أهلا وسهلا ومرحبا بكم

Kandungan Blog

Rabu, 15 Oktober 2008

122. ANTARA KEIMANAN DAN AMALAN

السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ
فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
فرمان الله تعالى دالم أية 19 سورة التوبة :
أجعلتم سقاية الحاج وعمارة المسجد الحرام كمن ءامن بالله واليوم الآخر وجــهد فى سبيل الله لايستون عند الله والله لايهدى القوم الظــلمين
Maksudnya : Adakah mereka yang memberi minuman kepada jemaah haji dan menguruskan Masjidil Haram kamu samakan kedudukan mereka dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad di jalan Allah?. Mereka tidak sama kedudukannya di sisi Allah dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim
Manusia yang berfikiran waras dan mulia akhlaknya sentiasa cintakan kedamaian serta suka menghubungkan kasih sayang berasaskan Islam demi mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Manusia yang cintakan kebenaran sentiasa memusuhi sebarang cubaan dan perancangan daripada tangan-tangan makhluk perosak untuk melakukan kezaliman yang semestinya akan mencabul kehormatan dan kedamaian yang dijaga selama ini. Allah Tuhan Pencipta alam telah mengutuskan para nabi dan rasul termasuk nabi Muhammad s.a.w bagi memberi tunjuk ajar kepada umat manusia jalan yang lurus berdasarkan wahyu Allah agar manusia dapat hidup aman tenteram di bawah sistem Islam yang sepastinya adil.
Sudah menjadi tabiat manusia di mana ada di kalangan mereka golongan yang benar-benar beriman kepada Allah dengan bersungguh-sungguh menunaikan segala kewajipan agama yang bukan sahaja terbatas dalam ruang lingkup ibadat khusus sahaja tetapi turut merangkumi segala aspek kehidupan yang lain seperti pemerintahan, ekonomi, kemasyarakatan dan selainnya. Ada pula golongan manusia yang terus engkar dengan kebenaran wahyu Allah sehingga mereka sanggup bertuhankan nafsu dengan menggunakan akal yang lemah ditambah dengan hasutan syaitan penggoda yang tidak pernah berhenti daripada menyesatkan manusia. Di celah-celah antara golongan yang beriman dan kufur maka lahir pula golongan yang merbahaya yang dikenali sebagai golongan munafik di mana mulut mereka hebat menerangkan tentang keimanan mereka kepada semua apa yang dibawa oleh nabi sedangkan pada perbuatan dan tindakan mereka samada dalam keadaan sedar atau pun tidak di mana golongan ini telah memusuhi Allah dan rasulNya dan sanggup bersekongkol dengan kuffar durjana dalam melawan Islam.

