Sabtu, 27 September 2008

Khutbah Eidil Fitri 1429H

KHUTBAH PERTAMA

اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ ِللهِ الَّذِى وَفَّقَنَا لِعِبَادَتِهِ . وَجَعَلَ هذَا اليَوْمَ فَرْحًا لِعِبَادِهِ الُمتَّقِيْنَ الَّذِيْنَ فَازُوْا بِصِيَامِ رَمَضَانَ وَقِيَامِهِ .وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ .... فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
Firman Allah dalam ayat 15 dan 16 surah Huud :
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Maksudnya : Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (tanpa mengira halal dan haram), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya. Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab Neraka dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia dan batallah apa yang mereka telah kerjakan

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,
Selamat hari raya Eidilfitri diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat. Sempena berada pada hari mulia ini, marilah kita sama-sama bermuhasabah menghitung diri bagaimana hasil tarbiah Ramadhan yang baru lalu samada berjaya melahirkan kita sebagai umat bertaqwa atau sebaliknya. Jangan biarkan tarbiah Ramadhan berlalu begitu sahaja tanpa berjaya mengubah keadaan diri kita untuk menjadi hamba Allah yang sentiasa bertambah dan berkualiti amal ibadatnya. Jadikan takbir yang kita laungkan sebagai takbir ibadat bukti kejayaan mendidik diri bukan hanya setakat takbir adat yang tiada makna dan pahala. Isikan hari raya kita dengan amal ibadat tanpa dicemari dengan maksiat. Lahirkan diri kita sebagai hamba bertaqwa bukan golongan yang derhaka kepada Allah. Sambutlah hari raya penuh kegembiraan kerana makin rapat kepada Allah bukannya terus berseronok bertuhankan hawa nafsu. Jadikanlah diri kita sebagai orang yang sememangnya layak untuk menyambut hari raya bukan setakat menumpang tuah orang lain yang lebih berjaya dan benar-benar menunaikan ibadat puasa sebagaimana yang dikehendaki oleh agama. Hayatilah hakikat hari raya yang sepatutnya kita sambut sebagaimana yang dipetik daripada suatu pepatah arab iaitu:
لَيْسَ العِيْد لِمَنْ لَبِسَ الجَدِيْدَوَلَكِنَّ العِيْد ِلمَنْ تَقْوَاهُ يَزِيْدُ
Maksudnya : Bukanlah hari raya itu bagi mereka yang sekadar memakai pakaian baru sebaliknya hari raya yang sebenarnya ialah bagi mereka yang taqwanya bertambah

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Gema takbir membesarkan Allah dan tahmid memuji Allah yang berkumandang setiap kali tibanya hari raya mestilah meresap ke dalam hati sanubari sehingga ianya bukan setakat diucap dimulut malah dilaksana oleh seluruh anggota barulah ia menjadi laungan kemenangan. Jadikanlah kalimah berharga ini sebagai ikrar dalam mendirikan daulah Islamiah dalam diri kita kemudiannya keluarga, masyarakat sekampung, negeri seterusnya negara dan dunia keseluruhannya. Takbir kemenangan yang diucapkan selepas melalui proses tarbiah Ramadhan mestilah dilaungkan dengan penuh penghayatan sebagai tanda kejayaan kita yang bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu dan mendidik hati untuk lahir sebagai umat bertaqwa. Tanyalah diri kita samada kita telah mampu memiliki 3 ciri utama umat bertaqwa sebagaimana yang pernah diterangkan oleh nabi dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Bukhari daripada Ibnu Abbas iaitu [1] mentaati Allah dan tidak mengengkari perintahNya, [2] sentiasa mengingati Allah dan tidak melupaiNya, [3] bersyukur kepada Allah dan tidak mengkufuri nikmatNya.
Taqwa mudah dikata tapi susah untuk dikota, senang diucap tapi berat untuk dimartabatkan. Setiap kejayaan perlu kepada perjuangan, setiap kemenangan menuntut kepada pengorbanan, setiap kesenangan melalui bermacam-macam kesusahan. Begitulah taqwa di mana jalan untuk memilikinya bukan mudah kerana ia perlu kepada kefahaman dan kesedaran melalui ilmu, kesungguhan dan kecekalan melalui amalan berterusan dan keikhlasan hati. Jangan biarkan diri kita dihidapi penyakit golongan munafik yang mudah memuji diri sendiri dan gembira atas kejayaan orang lain sedangkan dia sendiri tidak pernah berjuang malah terus memusuhi Allah dan rasulNya sebagaimana tersebut dalam ayat 188 surah Ali ‘Imran :
لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوْا فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِِّنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya : Janganlah sekali-kali kamu menyangka bahawa orang-orang yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan. Janganlah kamu menyangka bahawa mereka terlepas daripada siksa dan bagi mereka siksaan yang pedih

