dan pembelaan keadilan sistem Islam. Terkeluar daripada kehinaan kerana meninggalkan Islam kepada kemuliaan dengan meninggikan syariat Islam.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Setelah berlangsungnya penghijrahan yang bersejarah maka Rasulullah s.a.w telah mempunyai syarat yang cukup bagi menegakkan sebuah negara berasaskan Islam iaitu :
1. Bumi atau tempat untuk mendirikan negara iaitu Madinah
2. Rakyat iaitu para sahabat daripada kalangan Muhajirin dan Ansar serta orang bukan Islam yang bersedia untuk menjadi rakyat. Bagi orang-orang yang tidak bersedia maka mereka boleh keluar dari bumi Madinah
3. Pemimpin iaitu Rasulullah s.a.w sendiri yang dipilih oleh Allah
4. Perlembagaam iaitu al-Quran dan al-Hadith di mana ianya merupakan bahan rujukan yang kaya dan lebih daripada keperluan sebuah perlembagaan
5. Kedaulatan atau keperibadian sebagai sebuah negara wujud dengan ketinggian Islam itu sendiri
Bagi melaksanakan penubuhan Negara Islam yang unggul maka Rasulullah s.a.w telah membina tapak yang kukuh dengan mewujudkan 3 bentuk hubungan yang penting iaitu :

Pertama dengan mewujudkan hubungan manusia dengan Allah iaitu dengan membina masjid. Ia bertujuan merapatkan hubungan umat manusia dengan Allah di mana masjid merupakan syiar penting bagi Islam. Masjid menjadi asas kukuh kepada pembinaan masyarakat dan negara Islam kerana keteguhan masyarakat Islam berteraskan kepada ikatan ‘aqidah yang kuat kepada ajaran Islam Rasulullah s.a.w tidak menjadikan agenda pertamanya untuk membina kekuatan tentera terlebih dahulu walau pun baginda tahu bahawa musuh sedang bersiap untuk menyerang mereka.. Sebaliknya masjid lebih dahulu dibina bagi memastikan ikatan perhambaan kepada Allah sentiasa kukuh sehingga memberi kemampuan bagi menghadapi sebarang serangan musuh samada secara senjata atau pun serangan pemikiran. Dalam memperjuangkan Islam tidak cukup semata-mata dibina atas kekuatan semangat dan senjata sahaja tetapi mesti berteraskan aqidah dan ilmu yang kukuh serta ikatan perhambaan kita dengan Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Kedua Rasulullah s.a.w telah menjalinkan hubungan sesama umat Islam. Ia merupakan tunjang utama dalam memastikan keamanan dan kestabilan serta keutuhan negara Islam yang dibina. Jika sebelum Hijrah dan memeluk Islam suku Aus dan Khazraj saling bermusuhan sesama mereka tetapi dengan datangnya Islam mereka bukan sahaja menamatkan permusuhan mereka tetapi turut menerima orang Muhajirin sebagai saudara mereka.Persaudaraan yang melampaui hubungan kekeluargaan, keturunan, warna kulit, tanah air dan bangsa dengan berdasarkan taqwa dan maruah kemanusiaan ini telah berjaya merubah segala-galanya. Perpaduan yang kuat ini membolehkan umat Islam yang jumlahnya merupakan minoriti iaitu beberapa ribu sahaja berjaya menguasai kaum yahudi dan musyrikin yang lain yang merupakan kaum majoriti yang berjumlah puluhan ribu di Madinah ketika itu.
Inilah perpaduan yang wajar dicontohi oleh kita semua bagi memastikan keamanan terjaga dan keadilan terbela. Tanpa perpaduan yang kukuh menyebabkan umat Islam mudah diserang dan ditindas oleh musuh. Janganlah disebabkan jumlah umat Islam majoriti menyebabkan kita merasakan bahawa kita terus berkuasa dan orang bukan Islam selamanya akan tunduk kepada kita jika kita terus mencari jalan selain daripada Islam sebagai asas perpaduan. Ingatlah peristiwa sedih yang berlaku di Kubrus Cina di mana umat Islam yang merupakan golongan majoriti dengan jumlah mereka 20 juta orang telah dibunuh dan dihancurkan oleh orang bukan Islam yang hanya berjumlah 12 juta orang disebabkan umat Islam meninggalkan Islam sebagai ad-Din. Walau pun pada awalnya bangsa di Kubrus itu merupakan kaum yang ditindas oleh kerajaan Kristian Itali yang menyebabkan mereka meminta pertolongan dan perlindungan daripada Khilafah Uthmaniah Turki. Bantuan yang diberikan menyebabkan Islam mudah tersebar dan membolehkan perlembagaan Islam tertegak di situ. Tetapi akhirnya umat Islam yang merupakan golongan majoriti telah dihancurkan kerana meninggalkan Islam sebagai cara hidup. Begitulah juga yang berlaku di Bosnia, Kosovo, Kashmir, Lubnan, Palestin dan sebagainya pada hari ini.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Hubungan yang ketiga yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w ialah hubungan umat Islam dengan orang bukan Islam dan negara bukan Islam dalam rangka menyampaikan risalah Islam serta menentukan sikap mereka terhadap Islam. Ia berjaya dilaksanakan dengan terbentuknya piagam atau perlembagaan Madinah yang mengandungi 23 fasal menyentuh tentang hubungan antara Muhajirin dan Ansor. Manakala 24 fasal lagi merupakan peruntukan yang berhubung dengan hak dan kewajipan orang-orang yahudi. Perlembagaan Madinah ini telah membawa perubahan yang besar dengan memperuntukkan sebuah kerajaan Pusat bagi menjamin keadilan dan keamanan tanpa menghilangkan kuasa dan keistimewaan golongan tertentu. Kota Madinah telah dibahagikan kepada beberapa jajahan bagi beberapa suku kaum yang berlainan di mana setiap jajahan mempunyai ketua atau naqib, beberapa timbalan ketua atau ‘arif dan sebuah tempat perjumpaan atau Saqifah. Ini adalah susunan pentadbiran jajahan yang lengkap yang diawasi oleh Kerajaan Pusat di bawah pimpinan Rasulullah s.a.w sendiri.
Jika dilihat secara teliti perlembagaan Madinah ini dengan perlembagaan negara kita maka di sana adanya perbezaan yang begitu ketara. Contohnya Islam dalam perlembagaan Madinah meliputi seluruh aspek kehidupan termasuk ibadat, sosial, ekonomi, perundangan dan sebagainya sedangkan Islam yang ada dalam perlembagaan negara kita berdasarkan Lord Reid hanya berkisar kepada ibadat dan adat sahaja bukannya meliputi seluruh aspek kehidupan sehingga usaha dalam memartabatkan penggunaan sepenuhnya taqwim hijrah termasuk dalam pembayaran gaji di negeri ini tidak dapat dilaksanakan kerana bercanggah dengan perlembagaan negara. Itu belum dikira lagi dengan pelaksanaan hukum hudud yang sememangnya bercanggah dengan perlembagaan negara ini yang lebih membesarkan penjajah daripada Allah. Oleh itu cadangan untuk membincangkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi tidak akan mendatangkan apa-apa kebaikan untuk umat Islam jika hanya berkisar tentang Islam sebagaimana yang dikehendaki oleh penjajah. Ia hanya akan terhasil jika perbincangan itu melibatkan perkara untuk membebaskan Islam daripada dikurung bagi memastikan ia mampu dilaksanakan dalam seluruh aspek kehidupan.
Benarkah para pemimpin mahu melaksanakan Islam sebagaimana piagam Madinah atau sebaliknya maka bolehlah dilihat melalui usaha mereka samada ke arah melaksana atau lebih banyak kepada menentang pelaksanaan Islam termasuk usaha dalam menghapuskan nama Islam di mana buat masa ini ia belum dapat dilaksana. Tetapi usaha ini akan terus berjalan dan akan dilaksana jika kita lalai dan berlembut dengan segala helah mereka.
Firman Allah dalam ayat 218 surah al-Baqarah :
إن الذين ءامنوا والذين هاجروا وجــهدوا فى سبيل الله أولئك يرجون رحمت الله والله غفور رحيم
Maksudnya : Sesungguhnya mereka yang beriman dan mereka yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah maka mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan ingatlah, Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Rabu, 16 Disember 2009