Sidang Jumaat yang berkati Allah,
Manusia kuffar atau munafik walau pun sudah jelas berada dalam keadaan sesat tetapi disebabkan hidayah Allah tidak menerangani hati mereka maka mereka tetap menyatakan bahawa mereka adalah benar. Sebagaimana ayat 19 surah Taubah yang saya bacakan pada awal tadi menunjukkan bagaimana musyrikin Mekah yang terang-terang memusuhi Islam dan cuba membunuh nabi dan umat Islam tetapi mereka tetap menyatakan bahawa mereka adalah golongan yang benar ditambah dengan alasan bahawa mereka semenjak dahulu melakukan amalan yang mulia dengan memberi minum kepada jemaah haji dan juga mentadbir Masjidil Haram. Allah menempelak golongan musyrikin ini dengan menyatakan bahawa amalan mulia itu tidak dapat membersihkan diri mereka daripada kesesatan kufur malah umat Islam yang lemah adalah benar dan lebih mulia kedudukan mereka di sisi Allah kerana keimanan mereka kepada Allah dan rasulNya serta mereka berjuang dalam meninggikan kalimah Allah walau pun diperangi.
Ayat ini juga memberi amaran kepada umat Islam hari ini yang mengaku beriman dan yakin terhadap sistem Islam tetapi tidak mahu melaksanakannya atas alasan yang tidak munasabah. Jika musyrikin dengan amalan mulia itu pun tetap dihina oleh Allah kerana menentang kebenaran Islam maka begitulah juga golongan hanya tahu mendabik dada bahawa mereka telah melaksanakan Islam kerana banyak masjid di bina sedangkan dalam masa yang sama masjid itu hanya menjadi seperti gereja yang hanya dikunjungi untuk beribadat khusus sahaja sedangkan penyebaran Islam secara menyeluruh melalui majlis ilmu banyak disekat malah ada masjid yang lebih terkenal sebagai tempat pelancongan daripada ibadat. Ayat ini juga mengingatkan kepada golongan yang hanya tahu melaungkan bahawa mereka juga cintakan ulama’ dan pengajian agama sedangkan mereka boleh menghina nabi secara terang-terangan dan mencaci ulama’ yang tidak sehaluan dengan kehendak nafsu mereka serta banyak pusat pengajian agama ditutup malah banyak sukatan pelajaran agama Islam di sekolah dan universti dikurangkan sehingga lahirnya ramai golongan yang tahu bahawa Islam ini hanya agama peribatan khusus sahaja yang tidak terlibat dengan sistem kehidupan yang lain. Ingatlah kita bagaimana yang berlaku di kebanyakan negara arab yang telah membuat perjanjian damai dengan yahudi di mana mereka telah membuang daripada sukatan pelajaran tentang masalah jihad dan yahudi itu merupakan musuh yang paling merbahaya di mana tindakan ini menyebabkan umat Islam terus ditindas sesuka hati oleh yahudi yang telah menambahkan api permusuhan terhadap umat Islam dalam sukatan pelajaran di sekolah dan universiti negara yahudi tentang Islam yang didakwa sebagai agama sesat dan merbahaya serta semua umat Islam adalah pengganas. Mengapa yahudi bersungguh-sungguh menanam sifat benci terhadap umat Islam sedangkan kita terus bersimpati dengan pengganas yang merbahaya ini. Sepatutnya melalui pengajian agama kita mampu melahirkan para pejuang Islam dalam pelbagai bidang yang mengenali antara kawan dan lawan, antara teman rapat dengan musuh ketat.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Sepatutnya sebagai umat Islam yang mengaku beriman kepada Allah dan seluruh ajaran Islam mestilah kembali bersatu untuk sama-sama memartabatkan kembali seluruh sistem Islam demi mencapai keredhaan Allah di dunia dan akhirat. Kita begitu cintakan negara Islam yang merupakan negara kebajikan bukannya negara yang membenarkan pemerintah dan kroninya mengaut segala hasil mahsul negara untuk mereka sahaja dengan membiarkan rakyat menderita. Kita tidak mahu menjadi penonton dan pemerhati setia kepada pemimpin yang hanya tahu melaungkan tabung kebajikan untuk jemaah haji, tabung kebajikan untuk fakir miskin, tabung kebajikan untuk pekerja sedangkan itu semua adalah penipuan demi memenuhi poket golongan tertentu sahaja dengan mengabaikan kebajikan pemimpin terhadap rakyat. Sedangkan khalifah Islam sebelum ini hanya banyak menggunakan wang zakat dan baitulmal sahaja dalam membantu golongan yang memerlukan bantuan dan kita dapati bagaimana mereka berjaya melaksanakannya dengan baik kerana di kawal dengan sistem Islam dan sifat amanah dalam diri pelaksananya.
Bila merenung pula kepada bantuan dan pertolongan umat Islam kepada saudara agama yang berlainan bangsa dan negara maka kita sekali lagi melihat bagaimana penderitaan umat Islam terutama di Palestin bagaikan tiada pembelaan. Negara Islam saling bermusuh dalam membantu umat Islam sedangkan mereka saling membantu apabila yahudi meminta agar diperangi pejuang Islam. Kita mula melihat bagaimana seorang demi seorang pemimpin negara umat Islam dijemput untuk menerima nasihat daripada pengganas Amerika bagi menambahkan penderitaan umat Islam Palestin. Bilakah lagi umat Islam akan dapat melihat pemimpin mereka mampu membebaskan Masjidil Aqsa sebagaimana yang dilakukan oleh tentera Islam pada masa Khalifah Sayyidina Umar al-Khottab ketika mengalahkan tentera Rom. Bilakah masanya umat Islam kembali dapat menawan Baitul Maqdis sebagaimana yang pernah dicapai oleh tentera Islam di bawah kepimpinan Solehudin al-Ayyubi ketika mengalahkan tentera salib.
Sesungguhnya kemenangan dan janji gembira daripada Allah dan rasulNya sudah dekat iaitu akan datangnya suatu hari di mana golongan yahudi akan dibunuh dan dibersihkan daripada bumi palestin oleh pejuang Islam yang benar-benar berjuang di jalan Allah. Sudah cukup tanahair dan tubuh umat Islam dibakar, digilis dan diratakan oleh jentolak milik yahudi. Sudah cukup golongan wanita, orang tua dan anak-anak kecil daripada umat Islam dibom dan ditembak sesuka hati tanpa belas kasihan oleh pengganas yahudi laknatullah. Kita umat Islam akan bangkit bukan atas dasar membalas dendam tetapi atas dasar tanggungjawab dalam mempertahankan tahanair milik umat Islam dan kebenaran Islam. Oleh itu korbankanlah seluruh kemampuan kita yang ada demi Islam dalam mencapai kebahagiaan hidup dunia dan akhirat
Firman Allah dalam ayat 146 surah Ali ‘Imran :
وكأين من نبي قــتل معه ربيون كثير فما وهنوا لمآ أصابهم فى سبيل الله وما ضعفوا وما استكانوا والله يحب الصــبرين
Maksudnya : Dan berapa ramai nabi yang berperang bersama-samanya sejumlah besar daripada pengikut setia yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah dan tidak lesu serta tidak pula menyerah kepada musuh. Sesungguhnya Allah menyuka mereka yang sabar.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن

Tiada ulasan: