أهلا وسهلا ومرحبا بكم

Kandungan Blog

Ahad, 8 Ogos 2010

160. MERDEKAKAN NEGARA DENGAN ISLAM

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya. Janganlah kita hanya tahu mendengar sahaja perkataan taqwa serta menyebutnya sedangkan ia tidak menyerap ke dalam sanubari kita . Hitunglah diri kita setiap masa samada semakin hampir kepada Allah atau sebaliknya. Adakah amalan soleh kita semakin meningkat atau pun menurun….

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 76 surah an-Nisa’ :
الذين آمنوا يقاتلون في سبيل الله والذين كفروا يقاتلون في سبيل الطاغوت فقاتلوا أولياء الشيطان إن كيد الشيطان كان ضعيفا
Maksudnya : Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah dan orang-orang yang kafir berperang di jalan Toghut, oleh itu perangilah kawan-kawan syaitan itu kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.

Sidang Jumaat yang berkati Allah,
Tidak lama lagi kita akan menyambut hari Kemerdekaan negara kita kali ke-43 pada 31 Ogos ini. Kemerdekaan secara pertukaran pemerintah daripada yang berkulit putih dan berbangsa Inggeris kepada yang berkulit sawa matang dan berbangsa Melayu telah lama berlangsung. Kemerdekaan ini memang dapat dirasai perbezaannya berbanding di zaman penjajah namun begitu disebabkan kemerdekaan yang hakiki iaitu perubahan terus daripada sistem yang berlandaskan ideologi ciptaan manusia kepada pemerintahan Islam masih belum tercapai maka kemerdekaan ini tidak pernah membenarkan kehidupan yang berlandaskan Islam terlaksana sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Kesultanan Melayu Islam Melaka dan beberapa kesultanan yang lain di alam Melayu ini. Pelbagai usaha dilakukan oleh anak didik penjajah dalam memastikan Islam tidak dilaksana dan terus dipenjara sebagai meneruskan cita-cita penjajah yang mula-mula datang menakluk Melaka pada tahun 1511 yang lalu. Kita mesti ingat bagaimana kejayaan Portugis dalam menakluk Kota Melaka pada tahun 1511 itu bukanlah untuk datang mengaut kemewahan hasil bumi di sini semata-mata tetapi turut disertakan agenda yang penting iaitu memastikan pengaruh Kristian tersebar dan Islam mesti disekat dan dibuang daripada diamalkan dalam masyarakat setempat. Kejayaan mereka ini disambut meriah di sebuah gereja di Rom, Itali di mana mereka menyatakan bahawa kejayaan menakluki Kota Melaka itu merupakan satu pintu ke arah menakluk semula Baitul Maqdis, Palestin dan ia juga merupakan ubat dalam merawat kekecewaan mereka dengan kejatuhan Kota Istanbul, Turki di tangan tentera Islam sebelum ini.

Sidang Jumaat yang dihormati,
Sambutan hari kemerdekaan ini mestilah disambut dengan penuh rasa insaf dan sedar tentang tanggungjawab kita yang masih belum selesai iaitu untuk memerdekakan Malaysia daripada kongkongan sekularisme yang sesat dan semangat kebangsaan yang ketinggalan zaman sehingga Islam mampu dilaksanakan di dalam semua bidang kehidupan bukannya setakat ditikar sembahyang sahaja. Janganlah pula kita terikut-ikut dengan perangai dan cara sambutan hari merdeka oleh anak-anak merdeka yang bebas daripada ikatan agama di mana mereka ini hanya tahu melompat, menari, menjerit melaungkan merdeka sedangkan diri mereka sendiri terus terjajah oleh budaya barat yang sesat.
Jika didakwa bahawa perundangan Islam tidak boleh dilaksanakan kerana masyarakat berbilang bangsa mengapakah undang-undang Inggeris Lord Reid boleh diterima pakai di sini semenjak sekian lama sedangkan warga negara ini boleh dikatakan tiada yang berbangsa Inggeris. Lagi pun perlembagaan ini banyak menerima pandangan sekuler yang berlandaskan agama Kristian sedangkan agama rasmi Malaysia ialah Islam. Jika dikatakan bahawa masyarakat akan huru-hara kerana melaksanakan dasar agama mengapakah semangat yang berdasarkan bangsa masing-masing boleh diperjuangkan walau pun ia akan menyebabkan antara setiap bangsa akan berebut untuk menguasai bangsa yang lain sehingga pernah mencetuskan peristiwa ngeri 13 Mei kerana jurang perbezaan dari sudut ekonomi terlalu tinggi. Jurang perbezaan ini terus berlaku disebabkan pemimpin yang hanya mementingkan kroni dan penyokong mereka sahaja sehingga terlalu jelas ketidakadilan dalam pengagihan harta kekayaan negara. Jika dikatakan bahawa Islam tidak mampu dilaksanakan kerana ramai lagi umat Islam sendiri disamping orang bukan Islam tidak memahami apa itu Islam maka mengapakan akhbar, radio, tv dan media massa yang lain tidak disuruh menyebar dan menerangkan Islam secara serius bukannya hanya seumpama melepas batuk ditangga sahaja. Mengapakan seluruh media massa hanya diberikan kebebasan untuk menyiarkan hiburan yang sesat dan melalaikan, diberikan kebebasan dalam menghina Islam dan ulama’ serta memburukkan Islam sebagai agama zalim dan ganas sedangkan untuk tujuan memberi kefahaman mengenai Islam yang sebenar disekat. Disamping itu pengajian agama juga tidak dititik beratkan samada di sekolah atau pusat pengajian tinggi. Adakah Islam yang tidak mampu dilaksana atau memang pemimpin itu sendiri yang tidak mahu Islam terlaksana.

Sidang Jumaat yang dikasihi,
Mengapakah kita membesar-besar dan begitu runsing apabila keistimewaan Melayu disentuh terutama oleh satu persatuan Cina sedangkan ketika ada pemimpin memberi amaran untuk mengambil tindakan kepada mana-mana negeri yang melaksanakan Islam serta menghina hukum Islam malah memberi pula peluang kepada rakan mereka yang bukan Islam untuk mencaci Islam maka ramai orang melayu yang mengaku beragama Islam hanya diam membisu malah terus menyokong pemimpin itu. Adakah bangsa Melayu lebih tinggi dan mulia daripada Islam. Kita tidak menafikan pentingnya keistimewaan Melayu yang ada dalam perundangan negara tetapi kalau hanya tertera dalam perundangan sahaja ia tidak akan memajukan orang Melayu itu sendiri. Kerana tidak melaksanakan cara pemerintahan Islamlah yang menyebabkan Melayu itu semakin terpinggir. Kejahilan orang Melayu terutama dalam memahami Islam tidak dipandang serius demi menjaga kedudukan pemimpin kerana jika adanya ilmu maka seseorang akan sedar tentang kesesatan dan penyelewengan pemimpin yang menyebabkan kedudukan pemimpin itu tergugat.
Oleh itu sedarlah kita bahawa tanggungjawab dalam memerdekakan Malaysia buat kali kedua daripada penjajahan ideologi sekuler yang memisahkan kehidupan dunia dengan akhirat supaya generasi akan datang terselamat daripada gejala dadah, zina, murtad dan lain-lain dengan terlaksananya perundangan Islam. Merdekakan diri kita, merdekakan keluarga kita, merdekakan masyarakat kita, merdekakan negeri kita, merdekakan negara kita dan merdekakan dunia sejagat daripada kejahilan dan cengkaman ideologi sesat yang didalangi oleh Yahudi dan Kristian. Firman Allah dalam ayat 120 surah al-Baqarah :
ولن ترضى عنك اليهود ولا النصرى حتى تتبع ملتهم قل إن هدى الله هو الهدى ولئن اتبعت أهواءهم بعد الذي جاءك من العلم مالك من الله من ولي ولا نصير .
Maksudnya : Orang-orang Yahudi dan Kristian tidak akan senang kepada kamu sehinggalah kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah : “ Sesungguhnya petunjuk Allah itulah merupakan petunjuk yang benar”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah datangnya pengetahuan kepadamu maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Tiada ulasan: