Rabu, 12 November 2014

Muharram DiRai Hijrah DiHayati Kemuliaan DiMiliki

السلام عليكم الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ … Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya. Sidang Jumaat yang dihormati sekalian Firman Allah dalam ayat 36 surah at-Taubah : إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿٣٦﴾‌ Maksudnya : Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa Kini telah seminggu kita berada di bulan Muharram tahun 1436H di mana bulan Muharram merupakan salah satu dari 4 bulan haram yang telah Allah muliakan. Secara khusus Allah melarang berbuat zalim pada bulan ini untuk menunjukkan kehormatannya. Larangan berbuat zalim pada bulan-bulan ini menunjukkan bahawa dosanya lebih besar daripada dikerjakan pada bulan-bulan selainnya. Sebaliknya, amal kebaikan yang dikerjakan di dalam bulan-bulan haram termasuk Muhharam juga dilebihkan pahalanya. Salah satu amal soleh yang dianjurkan oleh Nabi s.a.w untuk dikerjakan pada bulan Muharram ini ialah memperbanyakkan puasa sunat. قَالَ الرسول e: أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلَاةُ اللَّيْلِ – رواه مسلم Maksudnya : Puasa yang paling utama sesudah puasa Ramadlan adalah puasa pada Syahrullah (bulan Allah) Muharram. Sedangkan solat malam merupakan solat yang paling utama sesudah solat fardhu.” Begitu juga galakan khusus untuk berpuasa sunat hari ke-10 Muharram قَالَ رَسُولُ اللَّهِ e: .. وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ ، أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ ” – رواه مسلم Maksudnya : … Adapun puasa hari Asyura (iaitu hari ke-10 Muharram), pahalanya di sisi Allah dapat menghapuskan dosa setahun sebelumnya Sebaiknya jika berkemampuan kita gabungkan puasa Asyura’ dengan puasa sunat Tasua’ iaitu hari ke-9 Muharram sebagai bentuk berhati-hati terutama untuk membezakan daripada puasa orang Yahudi dan Nasrani لَئِنْ عِشْتُ إلَى قَابِلٍ لاَصُومَنَّ التَّاسِعَ – رواه مسلم Maksudnya : Jika aku masih hidup di tahun depan, pasti akan berpuasa pada hari kesembilan Muharram. Sidang Jumaat yang berkati Allah, Firman Allah dalam ayat 30 surah al-Anfal : وَإِذْ يَمْكُرُ‌ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِ‌جُوكَ ۚ وَيَمْكُرُ‌ونَ وَيَمْكُرُ‌ اللَّـهُ ۖ وَاللَّـهُ خَيْرُ‌ الْمَاكِرِ‌ينَ Maksudnya : Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Mekah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya Beradanya kita pada tahun baru Hijrah turut mengetuk hati untuk sama-sama menghayati tentang strategi dan cara terbaik yang ditunjukkan oleh nabi Muhammad s.a.w dalam mendirikan Daulah Islamiah yang berjaya di bumi Madinah Munawwarah. Peristiwa hijrah bukan suatu perjalanan biasa malah menyingkap perjuangan penuh kekuatan tanpa putus asa dan menyerah kalah di samping ia menjadi garisan pemisah antara kebenaran dengan kebatilan. Ia juga diibaratkan jambatan yang menghubungkan antara 2 tahap masa perjuangan Rasulullah SAW selama 13 tahun di Makkah dan 10 tahun di Madinah. 2 tahap ini sudah cukup untuk mengajar kita bahawa setiap kejayaan akan didahului dengan ujian yang hebat serta daya saing yang mantap. Hijrah menghasilkan umat yang dipandang lemah berjaya mendirikan Daulah yang gagah, dakwah yang banyak tertumpu kepada pembersihan Aqidah dan ibadat bentuk individu kepada pelaksaan system Islam yang menyeluruh merangkumi politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. Hijrah penyempurna pelaksanaan syariat Islam bermula dari individu, keluarga, masyarakat seterusnya Negara. Berjayanya Hijrah kerana berpindah daripada cara hidup jahiliah kepada Islam, gelap kufur kepada sinar iman, kezaliman system manusia kepada keadilan system Islam. Sedangkan umat Islam hari ini tertinggal dari banyak sudut akibat berundur ke belakang termasuk daripada hukum Islam kepada mendewakan hukum manusia. Tanpa hukum syariat sesetengah kita sanggup menuduh seseorang berzina atau liwat tanpa saksi