13. LIMA LANGKAH BINA DAULAH

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 40 surah at-Taubah :
إلا تنصروه فقد نصره الله إذ أخرجه الذين كفروا ثانى اثنين إذ هما فى الغار إذ يقول لصــحبه لاتحزن إن الله معنا فأنزل الله سكينته عليه وأيده بجنود لم تروها وجعل كلمة الذين كفروا السفلى وكلمة الله هى العليا والله عزيز حكيم
Maksudnya : Jika kamu tidak menolong nabi Muhammad s.a.w maka sesungguhnya Allah S.W.T telah menolongnya ketika orang-orang kafir mengeluarkannya dari Mekah. Sedang dia salah seorang daripada dua orang ketika kedua-duanya berada di dalam gua di waktu dia berkata kepada sahabatnya : “ Janganlah engkau berdukacita sesungguhnya Allah S.W.T bersama dengan kita”. Maka Allah S.W.T menurunkan ketenangan kepada nabi Muhammad s.a.w dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan Allah S.W.T menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah dan kalimah Allah S.W.T itulah yang tertinggi. Allah S.W.T Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana
Tahun 1425 Hijrah baru sahaja berlalu meninggalkan kita bersama dengan pelbagai catatan sejarah dan peristiwa yang mampu dijadikan pengajaran penting terutama ke arah melahirkan diri kita sebagai umat yang terbaik yang tidak dipatuk di tempat yang sama sebanyak dua kali disamping mampu membina diri kita sebagai insan yang sentiasa melakukan hijrah ke arah terbaik di mana hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Kita baru sahaja menyambut tahun baru 1426 Hijrah yang semestinya dihayati dengan sebaiknya bermula dengan azam diikuti dengan tindakan yang berperancangan ke arah menjadi insan yang bertaqwa dan rapat hubungannya dengan Allah S.W.T sehingga mampu menjadi umat yang beroleh kejayaan di dunia dan kebahagian di akhirat. Sambutan kepada kehadiran tahun baru hijrah tidaklah sehebat menyambut tahun baru Masihi sehingga kebanyakan umat Islam sendiri tidak merasai keistimewaan kepada taqwim hijrah akibat terlalu biasa dengan kalendar masihi dalam kegunaan seharian termasuk ketika menyambut hari lahir. Inilah antara kesan penjajahan yang terus bersemadi dalam diri umat Islam sehingga sukar untuk dikikis.
Ketika menyambut kedatangan tahun baru hijrah maka kita tidak lupa untuk mengimbas kembali kepada sejarah bermulanya penggunaan taqwim hijrah di mana ia diperkenalkan oleh Sayyidina Umar al-Khattob pada tahun 17 Hijrah bersamaan 638 Masihi. Ia mula ditimbulkan setelah surat yang dihantar oleh Sayyidina Umar selaku khalifah pada masa itu kepada Abu Musa al-Asy’ari di Basrah yang tertulis hanya bulan Sya’aban tanpa tahun yang menimbulkan kekeliruan samada bulan Sya’aban yang sedang mereka berada atau Sya’aban yang telah lalu. Tanpa melengahkan masa maka Sayyidina Umar terus membuat suatu mesyuarat bagi memperkenalkan taqwim khas untuk kegunaan umat Islam di mana pelbagai pandangan dan cadangan telah dikemukakan antaranya taqwim dibina mengikut tarikh lahir nabi Muhammad s.a.w, tarikh turunnya wahyu, tarikh kenabian dan juga tarikh hijrah nabi. Setelah itu maka dibuat suatu kata sepakat supaya taqwim Islam dibina berdasarkan tarikh hijrah nabi Muhammad s.a.w agar umat Islam dapat mengambil iktibar dan pengajaran yang berguna daripada peristiwa Hijrah terutama dari segi peranan, tugas dan strategi dalam membina Daulah Islamiah yang gemilang.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,
Hijrahnya nabi Muhammad s.a.w dari Kota Mekah ke Madinah Munawwarah yang asalnya bernama Yathrib bukanlah suatu tindakan yang berlaku secara spontan dan bertujuan untuk lari daripada penindasan yang dilakukan oleh kuffar Quraisy terhadap baginda selama ini. Jika untuk lari daripada penindasan semata-mata nescaya nabi merupakan orang paling awal berhijrah ke Habsyah. Kita perlu faham bahawa peristiwa hijrah ini merupakan suatu tindakan yang berasaskan arahan Allah S.W.T yang dilaksanakan dengan perancangan yang rapi dalam mencapai matlamatnya yang tinggi iaitu mendirikan sebuah Daulah Islamiah yang mampu mengubah keadaan umat Islam daripada umat yang lemah menjadi gagah, umat tertindas kepada cergas, umat yang melarat kepada umat berdaulat. Melalui peristiwa hijrah yang bersejarah ini maka kita dapat mengambil 5 langkah penting yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat sehingga tertegaknya sebuah daulah yang berjaya bukan sahaja untuk menjaga rakyat Madinah malah mampu menguasai kuasa besar dunia pada masa itu terutama Rom Kristian dan Parsi Majusi. Bermula dari Madinah jugalah maka kekuatan dan kekuasaan pemerintahan Islam mampu menguasai dunia.
Langkah pertama ialah penerimaan serta tunduk patuh umat Islam terhadap seorang pemimpin yang terbaik dikalangan mereka itu Rasulullah s.a.w. Langkah kedua bergeraknya gerakan dakwah yang bermula secara sembunyi diikuti secara terang-terangan sehingga ia mendapat sambutan walau pun terpaksa menghadapi pelbagai tekanan dan cabaran daripada musuh Islam. Langkah ketiga ialah proses tarbiah dengan pelbagai persediaan telah didedahkan kepada umat yang telah memeluk Islam agar mereka tahu kewajipan yang mesti dilaksanakan serta bersedia menghadapi sebarang tentangan daripada musuh. Langkah keempat ialah usaha ke arah melahirkan lebih ramai pendokong Islam yang mampu memainkan peranan penting dalam usaha dakwah dan perjuangan Islam samada dari dalam Mekah atau luarnya terutama dengan berlangsungnya Bai’ah Aqabah pertama diikuti Bai’ah Aqabah kedua dengan penduduk Madinah. Janji taat setia tidak terhenti di Mina sahaja malah disusuli dengan penghantaran naqib dalam mengembangkan dakwah dan melaksanakan proses tarbiah kepada penduduk Madinah sehingga mereka lebih bersedia untuk menyambut ketibaan nabi dan mempertahankan baginda apabila tiba saat hijrah nanti. Langkah kelima ialah nabi Muhammad s.a.w menunggu arahan daripada Allah S.W.T tentang saat dan waktu yang sesuai untuk berhijrah di mana ini berlaku setelah penduduk Madinah telah benar-benar bersedia disamping umat Islam dari Mekah telah berhijrah terlebih dahulu ke Madinah. Nabi melaksanakan segala perancangan hijrah ini menggunakan kemampuan yang mampu diikuti oleh kita bukannya menggunakan kekuatan mukjizat sebagaimana Isra’ dan Mikraj. Ini semua bagi mengajar kita agar bersungguh dalam mengikut jejak langkah baginda sehingga berdirinya Daulah Islamiah yang gemilang bukannya mencari pelbagai alasan dan dalih untuk lari daripada menunaikan tanggungjawab dan amanah besar ini.

Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,
Firman Allah S.W.T dalam ayat 114 surah al-Baqarah :
ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن يذكر فيها اسمه وسعى فى خرابها , أولئك ما كان لهم أن يدخلوها إلا خائفين ، لهم فى الدنيا خزي ولهم في الآخرة عذاب عظيم .
Maksudnya : Dan siapakah yang lebih zalim daripada mereka yang menyekat penggunaan masjid-masjid Allah S.W.T untuk menyebut nama Allah S.W.T dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu. Orang-orang demikian tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah S.W.T. Bagi mereka kehinaan di dunia dan di akhirat nanti mereka akan mendapat siksa yang amat besar.
Dalam peristiwa hijrah ini juga kita dapat lihat bagaimana antara perkara penting yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w setelah tiba di Madinah ialah mendirikan masjid bukannya membentuk atau melatih pasukan tentera bagi menyekat kemaraan musuh. Ini menunjukkan kepada kita bahawa masjid merupakan tunjang kepada kehidupan seharian bukannya hanya sebagai tempat untuk beribadat semata-mata. Malah ketika kita dikejutkan dengan peristiwa gempa bumi dan tsunami baru-baru ini pun maka Allah menyelamatkan masjid-masjid sebagai isyarat yang jelas agar umat Islam kembali rapat dengan Allah terutama dengan menghidupkan masjid-masjid. Tanyalah diri kita tentang berapa kali dalam seminggu kita hadir ke masjid. Tidakkah kita merasa malu untuk bertanya kepada Allah tentang kemenangan dan kemuliaan jika kita sendiri liar dan jauh daripada masjid. Berhijrahlah kita kepada menghampiri diri kepada Allah terutama dengan menghidupkan masjid. Masyarakat perlu dididik agar merasa bimbang apabila semakin kurang orang ke masjid bukannya ditakutkan dengan tindakan tegas Jabatan Agama terhadap umat Islam yang mengunjungi kelab malam. Umat Islam sepatutnya merasa marah apabila peranan dan kebebasan masjid dikongkong bukannya diajar agar mempertikaikan perundangan yang melarang umat Islam ke kelab malam.
Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal :
والذين ءامنوا وهاجروا وجــهدوا فى سبيل الله والذين ءاووا ونصروا أولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفرة ورزق كريم
Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Selasa, 15 Disember 2009

53. HIJRAH BINA IDENTITI UMAT MERDEKA

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 100 surah an-Nisa’ :
ومن يهاجر فى سبيل الله يجد فى الأرض مرغما كثيرا وسعة ومن يخرج من بيته مهاجرا إلى الله ورسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله وكان الله غفورا رحيما
Maksudnya : Dan sesiapa yang berhijrah di jalan Allah S.W.T nescaya mereka mendapati di bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Sesiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah S.W.T dan rasulNya kemudian kematian menimpanya sebelum tiba ke tempat yang dituju maka telah tetap pahala di sisi Allah S.W.T. Dan adalah Allah S.W.T Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
Kini kita berada di bulan Muharram bagi tahun baru 1427 Hijrah. Pelbagai usaha dan cara yang dilakukan oleh umat Islam dalam merayakan kedatangan tahun baru hijrah untuk sama-sama meningkatkan kesedaran umat Islam bahawa kita mempunyai taqwim hijrah yang tinggi nilainya setelah begitu lama umat Islam sendiri lebih membesarkan kalendar masihi dalam kehidupan seharian. Tanyalah diri kita masing-masing tentang sejauh manakah penggunaan taqwim hijrah yang digunakan untuk mengatur urusan seharian. Jika tidak disebabkan dengan kaitan antara taqwim hijrah dengan waktu sembahyang, puasa Ramadhan, hari raya dan beberapa lagi hari penting dalam Islam maka semakin lama taqwim hijrah akan dilupai oleh umat Islam sendiri. Oleh itu menjadi kewajipan kepada umat Islam dalam memartabatkan semula penggunaan yang lebih meluas terhadap taqwim hijrah agar identiti umat Islam lebih terserlah dan tidak lagi terlalu bergantung kepada musuh Islam dalam pelbagai perkara termasuk taqwim tahunan.
Sambutan tahun baru hijrah juga bertujuan mengajak umat Islam agar menghayati konsep hijrah yang pernah dilalui oleh nabi Muhammad s.a.w. Sekiranya pada bulan Zulhijjah yang baru lalu kita banyak menyentuh tentang pengorbanan suci yang pernah dilakukan oleh nabi Ibrahim dan anak kesayangannya nabi Ismail serta beberapa pengorbanan yang lain maka pada bulan Muharram pula umat Islam banyak diberikan penekanan terhadap hijrah nabi Muhammad s.a.w dari tanahair tercinta Kota Mekah sehingga berjaya mendirikan Daulah Islamiah di Kota Madinah. Perintah hijrah ini bukan sahaja dilalui oleh nabi Muhammad s.a.w tetapi turut dilalui oleh beberapa nabi dan rasul sebelum ini di mana hijrah merupakan antara kewajipan yang terpaksa ditempuhi sebelum datangnya pertolongan dan kejayaan yang lebih besar daripada Allah. Hubungan rapat antara korban dan hijrah tidak dapat dinafikan kerana hanya orang yang sanggup berkorban apa sahaja untuk Allah dan rasulNya yang sanggup berhijrah meninggalkan tanahair tercinta bukan untuk mengejar kemewahan hidup sebaliknya bersama memartabatkan seluruh system Islam.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,
Kita dapat menyaksikan bagaimana hijrah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w bukan berlaku secara tergesa-gesa dan mudah sebaliknya hijrah itu didahului dengan pelbagai perancangan dan strategi yang rapi terutama dalam membina umat Islam yang mantap aqidahnya serta bersedia untuk memperjuangkan Islam walau pun terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran dan rintangan. Apabila berjaya melahirkan umat Islam yang berhijrah yang digelar Muhajirin dan penduduk Madinah yang sanggup membantu digelar Ansor di mana kedua-dua golongan ini begitu mantap aqidahnya, indah akhlaknya dan tinggi semangat juangnya maka ini semua merupakan aset penting bagi membantu Rasulullah s.a.w dalam mendirikan Daulah Islamiah yang gemilang di Madinah. Kegagalan melahirkan pemimpin dan umat yang benar-benar kukuh aqidahnya, utuh budi pekertinya dan bersungguh dalam meninggikan kalimah di muka bumi ini menyebabkan umat Islam gagal mengembalikan kejayaan system Khilafah yang pernah menerajui dunia sebelum ini. Umat Islam yang kabur aqidahnya, hancur akhlaknya dan kendur semangat juangnya tidak mampu melawan godaan dunia berbentuk politik wang dan juga cabaran yang lebih keras seperti undang-undang rimba ISA, buang kerja dan sebagainya.
Ramai juga umat Islam yang terkeliru dengan janji manis yang dibawa oleh golongan yang mendakwa ingin melaksanakan system Islam sebaliknya dalam keadaan yang begitu halus mereka membuang sedikit demi sedikit kekuatan dan ruang untuk umat Islam memahami Islam secara menyeluruh seperti sekatan terhadap masjid, pusat pengajian agama, proses tarbiah di pusat pengajian tinggi dan sebagainya. Kita mesti ingat kepada kata-kata musuh Islam bahawa untuk memasukkan umat Islam kepada agama Kristian agak payah tetapi Kristian mesti melahirkan golongan daripada umat Islam sendiri untuk memesongkan aqidah umat Islam sebagaimana pemburu gajah akan menggunakan gajah denak untuk menangkap gajah liar. Mengharapkan golongan sekuler untuk menegakkan Islam seolah-olah kita seperti ayam daging yang menganggap ia adalah ternakan yang disayangi kerana diberikan makanan setiap hari tetapi rupa-rupanya hanya menunggu masa untuk disembelih dan seterusnya bakal dijual kepada pembeli. Oleh itu kita perlu faham bahawa slogan seperti Islam Hadhari bukan suatu usaha dalam memartabatkan Islam sebaliknya ia bertujuan untuk mengendurkan semangat serta mengelirukan umat Islam yang benar-benar cintakan Islam daripada meneruskan perjuangan sebagaimana yang disuruh oleh Allah dan rasulNYa.
Firman Allah S.W.T dalam ayat 204-205 surah al-Baqarah :
ومن الناس من يعجبك قوله فى الحيــوة الدنيا ويشهد الله على ما فى قلبه وهو ألد الخصام. وإذا تولى سعى فى الأرض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل والله لايحب الفساد
Maksudnya : Dan di antara manusia ada orang di mana ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu. Dan dipersaksikan kepada Allah S.W.T isi hatinya sedangkan dia adalah penentang yang paling keras. Dan apabila dia berpaling dari kamu, dia berjalan di atas muka bumi ini untuk melakukan kerosakan padanya dan merosak tanaman dan binatang ternakan dan Allah S.W.T tidak menyukai kebinasaan

Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,
Hijrah yang berjaya ialah hijrah yang berjaya menukarkan umat tertindas kepada umat berdaulat, umat dihina kepada umat memimpin dunia, umat yang lemah bertukar menjadi gagah. Hijrah yang berjaya juga mengubah dunia daripada kongkongan jahiliah kepada keluasan Islam, daripada gelap kekufuran kepada terangnya iman, daripada kezaliman nafsu kepada keadilan wahyu.
Kedatangan tahun baru hijrah sepatutnya mengubah diri kita daripada terus tunduk kepada system ciptaan manusia dengan berhijrah kepada system Islam. Kita lihat perundangan manusia telah gagal apabila masalah Hiv/AIDS menunjukkan peningkatan apabila Malaysia kini berada di tempat kelima di rantau Asia Pasifik. Oleh itu pengajian seks bermula daripada kanak-kanak mestilah diselaraskan dengan kehendak Islam agar rakyat bukan sahaja bimbang pada bala Hiv/AIDS malah mesti takut kepada Allah dan juga azab neraka. Begitu juga dengan laporan bagaimana 5000 orang gadis Melayu menjadi tukang urut di sekitar Lembah Klang sahaja. Kini timbul pula golongan terutamanya bukan Islam yang mendesak agar mahkamah syariah berada di bawah kehakiman sivil yang sekuler sebagaimana pada era penjajah selepas perebutan mayat pendaki gunung Everest baru-baru ini. Desakan ini begitu merbahaya terutama agama Islam bakal dikawal sepenuhnya oleh mahkamah sivil. Perundangan yang ada sekarang pun sudah menyekat banyak kebebasan umat Islam untuk mengamalkan seluruh system Islam apatah lagi jika ia dipinda. Malah desakan agar menghalalkan perkahwinan bukan Islam dengan orang Islam tanpa perlu memeluk Islam terlebih dahulu serta memberi kebebasan untuk murtad di mana semua desakan ini bakal meletakkan umat Islam dalam penuh kehinaan di negara majoriti umat Islam. Kita turut bimbang apabila Sisters In Islam yang mengaku Islam mempertikaikan beberapa ketetapan Allah dalam pembahagian pesaka dan masalah poligami serta talak. Golongan ini hanya menggunakan akal dan panduan berasaskan hak asasi bawaan barat dalam menafsirkan hukum agama. Hilangnya ilmu agama menyebabkan zahirnya kejahilan yang membawa kepada kesesatan. Oleh itu marilah kita berhijrah dengan menyuburkan semula pengajian agama dan perkasakan pusat pengajiannya. Bersama kita berhijrah dengan membasmi kejahilan dan memerangi kesesatan.
Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal :
والذين ءامنوا وهاجروا وجــهدوا فى سبيل الله والذين ءاووا ونصروا أولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفرة ورزق كريم
Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Sabtu, 12 Disember 2009

155. HIJRATURRASUL DAN DAULAH ISLAMIAH

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya. Janganlah kita hanya tahu mendengar sahaja perkataan taqwa serta menyebutnya sedangkan ia tidak menyerap ke dalam sanubari kita . Hitunglah diri kita setiap masa samada semakin hampir kepada Allah atau sebaliknya. Adakah amalan soleh kita semakin meningkat atau pun menurun….

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 30 surah al-A’raf
وإذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك ويمكرون ويمكر الله والله خير المكرين .
Maksudnya : Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (quraisy) memifirkan sedaya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu atau pun mengusirmu. Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya.
Hari ini genaplah 4 hari kita berada di tahun baru 1430 hijrah dan 5 hari lagi merupakan hari Asyura di mana kita disunatkan berpuasa. Kedatangan Muharram bukan sahaja mengingatkan kita kepada peristiwa Hijrah tetapi turut mengimbas kembali kepada tiga peristiwa penting dalam sejarah Islam iaitu pada 10 Muharram merupakan hari diselamatkan nabi Musa a.s dan pengikut setia daripada musuh mereka Fir’aun di mana Fir’aun dan bala tenteranya ditenggelamkan oleh Allah di dalam Laut Merah. Pada awal Muharram pula mengingatkan kita bagaimana Sayyidina Umar al-Khottab menghembuskan nafasnya yang terakhir selepas cedera parah ditikam oleh Abu Lu’luah seorang Majusi dan pada 10 Muharram juga merakamkan satu lagi peristiwa yang begitu sedih iaitu terbunuhnya Sayyidina Husin bin Ali iaitu cucu Rasulullah s.a.w di Karbala. Cucu yang dibelai dan dimanjakan oleh Rasulullah s.a.w ini bukan sahaja dibunuh bersama dengan ahli keluarganya yang lain malah Syiah Kufah yang menjadi dalang kepada pembunuhan ini telah memenggalkan kepada cucu Rasulullah s.a.w yang mulia ini tanpa belas kasihan.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah
Belum terlewat untuk kita sama-sama merenung beberapa pengajaran dan juga hikmat daripada penghijrahan Rasulullah s.a.w dari Kota Mekah ke Kota Madinah bagi mendirikan Daulah Islamiah yang menjamin Islam mampu dilaksanakan dalam setiap aspek kehidupan bukannya pada sudut ibadat khusus seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji sahaja. Pemilihan Kota Madinah yang dulu dikenali sebagai Yathrib merupakan satu wahyu bukannya hasil daripada kehendak Rasulullah s.a.w sendiri. Antara hikmat yang memerlukan kepada berlakunya penghijrahan ini adalah bagi mematahkan tohmahan musuh Islam bahawa nabi Muhammad s.a.w bukanlah seorang yang mulia malah baginda dimuliakan oleh Mekah itu sendiri yang merupakan kota yang telah didoakan oleh nabi Ibrahim dan anaknya nabi Ismail agar diberkati dan dirahmati oleh Allah. Oleh itu bagi menafikan dakwaan yang sesat ini maka Rasulullah s.a.w perlu berhijrah ke Madinah lalu apabila berada di sana Rasulullah s.a.w telah berdoa agar Madinah diberkati dan dirahmati sebagaimana Allah merahmati dan memberkati bumi Mekah. Sehingga sekarang bumi Madinah di mana merupakan tempat disemadikan jasad Rasulullah s.a.w terus dilimpahi rahmat dan berkat yang menunjukkan bahawa diri Rasulullah s.a.w itu sendiri mempunyai kemuliaan sebagai rasul akhir zaman.

Sidang Jumaat yang dihormati
Jika penghijrahan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w ke Madinah hanya semata-mata mahu lari daripada disiksa dan dihina maka cukup sekadar umat Islam berhijrah ke Habsyah sebagaimana sebelum ini. Ini menunjukkan kepada kita bahawa penghijrahan ini mempunyai misi dan matlamatnya yang lebih besar iaitu terdirinya Daulah Islamiah. Ini dapat kita lihat kepada beberapa perancangan dan strategi sebelum hijrah dan semasa hijrah yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Sebelum diperintahkan oleh Allah supaya berhijrah, Rasulullah s.a.w telah melakukan bai’ah janji setia dengan penduduk Madinah yang datang ke Mekah. Bai’ah ini dilakukan 2 kali yang di namakan bai’ah Aqabah pertama dan kedua. Di dalam bai’ah taat setia ini terutama bai’ah yang kedua telah disentuh masalah jihad dan jaminan keselamatan terhadap diri Rasulullah s.a.w apabila berhijrah nanti.Kemudian baginda telah menghantar Mus’aib bin Umair bagi mengajar al-Quran dan berdakwah di samping melantikan naqib-naqib daripada kalangan wakil daripada Madinah itu sendiri untuk tujuan dakwah. Inilah antara perancangan yang rapi sebelum berlakunya hijrah.
Perancangan yang dilakukan semasa proses hijrah pula bagaimana Rasulullah s.a.w keluar berhijrah pada malam hari disamping telah membahagi tugas-tugas yang penting kepada setiap individu yang dipercayai mengikut kemampuan mereka di mana Sayyidina Ali diminta agar tidur ditempat tidur Rasulullah s.a.w dan menyerahkan semula harta-harta orang kafir yang dimanahkan kepada baginda sebelum ini. Inilah ia sifat orang kafir yang meyakini kejujuran Rasulullah s.a.w sehingga barangan mereka disimpan di rumah baginda tetapi mereka tidak percaya baginda sebagai nabi. Begitulah juga yang berlaku pada kita hari ini di mana ramai yang mempercayai kejujuran para ulama’ tetapi masih was-was tentang kelayakan ulama’ sebagai pemimpin. Disamping itu baginda juga telah menyuruh agar pembantu Sayyidina Abu Bakar iaitu ‘Amir bin Fuhairah agar menjaga kambing sekitar kawasan gua Thur tempat Rasulullah s.a.w bersembunyi supaya kesan tapak kaki mereka berdua dapat dihilangkan. Manakala Asma binte Abu Bakar pula bertugas untuk menghantar makanan sepanjang mereka berdua berada di dalam gua tersebut. Manakala Abdullah bin Abu Bakar ditugaskan untuk mencari maklumat terbaru yang berlaklu di kalangan kafir Quraisy tentang usaha mereka untuk menagkap Rasulullah s.a.w. Sepanjang hijrah juga mereka berdua menggunakan jalan yang lain daripada kebiasannya sehingga terpaksa mengupah seorang kafir yang diyakini amanahnya yang bernama Abdullah bin ‘Uraiqit bagi memandu perjalanan mereka ke Madinah. Ini menunjukkan kepada kita bahawa kita boleh meminta pertolongan daripada orang bukan Islam selagimana ia tidak membantut pelaksanaan Islam itu sendiri.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Melihat kepada perancangan dan strategi yang diatur ini maka lebih meyakinkan kita bagaimana penghijrahan nabi ke Madinah bukan semata-mata untuk berdakwah dan kemudahan untuk beribadat tetapi untuk mendirikan Daulah Islamiah yang membolehkan Islam menjadi pemerintah. Jika sekadar untuk berdakwah maka Rasulullah s.a.w tidak perlu membuat perancangan yang begitu rapi dan tersusun malah apabila tiba di sana masyakat Madinah telah mempunyai calon pemimpinnya yang tersendiri iaitu Abdullah bin Ubai. Jika kedatangan Rasulullah s.a.w bukan untuk mendirikan Daulah Islamiah maka tidak perlu baginda menjadi pemimpin sebaliknya cukup sekadar melantik Abdullah bin Ubai sebagai pemimpin Madinah dan baginda sendiri bertindak sebagai pendakwah atau orang yang bertanggungjawab dalam kementerian agama yang ditubuh. Dan jika dikatakan bahawa Rasullah s.a.w berjaya menjadi pemimpin kerana atas nasib semata-mata sedangkan kedudukan itu bukanlah penting untuk penyebaran dan pelaksanaan Islam maka Rasulullah s.a.w tidak perlu berhijrah tetapi cukup sekadar berada di Mekah dan menerima tawaran untuk menjadi raja Mekah dengan syarat tidak melaksanakan Islam sebagaimana yang ditawarkan oleh pemimpin kafir Quraisy. Apa yang kita lihat daripada peristiwa hijrah ini bermula dengan perancangan dan pelaksanaannya menunjukkan kepada kita bahawa politik dan pemerintah serta kewajipan mendirikan daulah Islamiah yang memastikan Islam terlaksana sepenuhnya merupakan perkara yang terlibat dengan aqidah bukannya perkara main-main.