Muslimin/mat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 96 surah al-A’araf :
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
Maksudnya : Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.
Didikan Ramadhan juga mengasuh diri kita untuk rapat dengan al-Quran serta menyemarakkan lagi jihad dalam melaksanakan seluruh sistem al-Quran. Ketika ada pihak yang bergerak secara terancang untuk menguburkan Mahkamah Syariah , ada usaha dalam memurtadkan kakitangan terutama pramugari MAS disamping penjelasan Majlis Fatwa Kebangsaan yang berpendapat bahawa proses perundangan perlu berjalan terlebih dahulu sebelum dibuat lafaz sumpah laknat (muhabalah) seperti yang berlaku baru-baru ini dalam tuduhan liwat turut menambah keyakinan kepada kita semua bahawa sudah tiba masanya untuk kita kembali melaksanakan perundangan Islam agar maruah Islam dan umatnya terjaga. Hari ini semua pihak termasuk orang bukan Islam mengakui bahawa sekiranya seseorang itu kuat beribadat dan menjalankan kewajipan agama serta bergerak suburnya amar makruf dan nahi mungkar dalam masyarakat maka kes jenayah dapat disekat dan suasana kembali aman tidak sebagaimana hari ini di mana pelbagai jenayah seperti pembunuhan, rompakan, culik, rogol, dadah, rasuah, pecah amanah terus meningkat. Rasuah misalnya menyebabkan negara kita mengalami kerugian sebanyak RM 100 billion sejak tahun 80-an disamping menggugat keamanan negara. Malangnya ketika rakyat perlu kepada agama tiba-tiba pemimpin terus bertindak jahat dalam memerangi pengajian agama termasuk membatalkan kerjasama antara kolej dalam negara dengan Universiti Al-Azhar yang berjalan baik sebelum ini sehingga mengorbankan nasib ribuan pelajar Islam. Mengapa takut kepada pelajar agama sedangkan pemimpin sentiasa melaungkan modal insan. Mahu hasil tetapi tidak mahu benihnya disemai, hendak buah tetapi melarang pokoknya daripada tumbuh subur.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam ayat 26 surah Ali ‘Imran :
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ ……
Maksudnya : Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan daripada sesiapa yang Engkau kehendaki........
Perubahan kerajaan, pertukaran pemimpin bukanlah suatu yang pelik terutama bila berlakunya kezaliman, penindasan yang melampau. Sejak dulu hingga kini perubahan kerajaan terus berlaku di mana tiada kerajaan yang kekal berkuasa. Adalah suatu yang amat malang dan merugikan bila seseorang pemimpin yang jatuh itu akibat daripada penyalahgunaan kuasa dan kezaliman yang dilakukan oleh tangannya sendiri. Oleh itu, Islam daripada awal lagi sentiasa menitikberatkan berkenaan pemilihan pemimpin, tugas dan amanah besar yang mesti dipikul oleh pemimpin agar sentiasa berlaku adil. Amanah ini bakal ditanya di mahkamah Allah di akhirat nanti. Kita sentiasa berdoa kepada Allah agar negara kita dipimpin oleh orang yang bertaqwa yang sentiasa bersungguh dalam meruntuhkan sistem jahiliah dan mendirikan sistem Islam atas keruntuhan itu, berusaha menegakkan keadilan dengan Islam, menjaga maruah Islam dan umatnya tanpa menafikan hak orang bukan Islam. Sempena berada pada hari yang mulia ini juga kita buat sekian kalinya mengutuk tindakan kejam menahan rakyat di bawah ISA dengan apa jua alasan sekali pun. Takutlah pada amaran Allah melalui ayat 58 surah Al-Ahzab :
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti (menyeksa) mukiminin atau mukminat dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan perbuatan atau kesalahan yang dilakukan, maka sesungguhnya mereka itu menanggung pembohongan dan dosa besar yang nyata,"

Muslimin/mat yang dirahmati Allah,
Mutakhir ini laungan perkauman kuat dimainkan di mana ia dijadikan senjata terakhir bagi setengah pihak dalam meraih semula sokongan rakyat. Isu perkauman ini dimainkan bagi menutup kelemahan, kezaliman dan penyalahgunaan kuasa yang menyebabkan rakyat jelata menderita. Ibnu Khaldun di dalam Al-Muqaddimah menyatakan bahawa semangat kebangsaan akan menghancurkan sesuatu bangsa apabila pemimpin merasakan kekuatannya adalah hasil sokongan yang tidak berbelah bahagi atas nama mereka sebangsa walau apa pun yang dilakukan. Akhirnya pemimpin tersebut mula terpesong dan mementingkan diri sendiri sehingga segala kemewahan negara pada mulanya dinikmati oleh seluruh bangsanya mula diperkecilkan kepada mereka yang menyokongnya sahaja seterusnya untuk keluarga terdekat dan kroni sahaja. Apabila pemimpin itu mula melihat adanya penentangan terhadapnya maka dia mula menggunakan kekerasan dengan membina kekuatan tentera bagi melindungi kuasanya serta sanggup mengambil tindakan yang keras termasuk membunuh bagi mengurangkan jumlah penentangnya. Inilah antara contoh bahayanya fahaman Asobiyah. Jauhilah diri kita daripada menjadi pejuang Asobiyah. Jangan terperangkap dengan jerat Asobiyah. Asobiyah membawa derita dunia akhirat. Ingatlah sebuah hadis daripada Jabir bin Mut’im
قال الرسول  : لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ ولَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ على عَصَبِيَّةٍ و لَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ على عَصَبِيَّةٍ
Maksudnya : Bukan daripada golongan kami sesiapa yang menyeru kepada asobiyah, bukan daripada golongan kami sesiapa yang berjuang atas dasar asobiyah dan bukan daripada golongan kami sesiapa yang mati atas dasar asobiyah
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


KHUTBAH KEDUA
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ .أَمَّا بَعْدُ..فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ
Firman Allah dalam ayat 41 surah al-Ankabut :
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Maksudnya : Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung selain daripada Allah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah jika mereka mengetahui.

Muslimin/mat yang dirahmati Allah
Laungan kalimah وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأَحْزَابَ وَحْدَهُ) ) yang bermaksud : Dan Dialah (Allah) yang telah memenangkan tenteraNya serta mengalahkan tentera Ahzab di mana kalimah ini menyemarakkan semangat jihad dan keyakinan bahawa Islam pasti menang walau pun diserang dan dimusuhi. Sempena menyambut hari raya sepatutnya digunakan sebaik mungkin oleh umat Islam untuk kembali bersatu atas dasar Islam dalam masalah politik, sosial, ekonomi dan sebagainya. Selain usaha membantu saudara seagama yang terlibat dengan peperangan seperti di Iraq, Afghanistan, Palestin, Mindanao Filiphina, Selatan Thailand dan sebagainya maka tidak lupa untuk kita kembali membina kekuatan umat Islam termasuk dalam ekonomi. Kita melihat ekonomi dunia semakin hancur dan negara Islam turut menerima tempiasnya kerana kita menerima pakai sistem yahudi. Kita pernah menyaksikan bagaimana pertukaran penggunaan wang dinar emas kepada wang kertas antara penyebab kepada kejatuhan Khilafah Uthmaniah Turki 1924. Sudah tiba masa dan saatnya, sudah sampai detik dan waktunya untuk seluruh negara umat Islam bersatu dalam setiap aspek termasuk ekonomi berlandaskan sistem Islam. Jangan biarkan kita terus menjadi hamba kepada sistem yahudi yang menyebabkan kita terus mundur dan terjajah di negara sendiri. Sistem riba tidak akan memajukan kita malah terus meranap dan menghancurkan kita dunia akhirat. Cukuplah seluruh negara Islam dan pelabur Islam bersatu membina kekuatan berasaskan sistem Islam maka yahudi dan para kapitalis penghisap darah akan jatuh tersungkur menyembah bumi. Kita mampu mengubahnya bila kita benar-benar takut kepada Allah lebih daripada takut kepada musuh. Yakin dan berusahalah dalam memartabatkan sistem Islam untuk kebaikan dunia akhirat.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Selamat hari raya Eidil Fitri diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat.Banyakkan bersedekah agar mereka yang memerlukan bantuan turut bergembira dan ziarahilah sanak saudara pada hari yang mulia ini bagi merapatkan lagi tali persaudaraan.Rebutlah peluang untuk menambahkan saham akhirat dengan berpuasa enam hari dibulan Syawal bagi menyahut sabda nabi s.a.w :
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثٌمَّ أَتْبَعَهٌ سِتًّا مِنْ شَوَّال كَانَ كَصِيَامِ الَّدهْرِ ( رواه مسلم )
Maksudnya : Sesiapa yang telah berpuasa fardhu Ramadhan kemudian diikuti pula dengan berpuasa enam hari di bulan Syawal maka adalah pahalanya seperti dia berpuasa sepanjang tahun.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ , اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا, اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا المُسْلِمِيْنَ فِى عِرَاق وَفِى فَلَسْطِين وَفِى كَشْمِيْر وَفِى الهِنْد وفى أفغانستانِ وَفِى شِيْشَان وَفِى جَنُوْبِ بِلِيِبين وَفِى إينْدُوْنِيْسِيَا وَفِى تَايْلَنْدِ وَفِى بَلَدِنَا ماليزيا اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِي سَبِيْلِكَ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ. اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالنَّصَارَى وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالهُنَوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالأمِيرِكَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالِبرِيطَان وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ , اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَصِيَامَنَا وَقِيَامَنَا وَزَكَاتَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ

Jumaat, 26 September 2008

Islam DiMartabat Umat Selamat

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 1-5 surah al-Qadar :
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar. Dan tahukah engkau apakah itu Lailatul-Qadar?. Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!
Kita hari ini berada pada hari Jumaat yang terakhir bagi bulan Ramadhan 1429H sebelum kita sama-sama menyambut ketibaan hari lebaran dengan datangnya bulan Syawal beberapa hari lagi. Biasanya bila berada dipenghujung Ramadhan maka ramai umat Islam tidak lagi menghiraukan tentang kelebihan Ramadhan sebaliknya lebih berseronok untuk membicarakan berkenaan persiapan hari raya. Budaya ini perlu diperbetulkan agar anugerah lailatul Qadar yang dijanjikan dengan pelbagai kelebihan tidak dijadikan suatu yang tiada harga dan suatu peluang yang tiada nilai. Jadikanlah kita sebagai hamba Allah yang sentiasa menghargai tawaran Allah dan berebut untuk meraih kelebihan yang dijanjikan Allah tanpa rasa jemu dan putus asa. Jadikanlah kita sebagai hamba Allah yang sentiasa berasa gembira bila dapat menghidupkan 10 malam terakhir Ramadhan yang dijanjikan adanya lailatul Qadar padanya dengan amal ibadat serta berasa bersalah dan teramat rugi jika terlepas peluang untuk menghayati malam-malam itu. Jangan biarkan keseronokan untuk membeli keperluan hari raya menyebabkan masjid menjadi kosong sedangkan super market penuh pengunjung. Jangan biarkan tawaran Allah dipandang sepi sedangkan jualan murah sentiasa dicari. Sahutlah galakan nabi sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah
قال الرسول  : مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ ِإْيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Maksudnya: Sesiapa yang menghidupkan Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan dosa yang telah dilakukannya

Sidang Jumaat yang dikasihi,
Ketika menyoroti sebab turunnya surah al-Qadar maka ada 2 riwayat yang masyhur. Pertamanya riwayat Abu Hatim, al-Wahidi daripada Mujahid menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w menceritakan tentang seorang lelaki bani Israel yang membawa senjata dan berjuang pada jalan Allah selama seribu bulan lalu kaum muslimin terpegun dengan amalan lelaki itu dan merasa bahawa umat nabi Muhammad tidak mampu melakukan amalan sebagaimana lelaki itu lalu turunlah surah al-Qadar yang secara jelas menunjukkan bagaimana umat nabi Muhammad pun mampu melakukan lebih daripada amalan lelaki itu dengan cara menghidupkan lailatul Qadar. Keduanya riwayat Ibnu Jarir daripada Mujahid yang menyatakan bagaimana ada seorang lelaki bani Israel yang bangun beribadat pada malam hari hingga fajar kemudian pergi berjihad menentang musuh pada siang hari hingga petang di mana dia telah melakukan amalan ini selama seribu bulan lalu turunnya surah al-Qadar yang mampu menyuntik semangat umat nabi Muhammad yang ingin mendapat pahala sama atau lebih daripada lelaki itu mestilah menghidupkan lailatul Qadar yang kelebihannya sama seperti beribadat seribu bulan.
Inilah juga antara kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah khusus kepada umat nabi Muhammad walau pun umur kita pendek dan tenaga kita tidak segagah umat dahulu tetapi anugerah penggandaan pahala ini membolehkan kita bukan sahaja mampu menandingi malah lebih daripada umat dahulu. Itu pun jika kita mampu menggunakan peluang dan tawaran daripada Allah. Jangan biarkan kita hanya menjadi penonton sahaja kepada orang lain yang bersungguh-sungguh menghidupkan lailatul Qadar. Jangan jadi Mat Jenin dalam amal ibadat yang hanya mahu pahala berganda sedangkan malas berusaha. Biar kita yang mengawal nafsu bukan sebaliknya. Ingatlah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Tirmizi :
قال االرسول  :ا لكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ المَوْتِ وَالعَاجِزُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا وَتَمَنَّى عَلَى اللهِ الأمَانِى
Maksudnya : Orang yang cerdik ialah orang yang selalu menghitungkan dirinya dan dia suka beramal untuk bekalan sesudah mati sedangkan orang yang lemah (tidak cerdik) ialah orang yang selalu mengikuti hawa nafsunya dan hanya banyak berangan-angan kepada Allah (untuk mendapat kebahagiaan dan pengampunan tanpa beramal soleh)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Ketika umat Islam sedang menumpukan perhatian kepada tarbiah Ramadhan termasuk menjaga hubungan manusia sesama manusia dengan cara berbuat baik dan memperbanyakkan sedekah dalam meringankan bebanan mereka yang susah maka negara digegarkan dengan beberapa tangkapan di bawah akta ISA atas alasan menggugat kemanan negara. ISA merupakan undang-undang tinggalan penjajah British yang digunakan untuk menangkap pengganas seperti komunis pada masa penjajahan dulu di mana ISA terus digunakan hingga sekarang walau pun mendapat bantahan oleh majoriti rakyat jelata. ISA bukan sahaja bercanggah dengan ajaran Islam yang berpaksikan keadilan yang memberi ruang kepada siapa sahaja untuk berhujah malah turut bercanggah dengan amalan demokrasi. Kita pernah membaca penderitaan mangsa tahanan ISA dan keluarga mereka sehingga ada yang menjadi gila kerana mendapat tekanan. Kadang-kadang mangsa tahanan ISA dilayan lebih teruk daripada binatang akibat kurang tidur, makanan yang teruk, tempat terlalu sempit, putus hubungan dengan orang tersayang tanpa mendapat hak sepatutnya dalam membela diri. Kita pernah dengar bagaimana seorang mangsa ISA telah berjaya dalam samannya terhadap kerajaan Malaysia atas dakwaan pernah diberi makan najis petugas semasa dalam tahanan ISA. Tahun ini kita menyaksikan bagaimana seorang mangsa ISA hanya mampu melihat jenazah anaknya yang telah pun terbujur kaku apabila permohonan untuk melihat anaknya yang sedang sakit tidak diluluskan. Penggunaan undang-undang rimba ini jelas menunjukkan bagaimana perundangan yang sedia ada belum cukup untuk mendakwa orang yang bersalah dan anggota keselamatan dengan senjata mereka yang didakwa canggih belum cukup untuk menjaga keselamatan negara. Sempena berada di bulan Ramadhan dan hampir pula dengan hari raya maka buat sekian kalinya kita mendesak agar pemimpin membebaskan tahanan ISA atau dibicarakan mereka dimahkamah. Gunakanlah saluran yang betul dalam menjatuhkan hukuman. Ingatlah bahawa setiap kezaliman yang dilakukan didunia akan dibalas dengan azab pedih di akhirat

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Bila bercakap berkenaan layanan terhadap banduan maka kita teringat tentang tawanan Perang Badar yang berlaku pada 17 Ramadhan tahun 2H di mana para sahabat nabi melayan mereka dengan baik sehingga roti diberi kepada tawanan walau pun kafir sedangkan orang Islam makan tamar sahaja. Ketika ingin memutuskan hukuman yang mahu diambil terhadap tawanan perang itu lalu Sayyidina Abu Bakar mencadangkan agar mereka membayar tebusan mengikut kemampuan dan sekiranya tiada harta maka diminta mengajar 10 orang kanak-kanak Islam sehingga pandai dan sekiranya tidak mampu juga maka dibebaskan tanpa apa-apa tebusan. Manakala Sayyidina Umar pula mencadangkan agar tawanan perang itu dibunuh oleh keluarga terdekat kerana kebanyakan tawanan merupakan pemimpin kafir Quraisy sesuai dengan perintah Allah agar jangan ada perasaan simpati kepada orang musyrik yang menentang Islam. Rasulullah s.a.w memilih cadangan Sayyidina Abu Bakar sehingga ditegur oleh Allah dalam ayat 67-68 surah al-Anfal :
مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَىٰ حَتَّىٰ يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ ۚ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ لَوْلَا كِتَابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Maksudnya : Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. Kalaulah tidak (kerana) adanya ketetapan dari Allah yang telah terdahulu, tentulah kamu ditimpa azab seksa yang besar disebabkan (penebus diri) yang kamu ambil (dari orang-orang tawanan) itu
Bila mendengar ayat ini lalu Rasulullah s.a.w dan Sayyidina Abu Bakar menangis dan bila ditanya oleh Sayyidina Umar tentang sebab tangisan tersebut lalu dinyatakan oleh Rasulullah bahawa tindakan mengambil tebusan bukannya hukum bunuh terhadap tawanan perang Badar mendekatkan mereka berdua kepada murka Allah lebih dekat daripada pokok kayu yang berhampiran. Namun tebusan itu terus dilaksanakan juga kerana mengambil daripada kebenaran Allah dalam ayat yang turun terlebih dahulu iaitu ayat 4 surah Muhammad. Teguran melalui ayat 67-68 surah al-Anfal itu dijadikan peringatan agar Rasulullah s.a.w dan umat Islam tidak terpengaruh dengan tebusan tanpa mengambil perhitungan yang lebih bijaksana.
Firman Allah dalam ayat 4 surah Muhammad:
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ......
Maksudnya : Dengan yang demikian, apabila kamu berjuang menentang orang-orang kafir (dalam peperangan jihad) maka pancunglah lehernya, sehingga apabila kamu dapat membunuh mereka dengan banyaknya (serta mengalahkannya) maka tawanlah (mana-mana yang hidup) dan ikatlah mereka dengan kukuhnya. Setelah selesai pertempuran itu maka (terserahlah kepada kamu) sama ada hendak memberi kebebasan (kepada orang-orang tawanan itu dengan tiada sebarang penebusnya) atau membebaskan mereka dengan mengambil penebusnya. (Bertindaklah demikian terhadap golongan kafir yang menceroboh) sehinggalah berakhir peperangan itu….
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Ahad, 21 September 2008

خطبة عيدالفطري 1429 هـ

KHUTBAH PERTAMA

اللهُ أَكْبَرُ ﴿ 3 كالي ﴾ اللهُ أَكْبَرُ ﴿ 3 كالي ﴾ اللهُ أَكْبَرُ ﴿ 2 كالي ﴾ اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ ِللهِ الَّذِى وَفَّقَنَا لِعِبَادَتِهِ . وَجَعَلَ هذَا اليَوْمَ فَرْحًا لِعِبَادِهِ الُمتَّقِيْنَ الَّذِيْنَ فَازُوْا بِصِيَامِ رَمَضَانَ وَقِيَامِهِ .وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أَمَّا بَعْدُ .... فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
فرمان الله دالم اية 15 دان 16 سوره هود :
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
مقصودڽ : سسياڤ يڠ كادأن اوسهاڽ سمات- مات بركهندقكن كهيدوڤن دنيا دان ڤرهياسنڽ ﴿تنڤا مڠيرا حلال دان حرام﴾، مك كامي اكن سمڤورناكن حاصيل اوسها مريك د دنيا دان مريك تيدق دكورڠكن سديكيتڤون ڤدڽ. مريكاله اورڠ-اورڠ يڠ تيدق اد باڬيڽ ڤد هاري اخيرة كلق سلاين درڤد عذاب نراك دان ڤد هاري ايت ڬوڬورله اڤ يڠ مريك لاكوكن د دنيا دان باطلله اڤ يڠ مريك تله كرجكن

مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله،
سلامت هاري راي عيدالفطري داوچڤكن كڤد سلوروه قوم مسلمين دان مسلمات. سمڤنا برادا ڤد هاري مليا اين، ماريله كيت سام- سام برمحاسبة مڠهيتوڠ ديري باڬايمانا حاصيل تربية رمضان يڠ بارو لالو سمأدا برجاي ملاهيركن كيت سباڬاي اومة برتقوى اتاو سباليقڽ. جاڠن بياركن تربية رمضان برلالو بڬيتو سهاج تنڤا برجاي مڠوبه كادأن ديري كيت اونتوق منجادي همب الله يڠ سنتياس برتمبه دان بركواليتي عمل عبادتڽ. جاديكن تكبير يڠ كيت لأوڠكن سباڬاي تكبير عبادة بوقتي كجايأن منديديق ديري بوكن هاڽ ستاكت تكبير عادة يڠ تياد معنى دان ڤهلا. ايسيكن هاري راي كيت دڠن عمل عبادة تنڤا دچماري دڠن معصية. لاهيركن ديري كيت سباڬاي همبا برتقوى بوكن ڬولوڠن يڠ درهاك كڤد الله. سمبوتله هاري راي ڤنوه كڬمبيرأن كران ماكين راڤت كڤد الله بوكنڽ تروس برسرونوق برتوهنكن هوى نفسو. جاديكنله ديري كيت سباڬاي اورڠ يڠ سميمڠڽ لايق اونتوق مڽمبوت هاري راي بوكن ستاكت منومڤڠ تواه اورڠ لأين يڠ لبيه برجاي دان بنر- بنر منونايكن عبادة ڤواس سباڬايمان يڠ دكهندقي اوليه اڬام. حياتيله حقيقة هاري راي يڠ سڤاتوتڽ كيت سمبوت سباڬايمان يڠ دڤتيق درڤد سوات ڤڤته عرب إيأيت:
لَيْسَ العِيْد لِمَنْ لَبِسَ الجَدِيْدَ وَلَكِنَّ العِيْد ِلمَنْ تَقْوَاهُ يَزِيْدُ
مقصودڽ : بوكنله هاري راي ايت باڬي مريك يڠ سقدر مماكاي ڤاكاين بارو سباليقڽ هاري راي يڠ سبنرڽ اياله باڬي مريك يڠ تقواڽ برتمبه

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
لأوڠن تكبير ممبسركن الله دان تحميد مموجي الله يڠ بركومنداڠ ستياڤ كالي تيباڽ هاري راي مستيله مرسڤ كدالم هاتي سانوباري سهيڠڬ إياڽ بوكن ستاكت داوچڤ دمولوت ماله دلقسان اوليه سلوروه اڠڬوتا باروله إي منجادي لأوڠن كمناڠن. جاديكنله كلمة برهرڬ اين سباڬاي إقرار دالم منديريكن دولة اسلامية دالم ديري كيت كمودينڽ كلوارڬ، مشاركة سكمڤوڠ، نڬري ستروسڽ نڬارا دان دنيا كسلوروهنڽ. تكبير كمناڠن يڠ دأوچڤكن سلڤس ملالوي ڤروسيس تربية رمضان مستيله دلأوڠكن دڠن ڤنوه ڤڠحياتن سباڬاي تندا كجايأن كيت يڠ برسوڠڬوه- سوڠڬوه ملاون هوى نفسو دان منديديق هاتي اونتوق لاهير سباڬاي اومة برتقوى. تاڽله ديري كيت سمأدا كيت تله ممڤو مميليقكي 3 چيري اوتام اومة برتقوى سباڬايمان يڠ ڤرنه دتراڠكن اوليه نبي دالم سبواه حديث يڠ دروايتكن اوليه إمام بخاري درڤد ابن عباس إيأيت [1] منطاعة الله دان تيدق مڠيڠكاري ڤرينتهڽ، [2] سنتياس مڠيڠاتي الله دان تيدق ملوڤأيڽ، [3] برشكور كڤد الله دان تيدق مڠكوفوري نعمتڽ.
تقوى موده دكات تتاڤي سوسه أونتوق دكوتا، سنڠ داوچڤ تتاڤي برات أونتوق دمرتبتكن. ستياڤ كجايأن ڤرلو كڤد ڤرجواڠن، ستياڤ كمناڠن منونتوت كڤد ڤڠوربانن، ستياڤ كسناڠن ملالوي برماچم- ماچم كسوسهن. بڬيتوله تقوى د مان جالن اونتوق مميليقكيڽ بوكن موده كران إي ڤرلو كڤد كفهمن دان كسدارن ملالوءي علمو، كسوڠڬوهن دان كچكالن ملالوي عمالن برتروسن دان كإخلاصن هاتي. جاڠن بياركن ديري كيت دهيداڤي ڤڽاكيت ڬولوڠن منافق يڠ موده مموجي ديري سنديري دان ڬمبيرا اتس كجايأن اورڠ لأين سداڠكن دي سنديري تيدق ڤرنه برجواڠ ماله تروس مموسوهي الله دان رسولڽ سباڬايمان ترسبوت دالم اية 188 سورة آل عمران :
لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوْا فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِِّنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
مقصودڽ : جاڠنله سكالي- كالي كامو مڽڠك بهوا أورڠ-أورڠ يڠ ڬمبيرا دڠن اڤ يڠ تله مريك كرجاكن دان مريك سوك سوڤاي دڤوجي ترهادڤ ڤربواتن يڠ بلوم مريك كرجكن. جاڠنله كامو مڽڠك بهوا مريك ترلڤس درڤد سيقسا دان باڬي مريك سيقسأن يڠ ڤديه

مسلمين/ مسلمات يڠ دحرماتي سكالين،
فرمان الله دالم اية 96 سوره الأعراف :
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
مقصودڽ : دان ﴿توهن برفرمان لاڬي﴾: سكيراڽ ڤندودوق نڬري ايت، برايمان سرت برتقوى، تنتوله كامي اكن ممبوك كڤد مريك ﴿ڤينتو ڤڠورنيأن﴾ يڠ مليمڤه-ليمڤه بركتڽ، دري لاڠيت دان بومي. تتاڤي مريك مندوستاكن ﴿رسول كامي﴾، لالو كامي تيمڤاكن مريك دڠن عذاب سيقسا دسببكن اڤ يڠ مريك تله أوسهاكن.
ديديقكن رمضان جوڬ مڠاسوه ديري كيت أونتوق راڤت دڠن القرءان سرت مڽمارقكن لاڬي جهاد دالم ملقساناكن سلوروه سيستم القرءان. كتيك أدا ڤيهق يڠ برڬراق سچارا ترانچڠ أونتوق مڠوبوركن محكمة شرعية ، أدا أوسها دالم ممرتدكن كاكيتاڠن تراوتما ڤراموڬاري MAS دسمڤيڠ ڤنجلسن مجليس فتوى كبڠسأن يڠ برڤنداڤت بهاوا ڤروسيس ڤرونداڠن ڤرلو برجالن ترلبيه داهولو سبلوم دبوات لفظ سومڤه لعنة ﴿مُبَاهَلَة﴾ سڤرتي يڠ برلاكو بارو-بارو إين دالم تودوهن لواط توروت منمبه كيقينن كڤد كيت سموا بهوا سوده تيبا ماسڽ اونتوق كيت كمبالي ملقساناكن ڤرونداڠن إسلام اڬر مروة اسلام دان اومتڽ ترجاڬ. هاري اين سموا ڤيهق ترماسوق اورڠ بوكن اسلام مڠاكوي بهوا سكيراڽ سسأورڠ ايت قوة برعبادة دان منجالنكن كواجيڤن أڬام سرت برڬرق سوبورڽ امر معروف دان نهي موڠكر دالم مشاركة مك كيس جناية داڤت دسكت دان سواسان كمبالي امان تيدق سباڬايمان هاري اين د مان ڤلباڬاي جناية سڤرتي ڤمبونوهن، رومڤقكن، چوليق، روڬول، داده، رشوة، ڤچه أمانة تروس منيڠكت. رسواه ميثلڽ مڽببكن نڬارا كيت مڠالمي كروڬين سباڽق RM 100 billion سجق تاهون 80-an دسمڤيڠ مڠڬوڬت كأمانن نڬارا. مالڠڽ كتيك رعية ڤرلو كڤد أڬام تيبا-تيبا ڤميمڤين تروس برتيندق جاهت دالم ممراڠي ڤڠاجين أڬام ترماسوق ممباطلكن كرجاسام انتارا كوليج دالم نڬارا دڠن يۏنيبرسيتي الأزهر يڠ برجالن باءيك سبلوم اين سهيڠڬ مڠوربنكن نصيب ريبوان ڤلاجر إسلام. مڠاڤ تاكوت كڤد ڤلاجر أڬام سداڠكن ڤميمڤين سنتياس ملأوڠكن مودال إنسان. ماهو حاصيل تتاڤي تيدق ماهو بنيهڽ دسماي، هندق بواه تتاڤي ملارڠ ڤوكوقڽ درڤد تومبوه سوبور.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
فرمان الله دالم اية 26 سورة آل عمران :
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ ……
مقصودڽ : كاتاكنله ﴿واهاي محمد﴾: واهاي توهن يڠ ممڤوڽأي كواس ڤمرينتاهن! اڠكاوله يڠ ممبري كواس ڤمرينتاهن كڤد سسياڤ يڠ اڠكاو كهندقكي، دان اڠكاوله يڠ منچابوت كواس ڤمرينتاهن درڤد سسياڤ يڠ اڠكاو كهندقكي........
ڤروبهن كراجأن، ڤرتوكرن ڤميمڤين بوكنله سوات يڠ ڤليق تراوتما بيلا برلاكوڽ كظاليمن، ڤنينداسن يڠ ملمڤاو. سجق دولو هيڠڬ كيني ڤروبهن كراجأن تروس برلاكو د مان تياد كراجأن يڠ ككال بركواس. أداله سوات يڠ أمت مالڠ دان مروڬيكن بيلا سسأورڠ ڤميمڤين يڠ جاتوه ايت عقيبة درڤد ڤڽالهڬونأن كواس دان كظاليمن يڠ دلاكوكن اوليه تاڠنڽ سنديري. اوليه ايت، اسلام درڤد اول لاڬي سنتياس منيتيق براتكن بركنأن ڤميليهن ڤميمڤين، توڬس دان أمانه بسر يڠ مستي دڤيكول اوليه ڤميمڤين اڬر سنتياس برلاكو عاديل. أمانة إين باكل دتاڽ دمحكمه الله د اخيرة ننتي. كيت سنتياس بردعا كڤد الله اڬر نڬارا كيت دڤيمڤين اوليه اورڠ يڠ برتقوى يڠ سنتياس برسوڠڬوه دالم مرونتوهكن سيستم جاهلية دان منديريكن سيستم اسلام اتس كرونتوهن ايت، بروسها منڬقكن كعاديلن دڠن اسلام، منجاڬ مروة اسلام دان اومتڽ تنڤا منافيكن حق اورڠ بوكن اسلام. سمڤنا برادا ڤد هاري يڠ مليا اين جوڬ كيت بوات سكين كاليڽ مڠوتوق تيندقن كجم مناهن رعية د باوه ISA دڠن اڤ جوا ألسن سكالي ڤون. تاكوتله ڤد اماران الله ملالوي اية 58 سورة الأحزب :
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
مقصودڽ : سسوڠڬوهڽ اورڠ-اورڠ يڠ مڽاكيتي ﴿مڽيقسا﴾ مؤمنين اتاو مؤمنات دڠن ڤركاتأن اتاو ڤربواتن يڠ تيدق تڤت دڠن ڤربواتن اتاو كسالهن يڠ دلاكوكن، مك سسوڠڬوهڽ مريك ايت منڠڬوڠ ڤمبوهوڠن دان دوسا بسر يڠ ڽات،"


مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله،
متأخير اين لأوڠن ڤرقَوْمَن قوة دمأينكن د مان إي دجاديكن سنجات تراخير باڬي ستڠه ڤيهق دالم مندافتكن سمولا سوكوڠن رعية. ايسو ڤرقَوْمَن اين دماءينكن باڬي منوتوڤ كلمهن، كظاليمن دان ڤڽالهڬوناان كواس يڠ مڽببكن رعيت جلتا مندريتا. ابن خَلْدُون د دالم المُقَدِّمَة مڽاتاكن بهوا سماڠت كبڠسأن اكن مڠهنچوركن سسوات بڠسا اڤبيلا ڤميمڤين مراساكن كقواتنڽ اداله حاصيل سوكوڠن يڠ تيدق بربله بهاڬي اتس نام مريك سبڠسا والاو اڤ ڤون يڠ دلاكوكن. اخيرڽ ڤميمڤين ترسبوت مولا ترڤيسوڠ دان ممنتيڠكن ديري سنديري سهيڠڬ سڬالا كميواهن نڬارا ڤد مولاڽ دنعمتي اوليه سلوروه بڠساڽ مولا دڤركچيلكن كڤد مريك يڠ مڽوكوڠڽ سهاج ستروسڽ اونتوق كلوارڬ تردكت دان kroni سهاج. اڤبيلا ڤميمڤين ايت مولا مليهت اداڽ ڤننتاڠن ترهادڤڽ مك دي مولا مڠڬوناكن ككراسن دڠن ممبينا كقواتن تنترا باڬي مليندوڠي كواساڽ سرت سڠڬوڤ مڠمبيل تيندق;ن يڠ كراس ترماسوق ممبونوه باڬي مڠورڠكن جملة ڤننتڠڽ. اينله انتارا چونتوه بهايڽ فهمن عَصَبِيَّة. جأوهيله ديري كيت درڤد منجادي ڤجواڠ َصَبِيَّة. جاڠن ترڤراڠكڤ دڠن جرات عَصَبِيَّة. عَصَبِيَّة ممباوا دريتا دنيا اخيرة. ايڠتله سبواه حديث درڤد جابر بن مُتْعِم
: لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَىقال الرسول عَصَبِيَّةٍ ولَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ على عَصَبِيَّةٍ و لَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ على عَصَبِيَّةٍ
مقصودڽ : بوكن درڤد ڬولوڠن كامي سسياڤ يڠ مڽرو كڤد عَصَبِيَّة ، بوكن درڤد ڬولوڠن كامي سسياڤ يڠ برجواڠ اتس داسر عَصَبِيَّة دان بوكن درڤد ڬولوڠن كامي سسياڤ يڠ ماتي اتس داسر عَصَبِيَّة
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ






KHUTBAH KEDUA

اللهُ أَكْبَرُ ﴿ 3 كالي ﴾ اللهُ أَكْبَرُ ﴿ 3 كالي ﴾ اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ .أَمَّا بَعْدُ..فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ
فرمان الله دالم اية 41 سورة العنكبوت :
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
مقصودڽ : ڤرومڤمأن اورڠ-اورڠ يڠ مڠمبيل ڤليندوڠ سلأين درڤد الله سڤرتي لابه-لابه يڠ ممبوات رومه. دان سسوڠڬوهڽ رومه يڠ ڤاليڠ لمه اياله رومه لابه-لابه جيك مريك مڠتهوي.