dan bukti sehingga dunia memandang betapa kolotnya sikap kita dan buruknya akhlak umat Islam. Ibarat kata Ulama’ perahu yang dipenuhi air akan karam agak bahaya kepada penumpangnya tetapi hati manusia yang karam kerana cinta dunia menyebabkan dia hina di dunia dan bakal diselam dalam api Neraka di akhirat kelak. Oleh itu gunalah semangat hijrah dalam memahatkan kembali kebanggaan dalam jiwa masing-masing bahawa Islamlah agama yang paling hebat. Sifat segan silu dan ragu-ragu hendaklah dikikis daripada dada umat Islam dalam menzahirkan keindahan dan keagungan Islam dalam setiap aspek kehidupan. Firman Allah dalam ayat 139 surah Ali ‘Imran : وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١٣٩﴾ Maksudnya : Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. Sidang Jumaat yang dihormati sekalian, Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal : وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُ‌وا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آوَوا وَّنَصَرُ‌وا أُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَّهُم مَّغْفِرَ‌ةٌ وَرِ‌زْقٌ كَرِ‌يمٌ Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia Model Daulah yang agung yang dibina oleh nabi Muhammad s.a.w berdiri atas 3 asas utama iaitu [1] pembinaan masjid bagi membina ikatan manusia dengan Allah yang menjadi kekuatan utama kepada kesejahteraan dan keberkatan Negara. [2] Nabi s.a.w membina ikatan persaudaraan yang kuat antara golongan Muhajirin yang berhijrah dengan golongan Ansar yang merupakan anak watan Madinah sehingga hubungan kemanusiaan atas dasar iman ini banyak membantu membina Negara yang kuat. Manakala asas ke-[3] yang dibina selepas hijrah ialah membentuk Piagam Madinah yang merupakan asas pembinaan Negara yang pertama di dunia dalam memastikan setiap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama dapat hidup aman di bawah satu system yang saksama. 3 asas yang dibina oleh nabi s.a.w turut memberi kefahaman kepada kita bahawa antara tanggungjawab manusia meliputi 3 bidang utama iaitu; [1] Al-ibadat iaitu manusia dicipta untuk mengabdikan diri kepada Allah merangkumi ibadat khusus seperti solat, haji, puasa dan juga ibadat umum seperti bekerja, berniaga, belajar dan apa-apa perlakuan manusia yang berfaedah untuk dunianya lebih-lebih lagi akhirat. Kita menyokong penuh usaha Kerajaan Kelantan yang akan menjatuhkan hukuman kepada orang Islam lelaki yang cukup syarat yang disabitkan tidak solat Jumaat 3 kali berturut-turut kerana semakin rakyat yang tidak solat akan membawa kemusnahan kepada Negara. Di Brunei Darussalam telah ada perintah sama dalam kanun hukuman jenayah syariah 2013 yang dikuatkuasakan April lalu Tanggungjawab ke- [2] Al-khalifah iaitu manusia perlu melaksanakan ajaran Islam dalam kehidupan dan mentadbir bumi ini mengikut kehendak. Contohnya, mendidik anak dan isteri mengikut acuan agama, melaksanakan Undang-undang Islam dalam pemerintahan, adil serta berusaha membahagiakan hidup keluarga dan masyarakat. Jika diperingkat keluarga, suami dan ayah wajib menyuruh anak isterinya solat dan menutup aurat maka peringkat Negara juga mesti berbuat demikian. Jika atas alasan Islam tidak memaksa umatnya untuk ikut syariat maka mengapa kita boleh menerima undang-undang manusia untuk memaksa manusia. Malangnya lahirnya umat Islam yang berfikiran yahudi iaitu agama ialah hak individu tidak boleh dihukum jika seseorang tidak mahu menurut perintah agama seperti solat, tutup aurat dan sebagainya. Malah bila mendengar cadangan SPRM supaya pencuri balak disebat maka mengapa umat Islam sendiri boleh menerima hukuman keras berdasarkan hukuman manusia tetapi tidak boleh menerima hukuman sebat terhadap penzina, penuduh orang berzina, peminum arak yang jauh lebih adil berbanding cara sebat sivil yang menyeksakan. Manakala tanggungjawab ke- [3] Al-Imarah iaitu Pembangunan di mana manusia perlu berusaha membangunkan diri dan masyarakat