Jumaat, 21 Jun 2024
Khutbah Jumaat : Berkorban Julang Islam Palestin DiMerdekakan
السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ!!! الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....
فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 6 surah al-Mumtahinah :
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّـهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ ۚ وَمَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّـهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
Maksudnya : Demi sesungguhnya! Adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim a.s dan pengikut-pengikutnya itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah dan (balasan baik) hari akhirat. Dan sesiapa yang berpaling daripada mencontohi mereka, (maka padahnya akan menimpa dirinya sendiri), kerana sesungguhnya Allah Dia lah Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.
Kita baru sahaja selesai menyambut hari raya korban atau hari raya haji di mana sempena hari Jumaat yang mulia ini kita mendoakan agar Allah menerima segala ibadat korban yang telah kita laksanakan serta tidak lupa untuk mendoakan kesihatan, keselamatan dan apa yang lebih penting agar para jemaah haji dikurniakan haji yang mabrur yang balasannya adalah Syuga
Melalui ibadat korban dan haji maka kita diajak untuk mencontohi perjuangan dan pengorbanan besar yang telah ditunjukkan oleh nabi Ibrahim a.s sekeluarga yang bukan sahaja untuk contoh dalam membina keluarga bahagia malah membentuk umat sejagat yang tunduk patuh kepada Allah.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 132 surah Al-Baqarah :
وَوَصَّىٰ بِهَاۤ إِبۡرَاهِـۧمُ بَنِیهِ وَیَعۡقُوبُ یَـٰبَنِیَّ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰ لَكُمُ ٱلدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ
Maksudnya : “Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya dan (demikian juga) Ya’qub (berwasiat kepada anak-anaknya): ‘Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam’.”
Pembinaan keluarga yang tunduk patuh kepada agama adalah penting. Keluargalah yang mencorakkan persekitaran kehidupan anak-anak. Kepincangan keluarga adalah faktor terbesar yang menyumbang kepada peningkatan masalah akhlak anak-anak. Salah satu faktor penyebab tingkah laku anak-anak yang bermasalah ialah ikatan dan kawalan ibu bapa yang lemah dan ketidaksejahteraan keluarga tersebut. Dalam hal ini, peranan ibubapa amat penting dalam memastikan isu gejala sosial anak-anak dapat dielakkan. Tidak dinafikan juga bahawa peranan ibubapa kini amat mencabar terutama sekali dengan ledakan teknologi maklumat yang banyak mempengaruhi masa dan pendekatan dalam mendidik anak-anak di mana nak-anak sibuk dengan telefon bimbit, komputer, televisyen sehingga hubungan mesra antara ahli keluarga menjadi renggang. Beberapa cara yang boleh dilakukan oleh bapa dalam memastikan hubungan kekeluargaan kekal sejahtera adalah dengan mengamalkan aktiviti bersama keluarga seperti solat berjemaah, membaca al-Quran, bersukan dan sebagainya. Apa yang lebih penting ialah pembelajaran ilmu agama yang berterusan. Bila kita melihat bagaimana 26 000 calon SPM gagal dalam mata pelajaran Pendidikan Islam maka itu merupakan suatu amaran penting agar kita kembali perkasakan ilmu agama dalam kehidupan. Belajar ilmu Fardhu Ain tidak terhenti setakat di alam sekolah malah wajib diteruskan peringkat universiti walau apa fakulti yang diikuti malah selagi nyawa dikandung badan, selagi kita masih bernafas. Pesan Imam Syafie : "Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan sepanjang hidup"
Semoga pengorbanan harta, masa dan keringat ibubapa dalam melahirkan anak yang soleh akan diberikan kejayaan oleh Allah.
Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat tentang persoalan mandul.
مَا تَعُدُّونَ الرَّقُوبَ فِيكُمْ؟ قَالَ قُلْنَا: الَّذِي لَا يُولَدُ لَهُ، قَالَ: «لَيْسَ ذَاكَ بِالرَّقُوبِ وَلَكِنَّهُ الرَّجُلُ الَّذِي لَمْ يُقَدِّمْ مِنْ وَلَدِهِ شَيْئًا - رواه أحمد
Maksudnya : “Apa yang kamu faham tentang mandul? Sahabat lalu menjawab: Mandul adalah mereka yang tidak memiliki anak. Lalu Rasulullah bersabda: Mandul yang sebenar adalah mereka yang memiliki anak, tetapi anaknya tidak memberi manfaat buatnya.”
Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,
Firman Allah dalam ayat 100 surah as-Sooffat :
رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿١٠٠﴾
Maksudnya : " Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!"
Pengorbanan kita sebagai anak pula dalam memastikan kita berada atas landasan agama sebagai anak soleh yang sentiasa berbakti kepada kedua ibubapa antaranya [1] berkata-kata dengan sopan dan penuh kelembutan, dan jauhi perkataan yang menyakiti hati ibubapa, [2] Bersikap tawadhu’ rendah diri kepada ibubapa dan bergaul dengan penuh kasih sayang, [3] Tidak memandang ibubapa dengan pandangan yang tajam, tidak bermuka masam atau wajah yang tidak menyenangkan, [4] Tidak meninggikan suara ketika berbicara dengan ibubapa [5] Tidak mendahului ibubapa dalam berkata-kata [6] Lebih mengutamakan ibubapa daripada diri sendiri dalam perkara duniawi [7] Jagalah kehormatan ibubapa [8] Berikan layanan terbaik kepada ibubapa dan bantulah urusan-urusannya [9] Jawablah panggilan ibubapa dengan segera [10] Jangan berdebat dengan ibubapa, jangan mudah menyalah-nyalahkan mereka sebaliknya jelaskan dengan penuh adab [11]Segera bangkit menyambut ibubapa ketika mereka masuk rumah, dan ciumlah tangan mereka [12] Jangan menganggu ibubapa di waktu mereka istirahat [13 ]Jangan berbohong kepada mereka [14] Jangan kedekut untuk memberi nafkah atau sumbangan kepada ibubapa [15] sering mengunjungi ibubapa atau berhubung melalui telefon jika berjauhan [16] Jika ingin meminta sesuatu kepada ibubapa, mintalah dengan lemah lembut [17] Bermusyarawahlah dengan ibubapa dalam urusan-urusanmu [18] Sentiasa berdoa untuk ibubapa
Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,
Firman Allah dalam ayat 124 surah al-Baqarah :
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾
Maksudnya : Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."
Seterusnya usaha memakmurkan negara yang dicintai, unsur pengorbanan tidak boleh diketepikan sama sekali. Malah kita semua- baik yang berkedudukan mahupun tidak, sama ada golongan atasan atau orang biasa- perlu berkorban untuk kesejahteraan negara. Dengan kata lain, pengorbanan setiap anggota masyarakat membolehkan sesebuah negara memperolehi kesejahteraan, keharmornian dan kemakmuran dalam pelbagai bidang, baik dalam bidang ekonomi, kemasyarakatan, siasah, kebudayaan dan sebagainya. Kita perlu mengorbankan sikap angkuh dan mementingkan diri sendiri agar kita dapat bekerjasama dengan semua pihak dalam suasana yang makmur tanpa ada rasa ingin memperkecilkan antara satu sama lain.
Apa yang penting ialah, apabila kita melakukan apa saja tanggungjawab yang diamanahkan , kita perlu melakukannya dengan bersungguh-sungguh dengan niat tulus ikhlas semata-mata ingin mendapat keredhaan Allah s.w.t. Jadi apabila setiap anggota masyarakat melakukan yang terbaik, maka apa yang kita semua hasilkan, yang kemudiannya kita kongsi bersama tadi adalah yang terbaik juga.
Bermula daripada pemimpin mesti amanah dan adil mengikut agama. Ini kerana pemerintah yang adil mustahil akan mengorbankan kepentingan rakyat untuk kepentingan peribadi. Pemimpin juga tidak sepatutnya menyalahgunakan peruntukan rakyat dan tiada penyalahgunaan kuasa. Peniaga pula tidak harus mementingkan keuntungan semata-mata. Tadbir urus korporat yang baik serta kepekaan terhadap hak-hak pengguna, alam sekitar, masyarakat awam dan sebagainya harus menjadi tumpuan utama dalam urusan memajukan perniagaan syarikat. Bukan setakat itu sahaja, malah dalam masyarakat yang memahami erti pengorbanan yang sebenar, kalau kita ke pasar pun, kita harus mendapat barangan dan hasil tanaman yang bermutu, hasil pengorbanan yang dilakukan oleh para pekebun, petani, penternak dan nelayan.
Hakikatnya, pengertian korban bukan bermaksud sekadar menyerahkan apa–apa yang kita sayangi untuk kepentingan orang lain yang lebih memerlukan. Ia sebenarnya menuntut lebih daripada itu di mana selain daripada harta, nyawa dan masa, pengorbanan juga memerlukan keazaman dan keihlasan yang tulin.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Menyebut tentang pengorbanan juga maka kita sebagai umat beriman tidak boleh melupakan pengorbanan saudara kita di Palestin. Ketika kita di sini boleh menyembelih binatang korban sedangkan rakyat Palestin bukan sahaja tiada binatang untuk dikorbankan malah batang tubuh mereka sendiri dikorbankan untuk memerdekakan bumi Aqsa. Kekejaman Yahudi Zionis yang berusaha untuk menubuhkan sebuah negara Israel Raya yang lebih besar wilayahnya, termasuk wilayah di Mesir, Syria dan Iraq, bahkan sehingga wilayah Arab Saudi termasuk kawasan Khaybar dan Kota Suci Madinah. Kuasa besar dunia bersekongkol dalam membekalkan semua jenis senjata, termasuk senjata pemusnah yang kononnya diharamkan, tetapi dihalalkan kepada mereka khususnya kepada Israel atas nama menjaga keselamatan dan keamanannya
Teruskan berdoa dan nyatakan kebersamaan kita bersama rakyat dan mujahidin di Palestin. Teruskan boikot barangan dan syarikat yang ada kepentingan dengan Israel disamping kita perkasakan pembelian barangan dan syarikat umat Islam. Pemimpin negara umat Islam mesti lebih berani dan tegas dalam menghentikan kerakusan dan keganasan zionis yahudi dan sekutu penjenayahnya. Kita dimuliakan kerana memperjuangkan Islam. Kita dihina kerana meninggalkan perjuangan Islam
Yakinlah kita dengan janji kemenangan daripada Allah
قَالَ الرَّسُوْلُ : لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الدِّينِ ظَاهِرِينَ، لِعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ، حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللهِ، وَهُمْ كَذَلِكَ قَالُوا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، وَأَيْنَ هُمْ؟ قَالَ: بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ وَأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ-رواه أحمد
Maksudnya :“Akan sentiasa ada daripada kalangan umatku suatu kumpulan yang nyata menegakkan agamanya (Islam) dengan gagah perkasa menghadapi musuh mereka. Mereka tidak boleh dimudaratkan oleh orang yang menentang mereka (atau mengecewakan), melainkan mereka hanya menghadapi sedikit kesusahan. Sehinggalah datang ketentuan (kemenangan dan pertolongan) Allah, sedang mereka masih tetap dalam keadaan begitu.”
Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, di manakah mereka? Baginda menjawab, “Di Bait al-Maqdis dan sekitar Bait al-Maqdis.”
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Sabtu, 15 Jun 2024
Khutbah Aidil Adha 1445H
Khutbah Pertama
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ الَّتِى بِهَا وَالانَا. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ…… فَيَا إِخْوَانِيْ ! اتَّقُوْا اللهَ وَأُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ
فرمان الله تعالى دالم سورةالكوثر :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
Maksudnya : Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat). Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).
Selamat menyambut Aidil Adha diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat. Kesyukuran yang tidak terhingga kita panjatkan ke hadhrat Allah atas nikmat hari raya haji atau korban ini. Sempena berada pada hari raya haji ini marilah kita sama-sama mendoakan semoga para Jemaah haji dari seluruh dunia yang sedang mengerjakan ibadat haji di Kota Mekah diberikan kesihatan dan keselamatan dan yang paling besar dianugerahkan dengan haji mabrur yang tiada balasan kecuali Syurga. Ketika menyambut hari raya korban ini juga marilah kita yang berkemampuan untuk melakukan ibadat korban pada hari ini sehingga berakhirnya hari tasyriq iaitu 13 Zulhijjah nanti bagi membuang sifat bakhil dan juga menyebarkan kasih sayang kepada saudara yang memerlukan sumbangan serta tujuan paling besar ialah untuk membuang sifat cinta kepada dunia hingga lupa bekalan akhirat
Rasulullah berpesan kepada kita bahawa akan ada dikalangan manusia ini yang jiwanya semakin terpaut kepada dunia sekalipun sudah semakin tua.
قَالَ الرَّسُوْلُ : لاَ يَزَالُ قَلْبُ الكَبِيرِ شَابًّا فِي اثْنَتَيْنِ: فِي حُبِّ الدُّنْيَا وَطُولِ الأَمَلِ – رواه البخاري
Maksudnya : Hati orang tua itu akan sentiasa merasa muda dalam dua perkara: (1) Cintakan Dunia, (2) Panjang angan-angan.
Rasulullah menggambarkan bagaimana ada sebahagian manusia apabila semakin tua, dia semakin cintakan harta dan berharap agar dipanjangkan lagi umurnya, ditambahkan lagi pelbagai nikmat dunia
قَالَ الرَّسُوْلُ : يَكْبَرُ ابْنُ آدَمَ وَيَكْبَرُ مَعَهُ اثْنَانِ: حُبُّ المَالِ، وَطُولُ العُمُرِ – رواه البخاري
Maksudnya :Semakin tua usia anak Adam itu, semakin besar (cintanya) kepada dua perkara: (1) Cintakan harta dan (2) berharap agar dipanjangkan usianya.
Imam Ibn Hajar menjelaskan bahawa pada hakikatnya tidak salah berusaha untuk dunia dan mempunyai cita-cita. Namun, yang dilarang adalah kerana pautan terhadap dunia menggelamkan persediaan kita untuk akhirat
قَالَ الرَّسُوْلُ : لَوْ كَانَ لِابْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا، وَلاَ يَمْلَأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلَّا التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ – رواه البخاري
Maksudnya : Sekiranya anak Adam itu mempunyai dua lembah yang dipenuhi dengan harta, nescaya dia akan mencari (lembah) yang lain, dan tiada yang dapat memenuhkan perut anak Adam (sehingga puas) melainkan tanah kubur (iaitu mati), namun Allah menerima taubat sesiapa yang bertaubat
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam Surah Ibrahim ayat 40 surah :
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾
Maksudnya : Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku
Ketika menyoroti proses melahirkan zuriat keturunan yang soleh oleh nabi Ibrahim a.s maka kita lihat bagaimana pentingnya usaha ikatan kita dengan Allah melalui doa dan tarbiah yang berterusan. Zuriat soleh ini merupakan matlamat penting hidup berkeluarga kerana kita manusia memikul amanah kepimpinan yang berat di mana nabi s.a.w bukan hanya berbangga dengan jumlah yang ramai tetapi yang paling penting iaitu kualiti zuriat keturunan dari segi keimanan, akhlak dan amal soleh.
Ketika menyoroti keputusan SPM baru-baru ini terutama melihat 26 000 calon SPM yang gagal dalam mata pelajaran Pendidikan Islam maka ia merupakan suatu isyarat yang jelas agar wajib kembali memperkasakan pengajian agama bukan sahaja peringkat sekolah malah hingga Universiti. Kita mengakui pada masa kini secara majoritinya umat Islam masih keliru terhadap kedudukan ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah ini. Secara umumnya umat Islam lebih memberikan keutamaan terhadap ilmu fardu kifayah sedangkan ilmu fardu ain dikesampingkan atau diremehkan. Menurut Profesor Syed Naquib al-Attas, kekeliruan terhadap ilmu berlaku pada strategi pembelajaran iaitu menekankan pembelajaran fardu kifayah secara total, tetapi dalam masa sama melepaskan pembelajaran ilmu fardu ain. Ini bermaksud ilmu yang berhubung dengan matematik, biologi, kimia, geografi, sejarah dan lain-lainnya misalnya diajar secara serius dan bersungguh dengan sukatan yang jelas dan tahap yang tertentu serta perakuan yang tertentu sedangkan ilmu fardhu ain diremehkan
Perkara ini mempunyai kebaikan kepada umat Islam tetapi tidak bernilai positif jika ilmu agama tidak dipelajari dengan mendalam dan menyeluruh. Keadaan yang berlaku ialah kesibukan dan kesungguhan mendalami atau menekuni ilmu matematik, biologi, kimia dan geografi tetapi masih gagal untuk memahami solat, zakat, haji, puasa dan ilmu berkaitan fardu ain yang lain. Kita dapat melihat bahawa terdapatnya segolongan ibu bapa yang sangat menekankan anak-anaknya untuk belajar bahasa-bahasa lain atau sebagainya dengan perbelanjaan yang tinggi tetapi lupa anaknya masih belum menguasai al-Quran, ibadah sembahyang yang merangkumi kaedah serta bacaannya serta tidak tahu apa itu rukun iman dan rukun Islam.
Menurut statistik agensi dadah bahawa semakin tinggi tahap pengajian seseorang maka semakin rendah peratus yang terlibat dengan dadah. Begitulah betapa pentingnya ilmu Fardhu ain dan fardhu kifayah dalam kehidupan umat Islam agar terhindar daripada perkara haram seperti pecah amanah, rasuah, menipu, riba dan sebagainya.
قَالَ الرَّسُوْلُ : لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُبَالِى الْمَرْءُ بِمَا أَخَذَ الْمَالَ ، أَمِنْ حَلاَلٍ أَمْ مِنْ حَرَامٍ – رواه البخاري
Maksudnya : Akan datang suatu zaman di mana manusia tidak lagi peduli dari mana mereka mendapatkan harta, apakah dari usaha yang halal atau yang haram.
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam ayat 102 surah as-Soffaat:
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿١٠٢﴾
Maksudnya : Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar”
Melalui kisah nabi Ibrahim a.s sekeluarga maka kita dapati betapa pentingnya proses tarbiah bermula dari kecil hingga dewasa. Terdapat pelbagai cabaran ibu bapa dalam berkomunikasi dengan anak-anak. Antaranya ialah: [1] Maklumat Tidak Dapat Difahami di mana ramai ibu bapa yang bercakap dengan anaknya namun tidak bermakna kerana mesej yang disampaikan tidak sampai pada sasaran, mereka tidak fokus dan tidak memahami apa yang diperkatakan.
[2] Sikap Ibu Bapa bersikap kasar, terlalu tegas, diktaktor yang menyebabkan anak membesar menjadi seorang yang egois, agresif dan sukar bergaul. Sikap ibu bapa yang lebih mementingkan kerjaya menyebabkan kualiti kebajikan keluarga menurun dan menjadi tidak kukuh. Selain daripada itu, sikap terlalu memanjakan dengan cara memenuhi segala keperluan dan kehendak anak-anak sehingga menyebabkan anak- anak berasa selesa tanpa perlu berusaha untuk mendapat sesuatu perkara
[3] Ibu bapa kurang mengambil berat di mana suatu kajian menunjukkan penglibatan ibu dalam kehidupan anak-anak adalah elemen utama dalam mempengaruhi kemajuan dalam bidang pendidikan. Apabila ibu bapa kurang mengambil berat tentang anak-anak menyebabkan anak-anak terlibat dengan pelbagai masalah sosial dan pencapaian akademik yang rendah
[4] Kurang Penerapan Ilmu Agama Dalam Keluarga yang merangkumi akidah, syariah dan akhlak. [5] Kurang Kasih Sayang di mana anak-anak kekurangan kasih dan perhatian ibu bapa menyebabkan menyebabkan mereka merasakan diri tersisih, tidak disayangi dan tidak dihargai
[6] Kurang Kemahiran Komunikasi di mana wujud jurang di antara ibubapa dan anak akibat kurang kemahiran komunikasi antara mereka. Ini mendorong kepada wujudnya konflik dan hubungan yang renggang. Anak-anak sukar untuk meluahkan masalah mereka secara terbuka. Faktor masa di mana ibubapa lebih tumpu pada perkara lain juga mempengaruhi komunikasi ibu bapa dan anak-anak.
[7] Pengaruh Media Dalam Institusi Keluarga di mana penggunaan internet dari pelbagai peranti teknologi (gadget) telah digunakan secara meluas oleh semua lapisan masyarakat menyebabkan pengguna lebih mengutamakan gadjet daripada interaksi sosial secara fizikal. Hilangnya masa berhubungan antara ibubapa dan anak
Muslimin/mat yang diberkati Allah S.W.T,
Kisah nabi Ibrahim a.s turut mengajar kita agar sentiasa menjaga batas agama dalam berkeluarga. Selesaikan segala masalah dalam keluarga secara baik berdasarkan agama bukannya mengikut hawa nafsu termasuk membuka aib masalah rumahtangga melalui media sosial yang bukan sahaja tidak menyelesaikan masalah malah menambahkan lagi masalah yang sedia ada. Ibarat menyiram garam di tempat luka yang menambah sakit bukan mengubatinya. Menyiram petrol atas unggun api yang lebih memarakkan lagi api bukan memadamkan kebakaran
Daripada Abu Sa’id al-Khudriy, beliau berkata bahawa Baginda Rasulullah bersabda:
إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِندَ الله مَنزِلَةً يَومَ القِيَامَةِ الرَّجُلَ يُفضِي إِلَى المَرْأَةِ وَتُفْضِي إِلَيه، ثُمَّ يَنشُرُ سِرَّهَا
Maksudnya: “Sesungguhnya manusia yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat adalah seorang lelaki (suami) yang bergaul (bersetubuh) dengan isterinya, kemudian menyebarkan rahsia isterinya tersebut.(HR Muslim)
Daripada Abu Qatadah bahawa Nabi SAW bersabda:
قَالَ الرَّسُوْلُ :مَنْ قَعَدَ عَلَى فِرَاشِ مُغِيبَةٍ قَيَّضَ اللَّهُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُعْبَانًا -رواه أحمد
Maksudnya: “Orang yang membuka aib pasangannya, Allah akan mengikatnya dengan ular besar pada hari kiamat nanti
Bersama memperkasakan Islam dalam kehidupan untuk kejayaan dunia akhirat. Kita hidup berkeluarga bukan sahaja di sini tetapi hingga ke Syurga dengan syarat mematuhi panduan agama dengan penuh kesabaran dan istiqamah
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
خطبة كدوا
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . أَمَّا بَعْدُ…….فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ …. فرمان الله تعالى دالم أية 190 سورة البفرة :
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿١٩٠﴾
Maksudnya : Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) ugama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.
Muslimin/mat yang dirahmati Allah,
Ketika menyingkap kisah perjuangan nabi Ibrahim a.s maka tidak boleh dipisahkan dengan usaha baginda dalam membina Masjid Aqsa di bumi Palestin. Tarikh penting yang mesti diambil perhatian oleh seluruh umat Islam iaitu tarikh 15 Mei 1948 yang merupakan tanggal hitam dalam sejarah umat Islam era moden kerana hampir 700,000 warga Palestin diusir serta ratusan buah kampung asal yang diduduki orang Palestin dibakar dan dihancurkan, berpuluh ribu nyawa menjadi korban serta puluhan episod pembunuhan besar-besar dilakukan dengan cukup kejam oleh pengganas Yahudi Zionis yang ketika itu. Kini telah 76 tahun berlalunya detik hitam itu. Ditambah pula bermula tarikh 7 Oktober 2023 yang lalu menyaksikan serangan balas oleh mujahidin Palestin dalam usaha bagi membuka mata dunia, sehingga 200 hari kemudian pula masyarakat dunia disajikan dengan peristiwa Nakbah era moden apabila hampir 1.5 juta rakyat Palestin kini terusir dan terperangkap di Rafah, di selatan Gaza manakala lebih 37,232 rakyat yang tidak bersalah termasuk majoritinya kanak-kanak dan wanita lemah dibunuh kejam tanpa perikemanusiaan
Kekejaman zionis yahudi bersama sekutunya telah menyebabkan rakyat seluruh dunia tanpa mengira agama dan bangsa terutama di Amerika Syarikat sendiri dan Eropah bangkit menentang. Golongan mahasiswa Universiti melakukan pelbagai protes tindakan pemimpin mereka yang bersekongkol dengan zionis yahudi penjenayah utama dunia
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Cadangan penyelesaian dua negara bagi isu Palestin yang ditaja oleh negara-negara yang menubuhkan negara haram Israel bagi memberi sedikit keselesaan kepada rakyat Palestin, pada masa yang sama memberi peluang kepada kaum Yahudi yang datang menubuhkan negara haram itu. Sokongan persenjataan yang bertali arus dari negara tersebut kepada Israel. Dibekalkan dengan semua jenis senjata, termasuk senjata pemusnah yang kononnya diharamkan, tetapi dihalalkan kepada mereka khususnya kepada Israel atas nama menjaga keselamatan dan keamanannya. Penyelesaian dua negara, satu bahagian untuk Israel yang telah diisytiharkan sejak tahun 1948 dan satu lagi bahagian negara untuk penduduk asal Palestin yang telah dihalau, belum diketahui di manakah sempadannya. Cadangan tersebut merupakan langkah sementara waktu kepada rakyat Palestin yang menderita ditimpa kezaliman yang paling ganas dalam sejarah kemanusiaan. Penduduk Palestin dihalau dari tanah air mereka, dirampas rumah kediaman, kedai dan kebun atau dimusnahkannya bagi menempatkan kaum Yahudi atas nama perjuangan menegakkan negara impian Israel Agung (Israel Kubra) bermula dari Sungai Nil di Mesir sehingga Sungai Furat di Iraq, daripada laut ke laut.
Israel tidak menerima cadangan penyelesaian dua negara kerana idea tersebut bercanggah dengan perjuangan Yahudi Zionis yang berjuang untuk menubuhkan sebuah negara yang lebih besar wilayahnya, termasuk wilayah di Mesir, Syria dan Iraq, bahkan sehingga wilayah Arab Saudi termasuk kawasan Khaybar dan Kota Suci Madinah.
Teruskan berdoa dan nyatakan kebersamaan kita bersama rakyat dan mujahidin di Palestin. Teruskan boikot barangan dan syarikat yang ada kepentingan dengan Israel dan perkasakan pembelian barangan dan syarikat umat Islam. Pemimpin negara umat Islam mesti lebih berani dan tegas dalam menghentikan kerakusan dan keganasan zionis yahudi dan sekutu penjenayahnya. Kita dimuliakan kerana memperjuangkan Islam. Kita dihina kerana meninggalkan perjuangan Islam
اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيْ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ , اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا, اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا المُسْلِمِيْنَ فِى فَلَسْطِين وَفِى سوريا وفي يَمَن وَفِى كُلّ َمَكَانٍ. اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِي سَبِيْلِكَ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ. اللّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُوْرِأَعْدَائِنَا وَنَعُوْذُبِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ, اللّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَقِلَّ عَدَدَهُمْ وَسِلاحَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاِبكَ يَاقَهَّارُ يَاجَبَّارُ يَامُنْتَقِمُ,اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ,
Ya Allah, kami letakkan Kamu di batang leher musuh-musuh kami dan kami berlindung denganmu dari kejahatan mereka,Ya Allah hancurkan kumpulan mereka,Ya Allah pecahkan pakatan mereka,Ya Allah leburkan pendirian mereka,Ya Allah musnahkan langkah mereka,Cengkamkan anjing-anjingmu kepada mereka,Ya Allah yang Maha Memaksa,Ya Allah yang Maha Perkasa,Ya Allah yang Maha Membalas,Ya Allahu, Ya Allahu, Ya Allah,Yang turunkan kitab,Yang gerakkan awan,Yang tewaskan tentera Ahzab,Kalahkan mereka, kalahkan mereka, kalahkan mereka dan berilah kemenangan untuk kami.
اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ , اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللَّهُمَّ إِنِّا نعُوذُبِكَ مِنْ البَرَصِ، وَالجُنُونِ، وَالجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّءِ الأَسْقَامِ
Ya Muqallibal Quluub, Teguhkan hati kami dalam agama Islam dan janganlah kau tarik nikmat Islam di dalam hidup kami. Sebagaimana Engkau kumpulkan kami pada hari raya ini maka kumpulkanlah kami untuk kebahagiaan yang berkekalan dalam SyurgaMu di akhirat nanti
. اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَقِيَامَنَا وَأَضْحِيَتَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ
خطبة عيدالأضحى 1445 هـ
خطبة فرتام
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ الَّتِى بِهَا وَالانَا. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ...... فَيَا إِخْوَانِيْ ! اتَّقُوْا اللهَ وَأُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ
فرمان الله تعالى دالم سورةالكوثر :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
مقصودڽ : سسوڠڬوهڽ كامي تله مڠورنياكن كڤدمو ﴿واهاي محمد﴾ كبأيقكن يڠ باڽق ﴿د دنيا دان د اخيرة﴾. اوليه ايت، كرجاكنله سمبهيڠ كران توهنمو سمات-مات، دان سمبليهله قربان ﴿سباڬاي برشكور﴾. سسوڠڬوهڽ اورڠ يڠ بنچيكن اڠكاو، ديا له يڠ ترڤوتوس ﴿دري منداڤت سبارڠ ڤركارا يڠ دايڠينيڽ﴾.
سلامت مڽمبوت عيدالأضحى داوچڤكن كڤد سلوروه قوم مسلمين دان مسلمات. كشكوران يڠ تيدق ترهيڠڬ كيت ڤنجتكن كحضرة الله اتس نعمة هاري راي حاج اتاو قربان اين. سمڤنا برادا ڤد هاري راي حاج اين ماريله كيت سام-سام مندعاءكن سموڬ ڤارا جماعة حاج دري سلوروه دنيا يڠ سداڠ مڠرجاكن عبادة حاج دكوتامكة دبريكن كصيحتن دان كسلامتن دان يڠ ڤاليڠ بسر دأنوڬرهكن دڠن حاج مبرور يڠ تياد بالسن كچوالي شرڬ.
كتيك مڽمبوت هاري راي قربان اين جوڬ ماريله كيت يڠ بركممڤوان اونتوق ملاكوكن عبادة قربان ڤد هاري راي اين سهيڠڬ براخيرڽ هاري تشريق ايأيت 13 ذوالحجة ننتي باڬي ممبواڠ صفة بخيل دان جوڬ مڽيباركن كاسيه سايڠ كڤد سودارا يڠ ممرلوكن سومباڠن سرتا توجوان ڤاليڠ بسر اياله اونتوق ممبواڠ صفة چينتا كڤد دنيا هيڠڬ لوڤا بكلن اخيرة. رسول الله صلى الله عليه وسلم برڤسن كڤد كيت بهاوا اكن اد دكالڠن مأنسي اين يڠ جيواڽ سماكين ترڤأوت كڤد دنيا سكاليڤون سوده سماكين توا.
قَالَ الرَّسُوْلُ صلى الله عليه وسلم: لاَ يَزَالُ قَلْبُ الكَبِيرِ شَابًّا فِي اثْنَتَيْنِ: فِي حُبِّ الدُّنْيَا وَطُولِ الأَمَلِ - رواه البخاري
مقصودڽ : هاتي اورڠ توا ايت اكن سنتياس مراسا مودا دالم دوا ڤركارا: ﴿1﴾ چينتاكن دنيا، ﴿2﴾ ڤنجڠ اڠن-اڠن.
رسول الله صلى الله عليه وسلم مڠڬمبركن باڬايمانا اد سباهاڬين مأنسي اڤابيلا سماكين توا، دي سماكين چينتاكن هرتا دان برهارڤ اڬر دڤنجڠكن لاڬي عمورڽ، دتمبهكن لاڬي ڤلباڬاي نعمة دنيا
قَالَ الرَّسُوْلُ صلى الله عليه وسلم : يَكْبَرُ ابْنُ آدَمَ وَيَكْبَرُ مَعَهُ اثْنَانِ: حُبُّ المَالِ، وَطُولُ العُمُرِ - رواه البخاري
مقصودڽ :سماكين توا اوسيا انق آدم ايت، سماكين بسر ﴿چينتاڽ﴾ كڤد دوا ڤركارا: ﴿1﴾ چينتاكن هرتا دان ﴿2﴾ برهارڤ اڬر دڤنجڠكن اوسياڽ.
إمام ابنُ حَجَر منجلسكن بهاوا ڤد حقيقتڽ تيدق ساله بروسها اونتوق دنيا دان ممڤوڽأي چيتا-چيتا. نامون، يڠ دلارڠ اداله كران ڤأوتن ترهادڤ دنيا مڠڬلمكن ڤرسديأن كيت اونتوق اخيرة
قَالَ الرَّسُوْلُ صلى الله عليه وسلم: لَوْ كَانَ لِابْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا، وَلاَ يَمْلَأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلَّا التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ - رواه البخاري
مقصودڽ : سكيراڽ انق آدم ايت ممڤوڽأي دوا لمبه يڠ دڤنوهي دڠن هرتا، نسچاي دي اكن منچاري ﴿لمبه﴾ يڠ لأين، دان تياد يڠ داڤت ممنوهكن ڤروت انق آدم ﴿سهيڠڬ ڤواس﴾ ملاءينكن تانه قبور ﴿ايأيت ماتي﴾، نامون الله منريما توبة سسياڤا يڠ برتوبة
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
فرمان الله دالم سورة إبراهيم اية 40 :
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾
مقصودڽ : واهاي توهنكو! جاديكنله داكو اورڠ يڠ منديريكن سمبهيڠ دان دمكينله جوڬ ذورية كتوروننكو. واهاي توهن كامي، ڤركننكنله دعاء ڤرموهوننكو
كتيك مڽوروتي ڤروسيس ملاهيركن ذورية كتورونن يڠ صالح اوليه نبي إبراهيم عليه السلام مك كيت ليهت باڬايمانا ڤنتيڠڽ اوسها ايكاتن كيت دڠن الله ملالوءي دعاء دان تربية يڠ برتروسن. ذورية صالح اين مروڤاكن متلامت ڤنتيڠ هيدوڤ بركلوارڬ كران كيت مأنسي مميكول أمانه كڤيمڤينن يڠ برات دمان نبي صلى الله عليه وسلم بوكن هاڽ بربڠڬ دڠن جملة يڠ راماي تتاڤي يڠ ڤاليڠ ڤنتيڠ ايأيت كواليتي ذورية كتورونن دري سڬي كايمانن، اخلاق دان عمل صالح.
كتيك مڽوروتي كڤوتوسن SPM بارو-بارو اين تراوتما مليهت 26 000 چالون SPM يڠ ڬاڬل دالم مات ڤلاجرن ڤنديديقكن إسلام مك اي مروڤاكن سواتو إشارة يڠ جلس اڬر واجب كمبالي ممڤركاساكن ڤڠاجين أڬام بوكن سهاج دڤريڠكت سكوله ماله هيڠڬ بونيۏرسيتي. كيت مڠاكوي ڤد ماس كيني سچارا ماجوريتيڽ أومة إسلام ماسيه كليرو ترهادڤ كدودوقكن علمو فرض عين دان علمو فرض كفاية اين. سچارا عمومڽ اومة اسلام لبيه ممبريكن كأوتامأن ترهادڤ علمو فرض كفاية سداڠكن علمو فرض عين دكسمڤيڠكن اتاو دريميهكن. منوروت Profesor Syed Naquib al-Attas ، ككليروان ترهادڤ علمو برلاكو ڤد ستراتيڬي ڤمبلاجرن ايأيت منكنكن ڤمبلاجرن فرض كفاية سچارا تُوتَل، تتاڤي دالم ماس سام ملڤسكن ڤمبلاجرن علمو فرض عين. اين برمقصود علمو يڠ برهوبوڠ دڠن ماتيماتيك، بيولوڬي، كيميا، ڬيوڬرافي، سجاره دان لأين-لأينڽ مثالڽ دأجر سچارا سريوس دان برسوڠڬوه دڠن سوكاتن يڠ جلس دان تاهڤ يڠ ترتنتو سرتا ڤراكوان يڠ ترتنتو سداڠكن علمو فرض عين دريميهكن
ڤركارا اين ممڤوڽأي كبأيقكن كڤد اومة اسلام تتاڤي تيدق برنيلاي ڤوسيتيف جيك علمو اڬام تيدق دڤلاجري دڠن مندالم دان مڽلوروه. كأدأن يڠ برلاكو إياله كسيبوقكن دان كسوڠڬوهن مندالمي اتاو منكوني علمو ماتيماتيك، بيولوڬي، كيميا دان ڬيوڬرافي تتاڤي ماسيه ڬاڬل اونتوق ممهمي صلاة، زكاة، حاج، ڤواسا دان علمو بركأيتن فرض عين يڠ لأين. كيت داڤت مليهت بهاوا ترداڤتڽ سڬولوڠن ايبو باڤ يڠ ساڠت منكنكن انق-انقڽ اونتوق بلاجر بهاس-بهاس لأين اتاو سباڬايڽ دڠن ڤربلنجأن يڠ تيڠڬي تتاڤي لوڤا انقڽ ماسيه بلوم مڠواسأي القرءان، عبادة سمبهيڠ يڠ مرڠكومي قاعدة سرتا باچأنڽ سرتا تيدق تاهو اڤ ايت روكون ايمان دان روكون اسلام.
منوروت ستاتيستيك اڬينسي داده بهاوا سماكين تيڠڬي تاهڤ ڤڠاجين سسأورڠ مك سماكين رنده ڤراتوس يڠ ترليبت دڠن داده. بڬيتوله بتاڤ ڤنتيڠڽ علمو فرض عين دان فرض كفاية دالم كهيدوڤن اومة اسلام اڬر ترهيندار درڤد ڤركارا حرام سڤرتي ڤچه أمانة، رشوة، منيڤو، ربا دان سباڬايڽ.
قَالَ الرَّسُوْلُ : لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُبَالِى الْمَرْءُ بِمَا أَخَذَ الْمَالَ ، أَمِنْ حَلاَلٍ أَمْ مِنْ حَرَامٍ - رواه البخاري
مقصودڽ : اكن داتڠ سواتو زمان د مان مأنسي تيدق لاڬي ڤدولي دري مان مريك منداڤتكن هرتا، اڤاكه دري اوسها يڠ حلال اتاو يڠ حرام.
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
فرمان الله دالم ايات 102 سورة الصافات:
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿١٠٢﴾
مقصودڽ : مك كتيك انقڽ ايت سمڤأي ﴿كڤريڠكت عمور يڠ ممبوليهكن دي﴾ بروسها برسام-سام دڠنڽ، نبي إبراهيم بركات: "واهاي انق كسايڠنكو! سسوڠڬوهڽ اكو مليهت دالم ميمڤي بهاوا اكو اكن مڽمبليهمو; مك فيكيركنله اڤ ڤنداڤتمو؟". انقڽ منجواب: "واهاي ايه، جالنكنله اڤ يڠ دڤراينتهكن كڤدامو; إن شاء الله، ايه اكن منداڤتي داكو دري اورڠ-اورڠ يڠ صبر"
ملالوءي قصة نبي إبراهيم عليه السلام سكلوارڬ مك كيت داڤتي بتاڤ ڤنتيڠڽ ڤروسيس تربية برمولا دري كچيل هيڠڬ ديواسا. ترداڤت ڤلباڬاي چابرن ايبو باڤ دالم بركومونيكاسي دڠن انق-انق. انتاراڽ اياله: [1] معلومت تيدق داڤت دفهمي د مان راماي ايبو باڤ يڠ برچاكڤ دڠن انقڽ نامون تيدق برمعنى كران ميسيج يڠ دسمڤايكن تيدق سمڤي ڤد ساسرن، مريك تيدق فوكوس دان تيدق ممهمي اڤ يڠ دڤركاتاكن.
[2] سيكڤ ايبو باڤ برسيكڤ كاسر، ترلالو تڬس، diktaktor يڠ مڽببكن انق ممبسر منجادي سأورڠ يڠ egois, agresif دان سوكر برڬاول. سيكڤ ايبو باڤ يڠ لبيه ممنتيڠكن كرجاي مڽببكن كواليتي كباجيقكن كلوارڬ منورون دان منجادي تيدق كوكوه. سلأين درڤد ايت، سيكڤ ترلالو ممنجاكن دڠن چارا ممنوهي سڬالا كڤرلوان دان كهندق انق-انق سهيڠڬ مڽببكن انق- انق براس سليسا تنڤا ڤرلو بروسها اونتوق منداڤت سسواتو ڤركارا
[3] ايبو باڤ كورڠ مڠمبيل برات د مان سواتو كاجين منونجوقكن ڤڠليبتن ايبو دالم كهيدوڤن انق-انق اداله ايليمن اوتام دالم ممڤڠاروهي كماجوان دالم بيدڠ ڤنديديقكن. اڤابيلا ايبو باڤ كورڠ مڠمبيل برات تنتڠ انق-انق مڽببكن انق-انق ترليبت دڠن ڤلباڬاي مسئلة سوسيال دان ڤنچڤاين اكادميك يڠ رنده
[4] كورڠ ڤنراڤن علمو اڬام دالم كلوارڬ يڠ مرڠكومي عقيدة، شرعية دان اخلاق.
[5] كورڠ كاسيه سايڠ د مان انق-انق ككوراڠن كاسيه دان ڤرهاتين ايبو باڤ مڽببكن مريك مراساكن ديري ترسيسيه، تيدق دسايڠي دان تيدق دهرڬاي
[6] كورڠ كماهيرن كومونيكاسي د مان وجود جوراڠ د انتارا ايبوباڤ دان انق عقيبة كوراڠ كماهيرن كومونيكاسي انتارا مريك. اين مندوروڠ كڤد وجودڽ konflik دان هوبوڠن يڠ رڠڬڠ. انق-انق سوكر اونتوق ملواهكن مسئلة مريك سچارا تربوك. فكتور ماس د مان ايبوباڤ لبيه تومڤو ڤد ڤركارا لأين جوڬ ممڤڠاروهي كومونيكاسي ايبو باڤ دان انق-انق.
[7] ڤڠاروه ميديا دالم اينستيتوسي كلوارڬ د مان ڤڠڬونأن اينترنيت دري ڤلباڬاي ڤرانتي تيكنولوڬي ﴿ gadget ﴾ تله دڬوناكن سچارا ملواس اوليه سموا لاڤيسن مشاركة مڽببكن ڤڠڬونا لبيه مڠوتاماكن gadget درڤد هوبوڠن سوسيال سچارا فيزيكل. هيلڠڽ ماس برهوبوڠن انتارا ايبوباڤ دان انق
مسلمين دان مسلمات يڠ دبركتي الله سبحانه وتعالى،
قصة نبي إبراهيم عليه السلام توروت مڠاجر كيت اڬر سنتياس منجاڬ باتس اڬام دالم بركلوارڬ. سلسايكن سڬالا مسئلة دالم كلوارڬ سچارا بأيك برداسركن اڬام بوكنڽ مڠيكوت هوى نفسو ترماسوق ممبوك عيب مسئلة رومهتڠڬ ملالوءي ميديا سوسيال يڠ بوكن سهاج تيدق مڽلسيكن مسئلة ماله منمبهكن لاڬي مسئلة يڠ سديا ادا. عبارة مڽيرام ڬارام د تمڤت لوك يڠ منمبه ساكيت بوكن مڠوباتيڽ. مڽيرام ڤيترول اتس اوڠڬون اڤي يڠ لبيه ممارقكن لاڬي اڤي بوكن ممادمكن كباكران
درڤد ابو سعيد الخدريي، بلياو بركات بهاوا بڬيندا رسول الله صلى الله عليه وسلم برسبدا:
إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِندَ الله مَنزِلَةً يَومَ القِيَامَةِ الرَّجُلَ يُفضِي إِلَى المَرْأَةِ وَتُفْضِي إِلَيه، ثُمَّ يَنشُرُ سِرَّهَا
مقصودڽ: “سسوڠڬوهڽ مأنسي يڠ ڤاليڠ بوروق كدودوكنڽ د سيسي الله ڤد هاري قيامة اداله سأورڠ للاكي ﴿سوامي﴾ يڠ برڬاول ﴿برستوبوه﴾ دڠن استريڽ، كمودين مڽيباركن رهسيا استريڽ ترسبوت.﴿هر مسلم﴾
درڤد أبو قَتادة بهاوا نبي صلى الله عليه وسلم برسبدا:
قَالَ الرَّسُوْلُ صلى الله عليه وسلم :مَنْ قَعَدَ عَلَى فِرَاشِ مُغِيبَةٍ قَيَّضَ اللَّهُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُعْبَانًا -رواه أحمد
مقصودڽ: “اورڠ يڠ ممبوك عيب ڤاسڠنڽ، الله اكن مڠيكتڽ دڠن اولر بسر ڤد هاري قيامة ننتي
برسام ممڤركاسكن اسلام دالم كهيدوڤن اونتوق كجايأن دنيا اخيرة. كيت هيدوڤ بركلوارڬ بوكن سهاج د سيني تتاڤي هيڠڬ كشرڬا دڠن شرط مماتوهي ڤندوان اڬام دڠن ڤنوه كصبران دان استقامة
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
خطبة كدوا
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . أَمَّا بَعْدُ.......فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ فرمان الله تعالى دالم أية 190 سورة البقرة :
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
مقصودڽ : دان ڤراڠيله كران ﴿منڬقكن دان ممڤرتاهنكن﴾ أڬام الله اكن اورڠ-اورڠ يڠ ممراڠي كامو، دان جاڠنله كامو منچروبوه ﴿دڠن ممولاكن ڤڤراڠن﴾; كران سسوڠڬوهڽ الله تيدق سوك كڤد اورڠ-اورڠ يڠ منچروبوه
مسلمين دان مسلمات يڠ درحمتي الله،
كتيك مڽيڠكڤ قيصه ڤرجواڠن نبي إبراهيم عليه السلام مك تيدق بوليه دڤيسهكن دڠن اوسها بڬيندا دالم ممبينا مسجد الأقصى د بومي فلسطين. تاريخ ڤنتيڠ يڠ مستي دأمبيل ڤرهاتين اوليه سلوروه اومة اسلام ايأيت تاريخ 15 مي 1948 يڠ مروڤاكن تڠڬل هيتم دالم سجاره اومة اسلام ايرا مودين كران همڤير 700،000 ورڬ فلسطين داوسير سرتا راتوسن بواه كامڤوڠ اصل يڠ ددودوقكي اورڠ فلسطين دباكر دان دهنچوركن، برڤولوه ريبو ڽاوا منجادي قربان سرتا ڤولوهن سيري ڤمبونوهن بسر-بسران دلاكوكن دڠن چوكوڤ كجم اوليه ڤڠڬانس يهودي زياونيس ي كتيك ايت. كيني تله 76 تاهون برلالوڽ دتيق هيتم ايت. دتمبه ڤولا برمولا تاريخ 7 اوكتوبر 2023 يڠ لالو مڽقسيكن سراڠن بالس اوليه مجاهدين فلسطين دالم اوسها باڬي ممبوك مات دنيا، سهيڠڬ 200 هاري كمودين ڤولا مشاركة دنيا دساجيكن دڠن ڤريستيوا نخبة ايرا مودين اڤابيلا همڤير 1.5 جوتا رعية فلسطين كيني تروسير دان ترڤراڠكڤ د رفة، د سلاتن غزة مانكالا لبيه 37،232 رعية يڠ تيدق برساله ترماسوق ماجوريتيڽ كانق-كانق دان وانيتا لمه دبونوه كجم تنڤا ڤريكمأنسيأن
ككجامن زيونيس يهودي برسام سكوتوڽ تله مڽببكن رعية سلوروه دنيا تنڤا مڠيرا اڬام دان بڠسا تراوتما د اميريكا شريكة سنديري دان ايروڤه بڠكيت مننتڠ. ڬولوڠن مهاسيسوا يونيۏرسيتي ملاكوكن ڤلباڬاي ڤروتس تيندقكن ڤميمڤين مريك يڠ برسكوڠكول دڠن زيونيس يهودي ڤنجناية اوتام دنيا
اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
يهودي زيونيس يڠ برجواڠ اونتوق منوبوهكن سبواه نڬارا يڠ لبيه بسر ولايهڽ، ترماسوق مصر، سريا دان عراق، بهكن سهيڠڬ ولاية عرب سعودي ترماسوق كاوسن خَيبَر دان كوتا سوچي مدينة. كواس بسر دنيا برسكوڠكول دالم ممبكلكن سموا جنيس سنجات، ترماسوق سنجات ڤموسنه يڠ كونونڽ دحرامكن، تتاڤي دحلالكن كڤد مريك خصوصڽ كڤد إسرائيل اتس نام منجاڬ كسلامتن دان كاماننڽ
تروسكن بردعاء دان ڽاتاكن كبرسمأن كيت برسام رعية دان مجاهدين دفلسطين. تروسكن بويكوت باراڠن دان شريكة يڠ اد كڤنتيڠن دڠن إسرائيل دان ڤركاساكن ڤمبلين باراڠن دان شريكة اومة اسلام. ڤميمڤين نڬارا اومة اسلام مستي لبيه براني دان تڬس دالم مڠهنتيكن كراكوسن دان كڬانسان زيونيس يهودي دان سكوتو ڤنجنايهڽ. كيت دملياكن كران ممڤرجواڠكن اسلام. كيت دهينا كران منيڠڬلكن ڤرجواڠن اسلام
يقينله كيت دڠن جنجي كمناڠن درڤد الله
قَالَ الرَّسُوْلُ : لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الدِّينِ ظَاهِرِينَ، لِعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ، حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللهِ، وَهُمْ كَذَلِكَ
مقصودڽ :“اكن سنتياس اد درڤد كالڠن اومتكو سواتو كومڤولن يڠ ڽات منڬقكن اڬامڽ ﴿اسلام﴾ دڠن ڬاڬه ڤركاس مڠهادڤي موسوه مريك. مريك تيدق بوليه دمضرةكن اوليه اورڠ يڠ مننتڠ مريك ﴿اتاو مڠچيواكن﴾، ملاءينكن مريك هاڽ مڠهادڤي سديكيت كسوسهن. سهيڠڬاله داتڠ كتنتوان ﴿كمناڠن دان ڤرتولوڠن﴾ الله، سداڠ مريك ماسيه تتڤ دالم كادأن بڬيتو.“
قَالُوا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، وَأَيْنَ هُمْ؟ قَالَ: بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ وَأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ-رواه أحمد
ڤارا صحابة برتاڽ، “واهاي رسول الله، د مانكه مريك؟ بڬيندا منجواب، “د بيت المقدس دان سكيتر بيت المقدس.“
اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيْ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا، اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا المُسْلِمِيْنَ فِى فَلَسْطِين وَفِى سوريا وفي يَمَن وَفِى كُلّ َمَكَانٍ. اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِي سَبِيْلِكَ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ. اللّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُوْرِأَعْدَائِنَا وَنَعُوْذُبِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ، اللّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَقِلَّ عَدَدَهُمْ وَسِلاحَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاِبكَ يَاقَهَّارُ يَاجَبَّارُ يَامُنْتَقِمُ،اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ،
يا الله، كامي لتقكن كامو د باتڠ ليهير موسوه-موسوه كامي دان كامي برليندوڠ دڠنمو دري كجاهتن مريك،يا الله هنچوركن كومڤولن مريك،يا الله ڤچهكن ڤاكتن مريك،يا الله لبوركن ڤنديرين مريك،يا الله موسنهكن لڠكه مريك،چڠكمكن انجيڠ-انجيڠمو كڤد مريك،يا الله يڠ مها ممقسا،يا الله يڠ مها ڤركاس،يا الله يڠ مها ممبالس،يا الله، يا الله، يا الله،يڠ منورونكن كتاب،يڠ مغڬرقكن اوان،يڠ تيواسكن تنترا أحزاب،كالهكن مريك، كالهكن مريك، كالهكن مريك دان بريله كمناڠن اونتوق كامي.
اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ ، اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللَّهُمَّ إِنِّا نعُوذُبِكَ مِنْ البَرَصِ، وَالجُنُونِ، وَالجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّءِ الأَسْقَامِ
اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَقِيَامَنَا وَأَضْحِيَتَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