Sidang Jumaat yang diberkati Allah
Firman Allah dalam ayat 111 surah Hud
واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا واذكروا نعمت الله عليكم إذ كنتم أعداء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا وكنتم على شفا حفرة من النار فأنقذكم منها كذلك يبين الله لكم آيته لعلكم تهتدون.

Maksudnya : Dan berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (Islam) dan janganlah kamu bercerai berai. Dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu(masa jahiliah) bermusuh-musuhan maka Allah menyatukan hati-hati kamu lalu menjadi kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang yang bersaudara. Dan kamu telah berada di tepi jurang neraka lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Khamis, 10 Disember 2009

66. HIJRATURRASUL S.A.W LUASKAN PERANAN AGAMA

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 90-91 surah Yunus :
و جوزنا ببني إسرائيل البحر فأتبعهم فرعون وجنوده بغيا وعدوا حتى إذا أدركه الغرق قال آمنت أنه لاإله إلا الذي ءامنت به بنوا إسرائيل وأنا من المسلمين. ءالئن وقد عصيت قبل وكنت من المفسدين
Maksudnya : Dan Kami memungkinkan Bani Israel melintasi laut lalu mereka diikuti oleh Firaun dan bala tenteranya kerana hendak menganiayai dan menindas mereka sehinggalah ketika Firaun itu telah hampir tenggelam lalu dia berkata : “ Aku percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israel dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri kepada Allah “. Adakah sekarang baru engkau percaya sedangkan engkau telah derhaka sejak dahulu dan engkau termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan.
Kita baru sahaja menyambut kedatangan tahun baru 1430 Hijrah dan juga bakal sama-sama menghidupkan ketibaan hari ‘Asyura’ iaitu hari kesepuluh Muharram dengan puasa sunat. Puasa sunat hari ‘Asyura’ mengingatkan kita kepada suatu pesanan nabi s.a.w yang menggalakkan agar umat Islam lebih menghidupkan hari ‘Asyura’ berbanding umat yahudi bagi memperingati bagaimana pada hari tersebut di mana Allah telah menyelamatkan nabi Musa bersama kaumnya bani Israel daripada dikejar oleh Firaun dan bala tenteranya. Nabi Musa dan pengikutnya berjaya merentasi Laut Merah yang terbelah dua dengan izin Allah apabila nabi Musa memukulnya dengan tongkatnya sedangkan Firaun dan bala tenteranya ditenggelamkan di tengah Laut Merah apabila air laut itu kembali bercantum sebagaimana asal. Penghijrahan nabi Musa akibat tekanan dan permusuhan yang diterima daripada bapa angkatnya sendiri iaitu Firaun kerana dakwah Islam di mana Allah menunjukkan kepada kita bagaimana keangkuhan Firaun yang mengaku sebagai tuhan dihancurkan dengan mati lemas di tengah Laut Merah. Allah juga membawa gambaran bagaimana Firaun yang hampir mati lemas mula percaya kepada Tuhan yang dipercayai oleh nabi Musa dan Bani Israel tetapi pintu taubat kepadanya telah tertutup sehingga dia mati dalam keadaan penuh hina di dunia dan akhirat.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Manusia angkuh dan sombong sentiasa lahir pada setiap masa dan tempat. Jika nabi Musa terpaksa berhadapan dengan manusia angkuh bernama Firaun dibantu oleh Haman dan Qarun maka tidak ketinggalan nabi kita Muhammad s.a.w yang terpaksa berhadapan dengan pembesar musyrikin Quraisy termasuk bapa saudaranya sendiri juga kerana dakwah Islam. Abu Lahab, Abu Jahal serta manusia angkuh bersamanya turut mengakui kebenaran Islam tetapi akibat tiadanya hidayah Allah dan permusuhan terhadap Islam telah menyebabkan cahaya iman dan kebenaran Islam cuba dipadamkan termasuk usaha membunuh nabi Muhammad s.a.w. Akhirnya nabi Muhammad s.a.w diizinkan oleh Allah untuk berhijrah sambil dikejar oleh musuh yang terus cuba membunuhnya. Penghijrahan yang terancang ini telah membawa suatu kejayaan yang gemilang kepada dakwah Islam. Jika dalam dakwah dan penurunan ayat al-Quran di Mekah sebelum ini hanya berkisar tentang dasar aqidah, hukum syariat yang boleh dilakukan oleh individu serta masalah pembinaan akhlak yang baik bersesuaian dengan keadaan dan kedudukan umat Islam di Mekah tanpa tampuk pemerintahan. Sebaliknya apabila berlakunya peristiwa hijrah ke Madinah maka dakwah Islam dan penurunan ayat al-Quran mula meluas bukan sahaja menyentuh dari sudut aqidah dan akhlak sahaja tetapi turut merangkumi keseluruhan sistem hidup seperti ekonomi, kemasyarakatan dan kenegaraan agar umat manusia terhindar daripada kesesatan dan kezaliman dalam mencari kebahagiaan yang hakiki di dunia dan akhirat.
Proses pembinaan masjid dan persaudaraan antara golongan Muhajirin dari Mekah dan Ansor dari kalangan penduduk tempatan itu sendiri telah menyuburkan lagi ikatan kehambaan manusia terhadap Allah dan hubungan manusia sesama manusia dalam membina pembangunan insan yang sememangnya mesti didahulukan sebelum pembangunan kebendaan. Kita dapat saksikan bagaimana hubungan antara Muhajirin dan Ansor begitu terserlah sebagaimana yang diriwayatkan oleh imam Bukhari di dalam Sohihnya yang berbunyi : “ Setelah mereka tiba di Madinah, Rasulullah s.a.w telah mempersaudarakan di antara Abdul Rahman ‘Auf dengan Sa’ad bin Rabi’ di mana Sa’ad telah berkata kepada Abdul Rahman: “ Saya adalah orang yang paling kaya di kalangan golongan Ansor. Oleh itu marilah kita bahagi dua harta saya. Saya mempunyai dua orang isteri. Oleh itu pilihlah yang mana satu awak suka agar saya ceraikannya di mana setelah habis ‘iddahnya maka awak kahwinilah dia”. Abdul Rahman ‘Auf menjawab: “ Mudah-mudahan Allah memberkati keluarga dan hartamu. Tunjukkanlah kepada saya di mana pasar kamu”.

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Peristiwa Hijraturrasul ini wajar dihayati dengan bersungguh bukannya hanya disambut saban tahun tanpa usaha yang sewajarnya untuk mencontohi segala perancangan dan tindakan yang telah ditunjukkan oleh nabi Muhammad s.aw sehingga terdirinya Daulah Islamiah yang pertama di Madinah. Melalui pembangunan insan telah berjaya melahirkan generasi yang lebih sayang kepada Allah dan rasulNya sehingga tidak timbul bahawa nabi dan para muhajirin adalah pendatang asing yang hanya berhak diberi bantuan sebagaimana pelarian. Sebaliknya nabi Muhammad s.a.w telah dilantik sebagai pemimpin yang diberi kuasa penuh dalam mememerintah Madinah dan seluruh rakyat bersatu atas dasar iman bukannya kebendaan. Kekuatan aqidah ini bukan sahaja memudahkan nabi untuk mentadbir umat Islam tetapi turut merangkumi penduduk Madinah yang belum Islam dan juga golongan yahudi. Perpecahan di kalangan bangsa arab dan penindasan yahudi melalui manopoli ekonomi berjaya ditangani melalui piagam Madinah. Daulah Islamiah Madinah yang pertama ini wajib dijadikan model oleh umat Islam hari ini dan dunia sejagat dalam menghentikan penindasan dan peperangan yang berlaku saban hari bagaikan tidak mahu berhenti.
Ramai di kalangan cerdik pandai yahudi pada hari ini dalam penulisan mereka turut mengakui bahawa tiada cara yang terbaik dalam membawa kejayaan yahudi untuk menguasai dunia melainkan kembali kepada agama yang dibawa oleh nabi seperti nabi Musa. Pendapat ini bertentangan dengan apa yang berlaku di mana kebanyakan keganasan dan peperangan yang meletus pada hari ini adalah hasil hasutan golongan pengganas zionis yahudi yang terus berusaha menguasai dunia dengan cara keganasan demi mencapai keuntungan kebendaan semata-mata. Amerika dan Britain merupakan antara negara yang paling banyak berhutang dengan kapitalis yahudi yang menyebabkan mereka mesti mengikut telunjuk yahudi dalam setiap tindakan termasuk masalah serangan ke atas Iraq pada hari ini. Sebelum ini kuffar meranapkan Afghanistan hasil hasutan yahudi yang begitu bimbang tentang beberapa perkara antaranya tentang penanaman pokok popi untuk menghasilkan dadah telah dimusnahkan oleh kerajaan Taliban. Sebab itulah apabila dilantik kerajaan Boneka Afghanistan maka penanaman pokok itu untuk menghasilkan dadah semakin meningkat. Kita juga melihat bagaimana Amerika cuba juga untuk menyerang Iraq dalam memastikan tiada lagi negara Islam yang kuat kelengkapan senjatanya daripada terus wujud berhampiran negara zionis yahudi Israel. Yahudi begitu lama tidak memerintah dunia dengan kuasa mereka sendiri semenjak beberapa tahun selepas kewafatan nabi Sulaiman di mana yahudi hanya berjaya mencipta beberapa ideologi untuk digunakan oleh orang lain dengan yahudi bertindak sebagai penasihat. Selagi sesebuah kerajaan terus menggunakan sistem yahudi maka dengan mudah yahudi akan menekan dan menindas terutama dari sudut ekonomi mereka walau pun hasil mahsul negara agak banyak seperti seorang kapitalis yahudi Soros boleh meranapkan ekonomi Asia Tenggara dengan mudah kerana pemimpin negara bergantung kepada sistem tajaan yahudi.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Permusuhan zionis yahudi terhadap Islam semakin marak termasuk pembunuhan di Palestin semakin meningkat ditambah dengan tekanan terhadap Iraq disamping amaran awal untuk turut meranapkan Iran dan Syria selepas itu. Negara kita tidak terkecuali setelah kuffar sedang meranapkan pejuang Islam di Selatan Filiphina dan Indonesia. Oleh itu berhijrahlah kita daripada bergantung kepada sistem yahudi kepada melaksanakan seluruh sistem Islam. Jika seluruh negara Islam bersatu atas dasar Islam dengan melaksanakan seluruh sistem Islam maka zionis yahudi dan kuasa besar kuffar akan jatuh. Kita sebagai rakyat bolehlah terus berusaha termasuk berdoa agar Allah menyelamatkan bumi Iraq, Palestin dan sebagainya. Kita juga mesti lebih bersemangat dalam memboikot atau memulaukan barangan yang banyak membantu zionis yahudi seperti minuman pepsi, coca-cola di mana di setengah tempat dimasukkan gelatin babi serta makanan ringan Kentucky dan Micdonalds yang berjaya ditutup di kebanyakan negara Arab, Fatani dan Indonesia. Ingatlah kita bahawa Islam pernah menguasai dunia lebih kurang 1300 tahun tetapi telah diranapkan oleh musuh dengan hilangnya sistem khilafah. Kita hina dan ditindas kerana meninggalkan ajaran Islam yang menyeluruh. Oleh itu kembalilah kepada seluruh ajaran Islam yang lengkap demi mencapai kemuliaan hidup di dunia dan akhirat.
Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal :
والذين ءامنوا وهاجروا وجــهدوا فى سبيل الله والذين ءاووا ونصروا أولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفرة ورزق كريم
Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