dalam bidang kerohanian dan kebendaan untuk memajukan masyarakat serta negara demi kesejahteraan semua. Pemimpin memikul tanggungjawab yang paling besar dan berat. Pemimpin amanah berasa takut untuk melanggari perintah ALLAH dan Rasulullah SAW. Rakyat mengharapkan harta negara diuruskan dengan adil. Harta negara dapat dikecapi bersama kerana disitu adanya bahagia. Khalifah Sayyidina ‘Umar al-Khottab pernah menulis surat kepada gabenornya Abu Musa al-Asy’ari RA, antara isinya: “Sesungguhnya pemimpin yang paling bahagia ialah mereka yang menyebabkan rakyatnya bahagia, dan pemimpin yang paling celaka ialah yang menyebabkan rakyatnya celaka. Jaga-jaga engkau jangan bermewah-mewahan, nanti pegawai-pegawaimu juga akan bermewah-mewahan”. Akhirat nanti, tidak kira pemimpin atau rakyat jelata, semuanya berhadapan seorang diri bertemu Allah bagi menjawab apa dilakukan di dunia. Mereka yang diberikan amanah untuk menguruskan harta negara, sudah pasti lebih banyak perbicaraannya. Pemimpin amanah balasannya Syurga, pemimpin khianat dilaknat dan tempatnya Neraka. Islamlah nescaya kita mulia dan bahagia dunia dan akhirat. Firman Allah dalam ayat 105 surah an-Nisa’ : إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّـهُ ۚ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا ﴿١٠٥﴾ Maksudnya : Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat. بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Hijrah DiHayati Jatidiri DiMiliki

السلام عليكم الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ … Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya. Sidang Jumaat yang dihormati sekalian Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal : وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُ‌وا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آوَوا وَّنَصَرُ‌وا أُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَّهُم مَّغْفِرَ‌ةٌ وَرِ‌زْقٌ كَرِ‌يمٌ Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia Kita baru memasuki minggu kedua bagi bulan Muharram tahun baru 1436H di mana kita sedia maklum walau pun Hijraturrasul s.a.w dari bumi Mekah ke bumi Madinah berlangsung pada bulan Rabiul Awwal tetapi sambutan atau peringatan hijrah kita buat pada bulan Muharram atas 3 sebab utama iaitu: [1] Bulan Muharram merupakan bulan pertama bagi bulan-bulan yang lain dalam setahun mengikut perkiraan arab di mana telah berlaku pembaharuan dalam tarikh bermula pada bulan Muharram ini. [2] Bai’ah Aqabah antara Rasulullah S.A.W dengan rombongan daripada Yathrib(Madinah) telah berlangsung pada bulan Zulhijjah. Selepas itu baginda S.A.W menyuruh muslimin berhijrah ke Madinah bagi mendapat pertolongan daripada saudara mereka yang digelar golongan Ansar di sana bermula bulan Muharram. [3] Muharram merupakan bulan haram dan ia berada selepas bulan Zulhijjah di mana para haji pulang ke rumah masing-masing Sidang Jumaat yang berkati Allah, 3 syarat utama umat berhijrah yang berjaya yang digambarkan oleh al-Quran iaitu beriman, berhijrah dan berjihad pada jalan Allah. Syarat hijrah terus terbuka sehingga Mekah dikuasai oleh Islam, iaitu ketika bumi Arab itu tunduk kepada Islam dan kepimpinannya dan orang ramai bergabung di dalam masyarakatnya. Oleh sebab itu hijrah tidak ada lagi selepas pembukaan Kota Mekah dan yang masih kekal ialah jihad dan beramal sebagaimana telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW. قال الرسول  : لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الفَتْحِ وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ - رواه البخاري Maksudnya: Tiada lagi hijrah selepas pembukaan Kota Mekah tetapi yang ada hijrah pada jihad dan niat Semuanya itu berlaku dalam pusingan pertama kemunculan Islam, di mana ia dapat memerintah dunia ini selama kira-kira 1200 tahun dan meneruskan perlaksanaan syariat Islam pada masa itu tanpa putus-putus dan menegakkan kepimpinan Islamiah di atas landasan syariat Allah dan kekuasaan-Nya. Namun kini dunia telah kembali semula kepada jahiliah dan undang-undang Allah telah berangkat daripada kehidupan manusia di bumi manakala kuasa hakimiyah telah kembali kepada Toghut di seluruh dunia di mana manusia mulai tunduk kepada menyembah sesama manusia setelah Islam menyelamatkan mereka daripadanya sebelum ini. Kini Islam sedang memulakan satu pusingan yang baharu yang sama dengan pusingannya yang pertama, di mana ia mula mengaturkan peraturan-peraturan atau hukum-hukumnya yang berperingkat-peringkat sehingga kepada tahap menegakkan negara Islam kembali. Proses dalam mengubah masyarakat jahiliah moden kepada Islam memerlukan pengorbanan jihad yang tinggi yang dibina atas asas kesetiaan kepada akidah menggantikan kesetiaan kepada darah keturunan dalam segala bentuk dan rupanya serta menjadi hawa nafsu sebagai rujukan kepada mengikut lunas wahyu. Keyakinan kepada system Islam yang meliputi seluruh aspek kehidupan termasuk politik, ekonomi, sosial dan sebagainya mesti dipasak kukuh dalam diri umat Islam dengan mengikis sikap mendewa system ciptaan manusia Sidang Jumaat yang dihormati sekalian, Firman Allah dalam ayat 49 surah al-Maidah : وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّـهُ إِلَيْكَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ ﴿٤٩﴾ Maksudnya : Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik Sejarah mencatatkan beberapa perubahan zaman bermula dengan Zaman jahiliah atau zaman kegelapan memperlihatkan gelagat manusia yang tidak dipandu oleh akidah tauhid di mana manusia hidup bagaikan haiwan di mana yang kuat menindas yang lemah, yang kaya memeras yang miskin. Kemudian pada Zaman Rasulullah s.a.w di mana umat manusia mula dipandu untuk kembali kepada akidah tauhid sebagaimana yang pernah diseru oleh nabi-nabi sebelum ini berdasarkan wahyu daripada Allah yang jelas. Begitu juga pada zaman sahabat Nabi dan tabien-tabien memberikan asas pengembangan terhadap tapak akidah, ibadah, muamalat dan syariat yang terbina kuat pada zaman Rasulullah. Zaman Baghdad iaitu di zaman Abasiyah, ilmu pengetahuan menjadi sumber penting kepada perubahan. Zaman Andalusia membawa erti penting dalam tamadun umat Islam, tidak sahaja subur dalam jiwa rohani umatnya tetapi berkembang hingga menghasilkan suatu tamadun contoh. Zaman berikutnya, Eropah menjadi maju hasil ambilan ilmu-ilmu Islam yang tersohor sehingga menyebabkan Eropah atau masyarakat Barat mengalami proses tamadun yang bersifat kebendaan semata-mata dengan membuang asas aqidah sehinggalah kini. Ternyata ramai di kalangan orang Islam menjadi pengguna terhadap tamadun ini dan sesetengah daripadanya menjadi sekular dan liberal. Sekular bermakna sesuatu pegangan itu bersifat duniawi dan tidak terhubung dengan ukhrawi. Liberal bermakna usaha memisahkan agama dari kehidupan, agama dari ilmu dan agama dari pemikiran. Pemikiran yang merbahaya ini terus menjalar dalam jiwa ramai di kalangan umat Islam sehingga banyak arahan agama dipersenda dan cuba menafsirkan agama berdasarkan hawa nafsu sehingga tanpa segan silu mempertikaikan hukuman kepada orang murtad, tutup aurat, budaya songsang liwat disamping menolak hukum poligami, pembahagian pesaka dan sebagainya. Malah kita bimbang bila Mahkamah Sivil membebaskan lelaki yang berpakaian wanita atas alasan hukuman Mahkamah Syariah bercanggah dengan hak kebebasan yang diberi oleh perlembagaan negara dan merai kecenderungan individu sedangkan Allah melaknat lelaki yang berpakaian seperti perempuan dan perempuan yang berpakaian seperti lelaki. Tidak cukup lagikah bala Allah yang menimpa negara maka kita mahu tambah lagi dengan kebiadapan dalam melawan hukum Allah. Sidang Jumaat yang rahmati Allah, Firman Allah dalam ayat 54 surah ar-Ruum : اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ﴿٥٤﴾ Maksudnya : “Allah yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah (bayi dan kanak-kanak), selepas berkeadaan