مسلمين/مسلمات يڠ درحمتي الله
لأوڠن كلمة ( وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأَحْزَابَ وَحْدَهُ ﴾ يڠ برمقصود : دان دياله ﴿الله﴾ يڠ تله ممنڠكن تنتراڽ سرت مڠالهكن تنترا أحزب د مان كلمة اين مڽمارقكن سماڠت جهاد دان كيقينن بهاوا اسلام ڤستي منڠ والاو ڤون دسراڠ دان دموسوهي. سمڤنا مڽمبوت هاري راي سڤاتوتڽ دڬوناكن سبايك موڠكين اوليه اومت اسلام اونتوق كمبالي برساتو اتس داسر اسلام دالم مسئلة ڤوليتيق، سوسيال، ايكونومي دان سباڬايڽ. سلاين اوسها ممبنتو سودارا ساڬام يڠ ترليبت دڠن ڤڤراڠن سڤرتي د عراق، أفغانستان، فلسطين، Mindanao فيليفينا، سلاتن تايلاند دان سباڬايڽ مك تيدق لوڤ اونتوق كيت كمبالي ممبينا كقواتن اومت اسلام ترماسوق دالم ايكونومي. كيت مليهت ايكونومي دنيا سماكين هنچور دان نڬارا اسلام توروت منريما كسنڽ كران كيت منريما ڤاكاي سيستم يهودي. كيت ڤرنه مڽقسيكن باڬايمانا ڤرتوكرن ڤڠڬونأن واڠ دينار امس كڤد واڠ كرتس انتارا ڤڽبب كڤد كجاتوهن خلافه عثمانيه توركي 1924. سوده تيبا ماس دان ساعتڽ، سوده سمڤأي دتيق دان وقتوڽ اونتوق سلوروه نڬارا اومت اسلام برساتو دالم ستياڤ اسڤيق ترماسوق ايكونومي برلندسكن سيستم اسلام. جاڠن بياركن كيت تروس منجادي همبا كڤد سيستم يهودي يڠ مڽببكن كيت تروس موندور دان ترجاجه د نڬارا سنديري. سيستم ربا تيدق اكن مماجوكن كيت ماله تروس مرانڤ دان مڠهنچوركن كيت دنيا اخيرة. چوكوڤله سلوروه نڬارا اسلام دان ڤلابور اسلام برساتو ممبينا كقواتن براساسكن سيستم اسلام مك يهودي دان ڤارا كاڤيتاليس ڤڠهيسڤ داره اكن جاتوه ترسوڠكور مڽمبه بومي. كيت ممڤو مڠوبهڽ بيلا كيت بنر-بنر تاكوت كڤد الله لبيه درڤد تاكوت كڤد موسوه. يقين دان بروسهاله دالم ممرتبتكن سيستم اسلام اونتوق كبأيقكن دنيا دان اخيرة.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
سلامت هاري راي عيد الفطري داوچڤكن كڤد سلوروه قوم مسلمين دان مسلمات.باڽقكن برصدقه اڬر مريك يڠ ممرلوكن بنتوان توروت برڬمبيرا دان زيارهيله سانق سودارا ڤد هاري يڠ مليا اين باڬي مراڤتكن لاڬي تالي ڤرسودارأن.ربوتله ڤلواڠ اونتوق منمبهكن ساهم اخيرة دڠن برڤواس انم هاري دبولن شوال باڬي مڽاهوت سبدا نبي صلى الله عليه وسلم :
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثٌمَّ أَتْبَعَهٌ سِتًّا مِنْ شَوَّال كَانَ كَصِيَامِ الَّدهْرِ ﴿ رواه مسلم ﴾
مقصودڽ : سسياڤ يڠ تله برڤواس فرض رمضان كمودين دايكوتي ڤولا دڠن برڤواس انم هاري د بولن شوال مك اداله ڤهلاڽ سڤرتي دي برڤواس سڤنجڠ تاهون.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا، اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا المُسْلِمِيْنَ فِى عِرَاق وَفِى فَلَسْطِين وَفِى كَشْمِيْر وَفِى الهِنْد وفى أفغانستانِ وَفِى شِيْشَان وَفِى جَنُوْبِ بِلِيِبين وَفِى إينْدُوْنِيْسِيَا وَفِى تَايْلَنْدِ وَفِى بَلَدِنَا ماليزيا اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِي سَبِيْلِكَ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ. اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَابِ وَ يَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَ يَاهَازِمَ الأحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالنَّصَارَى وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالهُنَوْدِ وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالأمِيرِكَان وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِالِبرِيطَان وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَحْزَابِ المُشْرِكِيْنَ الطَّاغِيْنَ الظَّالِمِيْنَ وَمَنْ وَالاهُمْ، اللّهُمَّ دَمِّرْهُمْ تَدْمِيْرًا وَ تَبِّرْهُمْ تَتْبِيْرًا وَاجْعَلْهُمْ هَبَاءً مَنْثُوْرًا اللّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَكَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَكَ ، اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ . اللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَصِيَامَنَا وَقِيَامَنَا وَزَكَاتَنَا وَجَمِيْعَ حَسَنَاتِنَا وَاجْعَلْهَا خَالِصَةً لِوَجْهِكَ الكَرِيْم. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