lemah itu Dia menjadikan kamu kuat (remaja dan belia). Selepas itu Dia menjadikan kamu lemah pula (tua) serta tua beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah juga yang Maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa.” Ketika berlangsungnya Hijraturrasul s.a.w kita dapat melihat bagaimana nabi Muhammad s.a.w telah menggunakan peranan remaja dalam menjayakan misi hijrah yang gemilang seperti khidmat Sayyidina Ali RH disamping 2 orang anak Sayyidina Abu Bakar iaitu Abdul Rahman dan Asma’. Peranan penting yang dimainkan oleh mereka menunjukkan peri pentingnya kita membina generasi remaja yang bertaqwa sebagai pelapis kepada kepimpinan Negara yang berjaya. Kita mesti melahirkan generasi yang mempunyai jatidiri yang tinggi yang tidak mudah dipengaruhi dengan unsur negatif yang berlalu disekeliling mereka. Tidak menjadi golongan pak turut yang bersikap, “Aku bersama-sama orang ramai, kalau mereka baik maka baiklah aku dan kalau mereka tak baik, aku pun tak baik.” Sebaliknya hendaklah kamu cekalkan diri kamu dengan bersikap, “Jika orang ramai baik, aku akan menurut jejak langkah mereka dan jika mereka berlaku tak baik, aku akan menjauhi kejahatan mereka.” Pengisian ilmu agama bermula dari kecil serta menghidupkan suasana beragama bermula dalam keluarga, masyarakat seterusnya ruang yang lebih luas. Golongan ini begitu ketagih kepada kasih sayang dan perhatian yang banyak daripada ibubapa disamping perlu diberi perhatian tentang rakan sebaya yang boleh memesongkan perjalan hidup mereka. Begitu juga pengaruh hiburan melampau daripada media cetak dan elektronik di mana banyak memusnahkan cara berfikir dan cara bertindak remaja Islam. Dulu penjajah perlu datang ke Negara kita untuk menjajah umat Islam tetapi kini kita sendiri menjemput budaya negatif untuk masuk ke rumah kita sebebas-bebasnya melalui TV dan internet untuk menjajah diri dan anak-anak kita. Umat Islam di Negara yang menghadapi peperangan terpaksa berdepan dengan peluru dan bom musuh yang merobek dan menghancurkan tubuh saudara seagama tetapi kita di sini ramai yang tubuhnya sihat tetapi pemikiran dan akhlaknya berjaya dirosakkan oleh musuh Islam terutama yahudi dan Kristian. Jenayah di kalangan remaja yang terus meningkat seperti kes buli yang kembali menggemparkan Negara perlu kepada perhatian yang serius. قال الرسول e : لَتَتَّبِعُنَّ سُنَنَ اَّلذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاٍع حَتَّى لَوْدَخَلُوْا فِى حُجْرِ ضَبٍّ لاتبَّعْتُمُوْهُمْ قُلْنَا : يارسولَ الله آليَهُوْدُ وَالنَّصَارَى؟. قَالَ : فَمَنْ ؟ Maksudnya: Kamu akan mengikut jejak langkah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jika mereka memasuki lubang dhob nescaya kamu pun akan turut mengikuti mereka. Para sahabat bertanya : “ Ya Rasulullah! Adakah Yahudi dan Nasrani?. Nabi bersabda: Siapa lagi kalau tidak mereka Pastikan kita dapat membiasakan diri kita seterusnya ahli keluarga untuk mengisi masa hidup untuk 4 perkara, iaitu [1] masa bermunajat kepada Allah, [2] masa melakukan muhasabah dirinya sendiri, [3] masa berfikir kejadian Allah, [4] masa untuk tujuan kehidupan seharian seperti makan minum, bekerja mencari rezeki halal Sidang Jumaat yang rahmati Allah, Sempena berada pada hari Jumaat yang mulia, bulan Muharram yang dihormati dan tahun baru hijrah marilah kita sama-sama mengutuk tindakan jahat zionis Yahudi yang bertindak rakus merosakkan Masjid Aqsa dalam usaha berpanjangan untuk meruntuhkannya bagi menggantikan dengan gereja Yahudi. Biar bermandi darah, pencerobohan Masjid Aqsa tetap kita cegah. Biar nyawa melayang asalkan keutuhan Masjid Aqsa dapat dipertahankan Firman Allah dalam ayat 52 surah al-Furqan : فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا ﴿٥٢﴾ Maksudnya : Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujjah-hujjah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh. بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